AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.745

vad för avgastemp ?

BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Vad ska jag ha för avgastemp just före turbon ? för det är väl där jag ska mäta?
Jag har gjort en sökning men hittade inget exakt svar =(
Tack på förhand

Beror lite på hur modig du är :-) Om du har standard gjutna kolvar osv så bör du vara försiktig, ca 800 grader kanske kan vara lagom. En del kör ännu kallare, men jag brukar vilja ligga runt 850.
Det var fegt....

Måste feta mycket då?

950 grader är oftast inga bekymmer, men se till att ej ha en för slö sond då.

På moderna bilar är man uppe i 1030 grader steady state.

Mats
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Jag har dalhems smidda 94mm kolvar i en m10:a.

Jag gillar inte när det går sönder :-) På räser M20:in körde jag 1000 grader, men för gatbruk tycker jag 850 verkar vara lagom. Bolmar lite grann ur skorstenen, men går ytterst sällan några topppackningar heller.
Jag förstår dig på sätt och vis Bäckis. Men jag anser att det kostar för mycket prestanda. Om du skall sänka avgastempen 100 grader så tar det säkert 5% av Indikerat moment, dvs momentet genererat av förbränningarna. Pumpförluster och friktionsförluster är likadana. (Tex 500Nm indikerat moment och 100Nm i pump och friktionsförluster. Bromsat moment med 950 grader = 400Nm. Bromsat moment med 850 grader = 375Nm)

Nu blev det mumbojumbo här men det jag menar är att förbränningsverkningsgraden sjunker rejält när man slöar ner förbränningarna med så mycket soppa. Och det kostar rejält med prestanda. Skulle vara kul att se vad det blev för skillnad på rulle med en utmagring till 950 grader.

På en M20 så förstår jag dock tankesättet. En väldigt trevlig motor med tyvärr rätt trist material i just toppen.

Mats
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Vad jag har förstått så är inte dieselturbo aggregat tillverkade för att tåla så höga avgastemperaturer som 1000grader.
Skulle nog ligga på Bäckis linje i detta fallet.
Tror inte jag vet nån turboåkare som åker med avgastemp över 900-950 grader ens på strippen.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Tappade bort detta i förra inlägget :)

Ca 850 grader är mer vanligt.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Sen påverkas väl avgastempen inte enbart av mängden bränsle, utan av avgastryck, overlap, tändning, mm

En modern bil strävar ju efter lambda 1, på en turbobil som ska lämna mycket effekt kan man inte ligga nära lambda 1 på last utan kanske ca 0.8-0.85. Ca 0.85 är ju dessutom där max effekt uppnås...inte lambda 1.
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Diesel turbo?
Jag har ett td 04 16T aggregat.
Men 850 grader ska jag alltså lägga mig på?

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp..........

Vet inte hur mycket motorns hållbarhet påverkas av hög avgastemp... Smälter en kolv så beror det nog mer på att det spikar än på hög avgastemp. (Spikningen gör iofs tempen så hög att det smälter).

Hur som helst så det jag har kört så har det blivit en MÄRKBAR skillnad när man ändrat från 700 till ca 850........ Men även att det blivit en MÄRKBAR skillnad mellan 850 och kanske 950 grader...

Det ligger nog en del i Mats Ivarssons inlägg...

Fast det är ju lite mer "safe" att ligga något lägre i temp..

//Jesper
Lotus Samuel
Hur menar ni när ni går från 850 till 950grader? Ökar ni laddtrycket och backar tändningen då eller minskar ni enbart soppan?
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Tja, i mitt fall var det främst att jag justerade ned soppan... Iofs ställde jag på tändningen lite också... Men tror att bränslet spelar störreroll...

//Jesper
Mats: När vi bänkar "projekt 1000hk" motorerna så kan vi ju kanske testa för att se hur stor skillnad det gör. Jag tror också att tempen har stor betydelse för effekten, men mina M20 motorer håller ju ihop trots större effektuttag än genomsnittet, och det känns viktigt för mig. M20 ger bra med pulver kontra arbetsinsats, men dom älskar ju att gå sönder :-)
Tjena

Det är helt rätt att lastbilsaggregat inte är byggda för 1000 grader. Men de håller för det en stund ändå, och annars så kanske man får en spricka och det kan man oftast leva med ändå.

Om du inte känner folk som kör över 900 grader på strippen har de outforskade effekter alternativt slöa tempsonder (grova).

Angående vad som mer påverkar avgastempen så har du i sak rätt. Det påverkas av fler saker, det som allra mest påverkar är tändläget, klart mer än lambda. Och vad man skall ha för lambda har jag klart för mig. Men det går omöjligen att hålla nere tempen till under 950 grader med 98 oktan om man nöjer sig med 0.85, om man inte har ett rejält tilltaget aggregat. På Limmets motor kunde vi stanna på ungefär den uppfetningen med K29:an. Men det var tack vare att vi kunde lyfta tändningen så mycket med det aggregatet.

Angående kolvarnas hålla eller inte hålla så har det mer med tändläge map knack att göra. Avgastempen tar död på avgasventiler (har jag aldrig sett själv) men mer turbinhjul och turbinhus.

Skall man ha NER avgastempen skall man HÖJA tändningen. Tänk på det... 3 grader brukar kunna sänka uppåt 50 grader. Ihop med mer uppfetning (det brinner ju långsammare så kombinationen skall man ta till) sänker ännu lite mer.

Vad som är finfint är riktig racebensin för då är man inte knackbegränsad utan kan ha ett fint tändläge och då blir avgastempen därefter också (lägre).

Mats
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Var kan man köpa en avgastemperaturmätare o givare för vettiga pengar?
Autometer har en fin sats, finns hos Persåker. Snart kommer vi att sälja dessa grejor till lite bättre pris.
Lotus Samuel
Skulle den här sonden duga? Länk
Länk till FAQ på TPC

Länk

Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.