AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.705

Svag handbroms E39?

Sida 2 av 3
min är också hopplöst svag, en dag hade bilen rullat 1.5meter bakåt (svag lutning) när jag gick till parkeringen!
och nej jag gillar inte att ha växel i. vet ej varför :)
De
163
Devva
520i -89 E34
Janne T, nu blev jag lite konfunderad, är spännhjulsmekanismen i handromsen verkligen självjusterande?

//Devva
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Man får justera själv.....
jag har iofsig en e34, min mek brukar dra handbromsen upp 1 hak sedan justerar han bak precis innan den tar. det gör han varje gång vi skiftar däck.
När jag åker in till honom då brukar den ta på 4- 5 hacket, så jag antar att om det finns självjustering så är den obefintlig.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag begriper inte varför BMW inte går på lösningen med handbromsen integrerad i bromsoken bak. T.o.m. gamla S**bar har bättre handbroms än en BMW 760............ S**barna fick självjusterande handbroms år 1975!!

Säkert en Dr. Surfritz som basar över handbromsavdelningen i Munchen och motsätter sig allt nytänkande....

/Johan

Ps. jag är ingen Saabälskare!

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Utvecklingschefen på bromsavdelningen kanske är en riktig bromskloss (ingen behöver skratta). Lite förvånad blev man väl första gången man plockade av skivorna och tiden hade stått stilla sen Merca W123 :O

AE
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Konstruktionen och doktorn är säkert arvegods från tiden med Dixiebilarna:).

/Johan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Devva>>>Nja,självjusterande till en viss grad(ganska så liten grad egentligen, men för vissa hjälper det att börja använda handbromsen för att den ska börja "ta" igen) menar jag delvis med mitt "resonemang"...

När bromsarna är såpass dåliga som dem flesta har när "besiktningsgubarna" eller en själv börjar märka en avmattning av "större grad" , hjälper nog inte det med annat än att justera på "kuggen"...i bästa fall.

Men brukar ni aldrig "motionera" handbromsarna för att få ett bättre grepp?...dvs ryck upp kryckan något litet i låg hastighet,dra åt en smula till för att få ett litet motstånd och kör "några hundra meter" med handbromsen åtdragen(under 50km/h).
Brukar hjälpa med den manövern för att återfå grepp..dvs m.a.o. "självjusterande" handbroms(till en viss grad som sagt)..

Sedan så kan jag ju säga att bilbesiktningen brukar sällan ha synpunkter mht handbromsen OM man aktiverar den just innan man är framme på besiktningsstationen ´dvs kör med den åtdragen något hundratal meter innan...dvs bortpolering av fukt o rost och att den får jobba sig varm just innan besiktning...
Ingen som praktiserar detta här? ;)

Mvh Janne.
Självjusterande bromsar (trumbromsar) fanns långt innan -75 hos både BMW och andra. Problemet är att mekanismen slaggar igen av rost och annat, i synnerhet handbromsen som kanske sällan används. Motionering och användning är nog det bästa botemedlet.

FP
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Det finns ingen som helst självjustering på e39,varken i spaken eller vid backarna,det sitter en vanlig manuell justering vid backarna,så är det på min bil och alla andra e39 jag skruvat på och går man in och tittar på Länk så finns inget annat än en manuell justering.Jag har i alla fall aldrig sett någon form av självjustering till handbromsen,trumbromsar till färdbromsen på de äldre/enklare bilarna har säkert någon form av självjustering men det gäller ju inte e39.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Självjusterande trumbromsar är som sagt inget nytt påfund. Lösningen med handbromsen i skivbromsoket är något modernare, dök upp någon gång på 60-70 talet. Alfa Romeo började iaf med den lösningen redan 1972, (Vanos började dom med på tidigt 80-tal).

BMW leder iaf inte utvecklingen av handbromsar..........

/Johan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok "handlarn" jag vet ju att det inte handlar om en ren självjustering med t.ex någon form av "bladfjäder eller "stag"" som löper längst med justerskruven och som då "tar i" justerskruven vid för stor rörelse i backarna och den justerar sig självt på det viset.. ..utan det jag menar är att man inte alltid behöver justera medelst denna justerskruv, när det finns smidigare o framför allt snabbare sätt att få en fungerande handbroms på,NÄSTAN automatiskt.

Men kan ju erkänna att det kunde feltolkas det jag skrev i mitt inlägg på sidan 1..

Jaja...har inte hunnit skruva i någon E39:a själv heller,men men...

Mvh Janne.
Hade bilen på en verkstad där jag bad dem kolla handbromsen då den inte tog så bra (kunde dra upp den 5-6 hack och ändå gick det utan problem putta bilen fram). Det enda han gjorde var att slipa bort lite av rosten på backarna och insidan av skivan, spreja lite smörjmedel på fjädrarna och sedan tar den hur bra som helst. Behövde inte justera nånting :)
Behöver man ta av däcken eller går det bra att justera handbromsen med däcken på ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man får nog större rörlighet på mejseln med hjulet borttaget. Med aluminiumfälg tror jag det blir svårt att skruva på "kugghjulet"

AE
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Runarn hade ett bra tips där.
Fick nedslag på svag handbroms när jag besiktade bilen.Verkan var 14% och skulle vara 16% så det blev en tvåa direkt.Har rengjort och slipat belägg och trumma samt smort lederna men hade ändå inte mycket bättre handbromsverkan än tidigare.Så jag körde ca 400m med hand bromsen i lite lätt och nu tar den bra. :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

2002tii>>>Precis....skrev i princip likadant som "Runarn" i mitt inlägg ovan(åttonde september).

Mvh Janne.
Intressant det där med justeringen och de olika buden i tråden med hur många hack man ska släppa.

Jag har kört E46 tidigare och då släppte jag 4 hack och det var inga problem på bilprovningen. Skulle nu spänna på E39, tyckte 12 hack lät mycket, släppte 8 och fick nerslag på besiktningen. Besiktningsmannen sa att det var på gränsen, lite nitiskt kanske han var!

I vilket fall så rengjorde jag både belägg och trumma i samband med justeringen, fick bort en hel del rost och damm. Så det är bara att göra om och göra rätt, jag skulle tro att de där som säger 12 hack kanske har att göra med ett scenario där allt är nytt och fräscht?
Varför ska man lyfta den 12 hack.
Jag lyfter den max 2 för att få mindre slack på wiren sen justerar in till det tar och sänker en snurrar det fritt så drar jag ned den helt och anser att det är klart.

12 eller 8 hack man får ju ingen kraft då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.