AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.704

Svag handbroms E39?

Sida 3 av 3
Delorian:

Det är ingenting jag påstått utan det är ju väldokumenterat i b.la den här tråden att det ska vara så, jag ville bara berätta att jag provat det och fick nerslag på besiktningen.
ok men om 12 hack är hugget i sten enligt den här tråden, varför tror du att din handbroms inte klarade besiktningen?
Hur kan du ens se att du justerar 12 hack igenom det lilla hålet?

Jag personligen praktiserar det inte och har aldrig haft problem med handbromsen på besiktningen.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
i vanliga fall (nästan alla andra bilar) så klickar man tills navet låser sig och sedan släpper man 3-4 hack så brukar det fungera fint ...

men enligt bmw så ska man släppa 12 hack på E39 och sedan spänna upp resten via vajrarna, det blir väl en annan vinkel på själva armen i navet och jag antar att det blir mer kraft då.

konstruktionen är väl inte den bästa på E39 och med eftermarknads handbromsbackar typ biltema, mekonomen, roadhouse så brukar resultatet inte bli så bra, jurid (bmw original) verkar fungera bäst vad jag har testat iaf

########
# PAJALA #
########
Delorian:

Jag förklarar ju det innan, tänker att det är någon teoretiker som räknat på det där, men i takt med att grejerna slits så fungerar det inte i praktiken.

När jag skruvar bil så försöker jag alltid gå efter tillverkarens instruktioner, i vissa fall, som detta får man gå en annan väg. Jag ville bara varna andra användare, då de inte gör om mitt misstag.
Det är lite märkligt att de rekommenderar att man ska justera genom att spänna wiren.

Är det något som vet hur man justerar kontakten?
För min lyser inte på första utan andra hacket, det är också då handbromsen börjar att ta.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
vanligt problem är att nr 5
Länk
rostar ihop och då påverkas inte backarna av att man sliter i spaken
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
En gammal tråd men samma problem....Fick ombesiktiga två gånger för handbromsen...Köpte allt nytt....skivor backar justeranordning monteringssats och ändå kom jag bara upp i mingränsen på Besikta. Justerade enligt alla konstens regler och van att göra det....Använder allltid handbromsen vilket är dagligen. Backarna är 20 mm breda. Varför! Finns ju plats för mycket mer i trumman....Finns andra backar att köpa? Bredare....mjukare....?

Ulf
Har du justera in varje hjul så dom nästan ligger emot trumman, hade du spaken helt nere eller 1till2 hack upp när du justerade?
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja....backade bara justerskruvarna så mycket att de inte låg emot...och sen på handtaget så det nästan var nollspel....hjulen rullade lätt med ett lätt skrap men som sagt allt nytt....så lite inslitning kan behövas för att få upp friktionen....

Ulf
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lossade du på vajer-muttrarna vid växelspaken innan du justerade vid bromsarna?
Det ska lossas där först och sedan när du justerat in cylindern, justerar du in vajern så den tar två-tre klick upp med spaken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det ska inte behövas det ska ta direkt.
Tar det inte alls eller dåligt?
Din "expander" kan ha beckat/rostat igen. Kolla så att expandern kan "utvidgas" lekande lätt...
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Läs igenom hassos inlägg, E39 ska justeras genom att backa 12 kugg och sedan justeras med vajrarna, obs, köp original handbromsbackar, biltema/lågpris funkar inte har själv testat det.

########
# PAJALA #
########
Asså...Biltemas funkar. Iaf så här gjorde jag... Se till att allt löper lätt (vajrar, expandrar osv). Slacka vajrarna helt. Justera bromsbackarna så de precis"
"låser", dvs du kan inte snurra på skivorna med "rimliga hjälpmedel", tex en normallång mejsel satt mellan två hjulbultar. Backa sedan av några hack, dvs så du kan snurra på skivorna "hjälpligt". Backarna kommer ligga an. Justera vajrarna. Klart.
Totalt bortkastade pengar att köpa Original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.