AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.706

Svag handbroms E39?

Sida 1 av 3
Kr
14
Krille1
528 iA Touring 1998
Har en uruselt svag handbromsverkan på min bil. Är tydligen mycket vanligt på automatväxlade BMW. Jag har dock alltid använt handbromsen när jag parkerat bilen. Har justerat vid handbromsspaken, men det hjälper inte. Är det omständigt att justera vid handbromsbackarna? För den har väl bromsbackar för handbromsen? Någon som kan hjälpa mig innan jag lägger ner för mycket arbete i onödan.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte svårare än på vilken annan bil som helst, konstruktionen är lika. Med ett tandat justerhjul inuti bromsskivans "trumma"
Man kommer åt det via ett av hjulmutterhålen med en vanlig skruvmejsel.
Justeringen går till på följande vis.
Släpp på handbromsvajrarna under spaken så dom glappar lite grann.
Justera åt bägge hjulen så att de inte går att röra med hjuljusteringen, släpp därefter 12 kugg på varje sida.
Sedan justerar man resten på vajrarna under spaken
1 hack på spaken, lampan kan tändas.
2 hack lampan ska vara tänd, annars justera brytaren, du ska också känna att bromsen börjar ligga an lite grann.
3 hack hjulen ska gå trögt.
4 hack, ska man ha ca 500N på en bromsprovare, dvs rejäl anliggning.
Så ska man justera för att få rätt "balans" på bromsrörelsen" på E39 på E46 är det lika men där släpper man 10 kugg istället.
Innan du justerar kör gärna och lägg till handbromsen några gånger så den får lite "fräsch" slityta för jämnare justering.

///MVH Hasso
Länk
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Men visst är det en klassiker även på manuella E39:or....

/J
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så länge bromskraften är OK kontra vikten på bilen hos bilprovningen så ska man väl inte bekymra sig så mycket.
Jag hade inga problem att få tilräcklig kraft när jag testade handbromsen innan bes.
Det viktiga är att man använder handbromsen dagligen och håller den väljusterad.
Men visst är den lite underdimensionerad gentimot kraften på drivhjulen, men det är ju inte meningen att man ska åka med bromsen på. Storleken på backarna är ju likvärdig med de flesta bilar.Men sedan måste man ju justera rätt för att hela bromsrörelsen ska få så mycket kraft som möjligt i slutändan.

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
Som hasso säger..daglig användning även på automater är de som gäller!
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Om man inte använder handbromsen så börjar det rosta inuti trumman, ta och slipa bort rosten med ett grovt sandpapper, då borde ditt problem bli avhjälpt .. använd alltid handbromsen fast du har automat låda på bilen.

########
# PAJALA #
########
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hasso, du skriver:
"Justera åt bägge hjulen så att de inte går att röra med hjuljusteringen".

Eftersom jag också har slö handbroms som troligtvis inte klarar av en kommande besikning så har jag följdfrågor på ovanstående citat.
Man plockar av fälgarna och kommer då åt hålet men vad menar du med att justera hjulen och att det inte sk gå att röra hjuljusteringen? Förklara som om jag vore 5 år :-)
E39 har en svag handbroms rent generellt.

Jag var på bilsemester i Norge för några år sedan. Nordost om Bergen finns ett hotell vid namn Stalheim. Den gamla vägen upp till hotellet, som är beläget på en klippavsats, är av serpentinkaraktär och minst sagt brant och smal. Vägen heter Stalheimskleiva och jag har för mig att lutningen är över 25% i de brantaste partierna. Hur som helst bestämde vi oss för att åka den gamla, kultutminnesmärkta, vägen upp. Ett misstag som mina lameller inte förlåtit mig för än idag...

När vi kommit halvvägs börjar vi möta flertalet turbussar på väg ner. På grund av vägens bredd finns det ingen möjlighet att mötas. Det enda alternativet var helt enkelt att sakta rulla bakåt med klippvägg på ena sidan och stup på andra tills busschauffören gjorde tecken att möte var okej. Detta tecken kom alltid när vår bil var belägen i innerradien av en serpentinsväng. Alla som har pejl på serpentinvägars geometri vet om att det är jävligt brant i innerradien av en serpentinsväng. Och alla som har pejl på 523:or vet att de inte är kända för sitt ofattbara bottendrag och brutala handbroms. Med fyra personer i bilen och full last var jag alltså tvungen att åtskilliga gånger starta i nämnda innerradier av kurvor. Eftersom handbromsen på E39:an inte förmådde hålla emot var jag tvungen att hålla foten på bromsen. När jag sedan skulle starta krävdes ett varvtal kring 5000 rpm samtidigt som foten avlägsnades från bromsen och kopplingen sakta släpptes upp medan bilen påbörjade rullning i fel riktning tills dragläget återfanns. Ytterst obehagligt. Vid den sista starten trodde jag faktiskt inte bilen skulle ta sig iväg och började fundera på B-planer. Att backa hela vägen ner föreföll inte lockande. Att sitta med foten nedtryckt på bromspedalen tills bärgare behagar uppenbara sig funkar tills krampen kommer smygande... Som tur var orkade bilen med även den sista starten och vi tog oss upp tillsammans med en lukt av bränd koppling som inte var av denna värld.

