|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu är det snart dags att skifta till sommardäck (nåja, inom 5 -6 veckor i alla fall). Jag ska ha en full upsättning 205/55-16 till 3:an med sportchassi. Primärt är att de ska vara tysta och ha vass styrrespons. Har kommit fram till följande 3 fabrikat/modeller: GY Eagle GS-D3, Pirelli Zero Nero och Br. Potenza RE720 (icke på ngt sätt rangordnat). Har tidigare haft Conti Sport Cont. 2, ett skapligt däck men slut efter 2900 mil. Har den församlade kunskapen några erfarenheter av någon eller några av dessa alternativ? Ja, körstilen kan bli rätt inspirerad ibland och jag kör nog 700 - 900 mil per år på tyska och franska motorvägar. | |
|
Undvik iallafall Bridgestone. Jag hade Br. Turanza 205/55-16V originalmonterat på min tidigare 320 -01 med sportchassi och de var våldsamt bullriga! Bytte efter 50 mil till Michelinsom var mkt bättre. Vet inte om Potenza är annorlunda. Har idag Pirelli som också är bra. Mvh |
|
Aldric |
Uniroyal Rainsport? Grymt grepp, dock tog jag ut mina på banan så kan inget säga om livslängden, dom höll ca 2 1/2 timma .. *S* ;). "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
|
Pirelli P Zero Nero har fått mycket bra kritik den sista tiden ifrån många M3 och CSL ägare. Kolla också in nya Bridgestone Potenza RE050A (sitter bl a på Enzo, AMG SL55 och Z4). /RS2 |
|
|
De däck som troligen har bäst rykte avseende ljudvolymen är GY Eagle NCT5. Hur de är avseende slitage och styrrespons vet jag dock inte. Åker nog på att köpa nya däck någon gång under sommarsäsongen så de som har egna erfarenheter av GY NCT5, kan gärna svara i denna tråden... Mina erfarenheter är att Conti Sportcontact (inte 2!) 205/55/16WR är ett tyst och stabilt däck med bra slitstyrka. Dunlop SP sport 9000 225/50/ZR16 tycker jag bullrar för mycket och är lite spårkänsligare än de smalare contidäcken och slits snabbare. På förra bilen hade jag Michelin HX MXM 225/50/ZR16 och de var normaltysta, slitstarka och stabila. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dum fråga kanske, men... Jag har Dunlop 225/50/16 på BMW lm-fälg. Ska byta dom till sommaren, och tycker att dom känns onödigt breda. Passar det med 205 däck på den fälgen? |
|
|
Ja, det passar med 205/55/15. Mycket billigare och bättre dimension. 225:orna är väl breda och sväller ut en del över originalfälgarna, vilket gör dem lite instabila. Skall själv satsa på 205:or. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
205/55/16 skall det givetvis vara! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för era omdömen. Det lutar nog åt P. Zero Nero efter att ha lusat av nätet på tester. Särskilt styrrespons, grepp i vått och torrt samt låg ljudnivå har premierats. Tirerack´s testare utnämner det entydigt till Pirelli´s i särklass bästa däck. | |
| Kumho o Toyo eller vad dem heter. Är det bra däck? billiga e dom i alla fall. *L* | |
|
Sommardäck?...tittar ut genom fönstret och snön lyser vit på fur och gran...men efter påsk kommer "byta-till-sommardäck-dan". Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
I de flesta fallen får man vad man betalar för... Jag har kört på Uniroyal Rainsport och Sumitomio, de har varit riktigt bra. bmw for life |
|
|
Va? Finns det M3-ägare (och CSL?!) som kör på Pirelli Nero?!?! Jag har bara hört negativt om Nero och det från folk som pressar sina bilar lite mer än genomsnittsföraren. Nero verkar INTE vara ett renodlat prestandadäck men däremot mycket komfortabelt. Jag kommer definitivt satsa på Michelin Pilot Sport (den nya varianten) nästa gång det är dags att byta. |
|
|
Pirelli P Zero Nero är det senaste däcket i P Zero familjen så det är kanske inte så konstigt att det fått så bra kritik i vissa tester. Jag vet flera M3 och CSL ägare som påstår att Pirelli P Zero Nero är det bästa gatdäcket de någonsin kört på (några är dessutom erfarna tävlings förare tidigare så jag har stor respekt för deras åsikt). Det man dock ska tänka på är att ett visst däck i t ex 225/45-17 V inte alls behöver ha samma egenskaper som exakt samma däck i 275/30-19 Y XL (extra belastning) på grund av olika gummiblandning, uppbyggnad, däcksidor och ibland även mönster trots att de har samma namn. Detta är oftast också orsaken till de väldigt olika test resultaten så man bör kontrollera vilka dimensioner de har testat när man jämför däck och även på vilken bil. De som har testat nya Michelin Pilot Sport PS2 på M3 och CSL säger att detta däcket inte alls fungerar på grund av de alltför mjuka däcksidorna som flexar alltför mycket vid hög sidobelastning (hårda progressiva fjädrar bak). Och de som testat både nya PS2 och det gamla Pilot Sport säger att det gamla fungerade bättre på just dessa bilar. Därmed inte sagt att nya PS2 skulle fungera mycket bättre på andra bilar som inte har så hård chassi sättning. Jag ska själv köpa nya däck i vår till min M3a men jag har inte bestämt mig ännu vilket det blir. De jag väljer på är Bridgestone Potenza S-03 Pole Position och Pirelli P Zero Nero. Jag skulle gärna testa de nya Bridgestone Potenza RE 050A men det finns tyvärr inte i de dimensionerna som jag ska ha. Om någon är intresserad av att köpa Potenza RE 050A så observera att det finns i tre olika varianter (RE 050 som är symmetriskt, RE 050A som är assymetriskt och RFT som är ett "run flat tire" med förstärkta däcksidor). /RS2 |
