AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
541

Fläktsmatter E34

Min kupé fläkt smattrar nåt väldans ibland! Det låter som nåt som sitter löst eller att fläkten slår emot nånting när den snurrar. Om man stänger av fläkten en stund försvinner det, men kan komma tilbaks efter en stund eller en annan dag. Kan det var nåt som sitter löst, eller är fläkten trasig? Kan man komma åt fläkten på nåt bra sätt så man kan kolla vad det är?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Det där problemet känner jag igen.. dock inget jag försökt rota i men ska vara intresant om nån här på forumet har nån idé!

__
Länk
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har fått samma problem senaste veckan, hela instrument panelen vibrerar ibland på 3 och 4 hastigheten. Ska ta upp och kolla i helgen (om jag har tid) återkommer med raport.....

/// Kristian
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hmmm skumt jag har bara ett irriterande fälkt ljud på 1:an och 2:an.. men på 3:an ochg 4:an så är det inte så farligt!
ja ja.. blir intresant att se vad du finner tipsaren!

__
Länk
För mej gäller problemet alla hastigheter, och det blir värre när man ökar hastigheten, smattrar mer och mer. Hur ser fläkten ut? Det låter som om nån fläktvinge slår emot nånting så att det blir ett smatter för varje varv eller fläktvinge... När man låter den vara avstängd en stund försvinner det. Hur kommer man åt fläkten för att kolla?
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Hade ett smattrande ljud.
Trodde först jag fått ngt skit löv eller ngt som låg och flärpade mot fläkten.

Detta hände i samma veva som mitt fläktmotstånd klyddade.
Så jag hade haft det ute och på det sitter värmeplåt runtom.
Och jag gissar att det var den som vart lite lös och glappade sen jag varit på den och den gjorde ljudet för efter jag monterat nytt fläktmotstånd där plåten satt riktigt och stabilt så var flärpljudet borta.

Kanske e så att denna metallkåpa lossnat lite med tiden på din bil?
Är kanske långsökt men e ej så svårt att kolla.
Motståndet sitter vid pedalerna. Upp och höger om gaspedalen instucken i en luftkanal.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Okej, nu har jag haft upp fläkten och kollat, inte så värst svårt att komma åt fläkten från torpedväggen i motorrummet.
Hittade inte direkt något fel men fläkten gick väldigt trögt så jag sprutade lite WD40 och lade lite vaselin på lagren. Men kolen och rotor var ganska slut så en ny fläkt är väl nog nödvändig inom i framtiden. Funkade åtminstone bättre vid första testet.

/// Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.