Jag har aldrig svurit så mycket över E39:ans svaga handbroms som den skräckfyllda gången.

Länkar några bilder från de flackare partierna av Stalheimskleiva

En buss:

Länk

Och en plågad E30...:

Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
bjoerck... känner igen det där.

Det tråkiga är när man ska parkera e39:an för en brant och upptäcka att trots att handbromsen är uppdragen på max så rullar bilen, måste då lägga i en växel för att den ska stå still. Detta gäller alltså stadsparkering och jag hade inte vågat ha en BMW e39 när jag bodde i San Fransisco men å andra sidan fanns det inga e34or eller e39or för det var 1985 :-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
En bra beskrivning på hur man gör: Länk
Gäller förvisso E32, men fungerar på de flesta BMW.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för länken, värdefull info.
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
Har en Tysk rephåndbok hvor det står følgende prosedyre (forutsetning er rett justerade bromsbackar): 1. Hastighet 40 km/h, 2. Drag upp handbromsen til du merkar att den tar ock så en tand uppåt, 3. Kjør 400 meter (i 40 km/h), 4. Vid 400m lossna handbromsen. Denna prosedyr har jag kjørt när min handbroms har fungerat dårlig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...tänkte bara skriva om det att detta med svag handbroms/eller att den kräver tillsyn oftare än vad den normale E39 ägaren vill kännas vid ;) på E39:or är sant,bilprovningen tycker detsamma :)

E39 får mer anmärkningar än "medelbilen" på handbromsfunktionen.

Köpte boken "Bilar,starka sidor och svaga punkter" som utges av bilprovningen i samband med konsumentverket..Där bekräftas detta med "trilskande handbroms" på just E39:or.

Mvh Janne.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
det är ju egentligen inget problem med handbromsen på E39án, bara man kommer ihåg att använda den :)

########
# PAJALA #
########
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag vill nog säga att det är ett problem,årsmodellerna före -96 har inte alls samma problem enligt denna statistik..Dessa ligger som "medelbilen" i anmärkningar,tvivlar på att dessa E34 ägare sköter om handbromsen så mycket bättre än E39 ägarna(eller så har jag fel där)..
Kanske har att göra med att flertalet E34 ägare är "mer eller mindre" entusiaster medans E39 ägare mera är "Svenssons" som aldrig kollar till handbromsen...Vad vet jag.
Det jag vet är att E39:an blev en succe mer eller mindre och det var nog många både Volvo och andra ägare som bytte upp sig pga att priset var lockande då 1996 på just E39,dvs inga direkta entusiaster...kanske.

Men visst,sköter man om handbromsen som ett barn ;),så är det säkert inga problem.
Inget direkt svårt eller dyrt "problem" heller,men likafullt så verkar det som det blev något "strul" med modell E39 handbromsfunktion..

Mvh Janne.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Lite lustigt på min bil som jag köpte i början på veckan. Den hade väldigt svag handbroms, vid minsta lilla lut så rullade bilen. Jag orkade inte justera på en gång utan körde ett par dagar och använde handbromsen ändå. Plötsligt började den fungera bättre och bättre :) Nu kan jag stå i vilken backe som helst med endast handbromsen åtdragen. Skönt med självlagande bilar :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Handbromsen är ju självjusterande, så just ditt problem "beamer" var att börja använda bromsen som även "Pajala" skriver,men jag tror nog att flertalet användare har lite större "problem" med denna svaga handbroms..

Men men...Statistiken från bilprovningen finns där och visar på fler anmärkningar än "medelbilen" hur som haver..

Mvh Janne.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ja, det i samband med att föregående ägare troligen inte var så pigg med att använda handbromsen gjorde väl sitt till. Ska snart in på besiktning så då får man ju se hur bra den tar.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Anledningen till att problemet är mera frekvent på nyare bilar är att materialet i skivorna rostar lättare nu än förr, det gäller inte bara BMW. Det problemet går att lösa, köp skivor på Biltema,dom rostar inte alls i närheten av BMWs orginalskivor eller andra eftermarknads skivor, typ Brembo eller liknande.

Nästa problem är justeringen, nån skrev 10-12 hack, det är åt helsike för mycket, 5 är lagom, och det viktigaste är att justera vid hjulet för att backarna ska ha största möjliga anläggningsyta mot trumman, spaken justeras bara för att få rätt antal hack när man drar i den, inte för att backarna ska ta bättre.

Använda handbromsen: Ja det är bra, men man måste även dra i den ibland när hjulen snurrar för att slita bort rost, inte bara hemma på parkeringen.

Alla BMW oavsett ålder har ju samma handbroms (gäller bilar med skivor bak) så det ska inte vara nån skillnad, bara det är rätt gjort.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
jepp, jag brukar bara justera tillbaka den ca 3 till 4 hack, det brukar fungera ganska så bra.

på oplar/VW bilar med trummor bak MÅSTE man justera dom så att dom ligger och skrapar, annars blir det en tvåa på besiktningen.

########
# PAJALA #
########
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På nyare BMW som E39 och E46 gäller faktiskt 10-12 hack, på äldre modeller är det färre hack.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.