|
|
Märkligt. Jag har sett hur en uppsättning Pirelli Nero på en E46 såg ut efter några varv på bana (och hört förarens svordomar). Alldeles för mjuk gummiblandning enligt honom. Dessutom skvallrade slitaget om att däcksidorna verkar vara väldigt mjuka. Men hans bil går väldigt tyst på landsväg (vilket också säger lite om däcket egenskaper). Jag håller med om att gamla Pilot Sport funkar ganska bra på bana (sitter på min bil just nu) men jag kommer förmodligen köpa en uppsättning Pilot Sport Cup (R-däck godkända för gatkörning) om jag skall fortsätta att köra på bana med bilen. Vanliga Pilot Sport (nya modellen) verkar enligt trovärdiga källor vara ett extremt bra prestandadäck för gatan. |
|
|
GöranS: Jag har mailat dig privat, jag har 4 st Dunlop 205/55-16 att sälja. De kommer från en nylevererad E46 och har rullat 0 km. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vad är det förresten för CSL-ägare som monterar vanliga gatdäck på bilen när den kan levereras med Pilot Sport Cup från fabrik (och samtidigt får man de snygga BBS-fälgarna)? Nyfiken! |
|
|
De flesta CSL ägare som jag känner har dubbla uppsättningar med CSL fälgar och andra däck för normal körning eftersom det är direkt olämpligt att använda Pilot Sport Cup på vanlig väg även om de är godkända för det. För det första så slits de ca 3 gånger snabbare än ett normalt däck på vanlig väg. Sedan så är de inte speciellt bra i blött väglag om man inte skär upp mönstret och har hög arbets temperatur i dem (vilket man inte har på vanlig väg). Och vid kallare väder under 10-12 grader så har de nästan inget grepp alls på vanlig väg av samma orsak med temperaturen i däcken. Angående Pirelli P Zero Nero igen så är jag inte förvånad då egenskaperna kan skilja väldigt mycket beroende på olika dimensioner och bilar som jag sa tidigare. Titta på samma däck i både 225/45-17 och 275/30-19 så ska du se hur olika däcksidorna är. Angående slitage vid bankörning så beror detta mer på lufttrycket i däcket och olika hjulvinklar så det behöver inte alls ha med däcksidorna att göra. Felaktigt inställda hjulvinklar vid bankörning gör att däcket snabbt kan överhetta. Däremot så påverkas självklart övriga köregenskaper av hårdheten. /RS2 |
|
|
Angående Bridgestone Potenza RE 050A så glöm dem. Jag såg först nu att de har betydlig lägre "treadwear rating" (UTQG = 140 som är ett mått på slitstyrka) än övriga prestanda däck som t ex Michelin Pilot Sport PS2, Pirelli P Zero Nero och Bridgestone Potenza S-03 Pole Position som alla ligger på 220. Som jämförelse så har Michelin Pilot Sport Cup värdet 80 i slitstyrka angående diskussionen ovan (värdena på slitstyrkan är direkt proportionerliga relativt varandra) . /RS2 |
|
|
RS2, Tro mig, jag vet hur ett däck slits när däcksidan "viker sig" (trots ökat lufttryck) på grund av för klen däcksida. Vi kan väl bara konstatera att däck är en vetenskap och att det enda sättet är att prova. Några Nero-däck kommer i alla fall aldrig i närheten av mina fälgar. Okej, om dina CSL-vänner har dubbla uppsättningar däck/fälgar är de godkända. ;-) "Direkt olämpligt" håller jag inte alls med om. Michelin Pilot Sport Cup fungerar utmärkt så länge det inte hällregnar. Men givetvis måste man vara medveten om R-däckens speciella egenskaper. Jag utgår ifrån att alla som köper en CSL känner till detta... |
|
|
Henrik, Jag tror dig helt angående däcken men kolla på några olika dimensioner av samma däck någon gång så ska du få se hur olika de kan vara. Egentligen borde vissa däck inte ens få ha samma namn eftersom de kan ha så väldigt olika egenskaper i olika dimensioner beroende på uppbyggnad och gummi blandning. Angående Pilot Sport Cup och CSL så måste man skriva på ett papper för att intyga att man förstått riskerna med att använda detta däck på vanlig väg och att BMW inte kan hållas skyldiga på något sätt vid en eventuell olycka annars får man inte bilen levererad med dessa däck. Jag vet flera som kraschat sina bilar på grund av dessa däck och vanligt svenkt sommar regnväder så jag håller tyvärr inte med heller. Egentligen borde de inte vara godkända alls för vanligt gatbruk! Bara för att du och jag känner till riskerna så innebär inte det att alla CSL ägare gör det... Pengar kan tyvärr inte ersätta sunt förnuft och erfarenhet! :-) /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.