|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jo, jag har hört rykten om kraschade CSL:er just på grund av däcken. Trist. I vissa länder räcker det inte att skriva på ett papper. Man måste även uppvisa racinglicens. Jag kommer inte ihåg hur det är i Sverige, men å andra sidan kan vem som helst ta en racinglicens under en dag. | |
|
Ska vi vara ärliga så beror nog krasherna mer på förarna och omdömet än däcken även om de har haft en inverkan och de jag relaterade till var inte CSL utan andra bilar. Det krävs kopia på en racing licensen för att BMW ska ta bort 250 km/h toppfarts spärren så det är två olika saker och det fungerar på samma sätt i alla länder i Europa där CSL har sålts. /RS2 |
|
|
Conti SP2 har fått rätt kasst betyg vad det gäller slitstyrka enligt tirerack. Goodyear F1 GSD-3 har fått bland dom bästa betygen i slitstyrka jag åker på sånna själv och kan inget annat än rekomendera! Åkte innan på Kumho, största skillnad är att goodyear spårar inte så mycket och är klart tystare. Om du har råd så satsa på Michelin Pilot Sport 2, bästa gatdäcket enligt min uppfattning. Lycka till! |
|
|
Angående det här med slitstyrka så har Continental ContiSport Contact 2 värdet 280 i UTQG (uniform tire quality grade) och det gamla Sport Contact 160 så det är stor skillnad mellan dessa. Och Goodyear Eagle F1 GS-D3 har också värdet 280 så det verkar stämma bra även med de subjektiva omdömena. /RS2 |
|
\\\M 325i ZENDER/// |
någon som vet vilka dim man kan ha till 9,5"breda fälgar?(18") --- Projekt trippel xXx i gång. |
\\\M 325i ZENDER/// |
någon som vet vilka dim man kan ha till 9,5"breda fälgar?(18") --- Projekt trippel xXx i gång. |
\\\M 325i ZENDER/// |
|
RS2, Beror inte alla singelolyckor på förarens bristande omdöme? Jag undrar hur BMW resonerar angående kraven på en CSL-köpare? För att bli av med toppfartsspärren, ett elektroniskt strypkoppel som begränsar bilens framfart på autobahn (och möjligtvis Nürburgring), måste man uppvisa racinglicens? För att beställa bilen med Cup-däcken, alltså ett renodlat racingdäck som kan vara direkt farligt på gatan, räcker det att skriva under ett avtal. Det hade varit mer naturligt om BMW krävde racinglicens för däcken som verkligen har med racing att göra. Lite bakvänt tycker jag. Men jag är ju bara en glad amatörförare som aldrig har nått 250 km/h på någon svensk bana. Gotland Ring lär inte heller bjuda på några långa raksträckor... |
|
| 325i Zender: från 235/40 upp till 275/35 funkar men optimalt är cirka 255-265 skulle jag tippa | |
|
Henrik, Det beror nog mer på att klara sig undan den överenskommelse som finns mellan alla tyska biltillverkare (utom Porsche) att ha en 250 km/h toppfart spärr på alla bilar och avtalet för PSC däcken är bara för att BMW inte ska kunna bli ansvariga eller stämda vid en eventuell olycka. /RS2 |
|
|
Kolla in den här testen på Tire Rack där de testat Bridgestone Potenza S-03 Pole Position, Goodyear Eagle F1 GS-D3 och Michelin Pilot Sport PS2 i dimensionen 225/40-18 på en BMW 330Ci. Intressant läsning pga bilen de testat däcken på samt dimensionen. Testing Michelin Pilot Sport PS2: Länk /RS2 |
|
|
RS2: Väldigt bra test, med helrätt testbil :) De tackar vi för. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
RS2: Tycker du även att man ska köpa dom till M3E46 oxså?dock med en annan dimension:)) wendtan: Ska inte du oxså köpa nya däck? |
|
|
Starre: Jo de är precis vad jag ska det. 225/40/18 fram samt 255/35/18 bak. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
wendtan: Och vad ska du välja?jag ska nämligen oxså införskaffa mig nya snart..... |
|
|
Starre, Jag ska också köpa nya däck men har inte bestämt mig helt ännu. Alla dessa tre är ju "top of the line" av respektive märke tillsammans med Pirelli P Zero Nero och Dunlop SP Sport 9000. Det beror lite på vilka dimensioner du ska ha också eftersom alla kanske finns. De flesta däcken har ju funnits med ett tag på marknaden men det är fortfarande relativt få som testat SP2 på just M3an. Jag skulle gärna testat Potenza RE050A annars men de finns inte i de dimensionerna jag ska ha plus att slitstyrkan inte verkar vara den bästa. Så just nu så väljer jag på S-03 och PS2. Se också den här länken med kund betyg på Tire Rack där alla dessa däck också ligger i top. Max Performance Summer: Länk /RS2 |
|
|
Alltså, jag har fösökt läsa de flesta aktuella tester som finns därute och kommit fram till följande kandidater PS2 Michelin Pilot Sport Dunlop Sport 9090 Eagle F1 GS-D3 Potenza S-03 Prismässigt är de bara PS2orna som sticker ut från mängden. Mest prisvärda ser jag nog Eagle F1:orna, men är fortfarande osäker. Har grymt bra erfarenheter av Pilot sport av förra generationen men även av Dunlop Sport 9090. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Så var köper man Michelin Pilot Sport PS2 billigast då, www.dackonline.se eller har ni några andra förslag? De lokala däck företagen jag kollat med är inte sanna när det gäller priser på Michelin! /RS2 |
|
|
RS2: De är tveklöst Däckonline. speciellt om du är medlem i motormännen. Härnere finns de däckhandlare som är anslutna till däckonline med, vilket är smidigt om något inte är som de ska. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
RS2&Wendtan: Vi kanske ska lägga en gemensam beställning och hoppas på ett bra pris då vi även ska köpa samma dimensioner:)))) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.