AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.063

Är det bra att varva ur motorn till stoppet?

Sida 2 av 3
Thorssa: Jag är ingen novis i ämnet så, med all respekt, behöver du inte förklara för mig hur det fungerar.

Eventuellt behöver inte motorn varvas till stoppet på de högre växlarna (eftersom stegen mellan växlarna är tätare då), men på de lägre växlarna måste en motor varvas ur helt och hållet för maximal prestanda. Detta gäller diesel- så väl som bensindrivna bilar.

Motbevisa mig gärna med hjälp av vetenskapligt presenterad fakta och inte kommentarer som att "man kan känna hur motorn mattas av på höga varv" och dylikt.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Bjoerk, jag mot säger inte ditt resonemang.

Problemet är att verkligheten inte är optimal.

Jag håller med om att oftast varva en otto eller disel utan överladdning.

Men så fort man blandar in öveladdning på en disel så faller resonemanget. Då det alltid finns en begränsning.
Det finns alltid en flaskhals i verkligheten.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Speddy: Varför skulle verkligheten bli annorlunda så fort ett turboaggregat används på en dieselmotor? Det var just den här typen av inlägg jag ville slippa. Utan någon som helst grund påstår du att alla teorier ställs på kant när en diesel laddas med turbo.

Jag vet att fallet inte är så.

Pröva själv att genom att använda momentkurva och utväxlingsförhållanden räknat ut erforderliga växlingspunkter för maximal drivkraft. Jag har gjort det flertalet gånger och varje gång visar det sig att urvarvning krävs på de lägre växlarna oavsett motortyp. Varvstoppet är satt vid det högsta varvtal som krävs för maximal acceleration med tanke på motorkaraktär kontra utväxling.
m_johan
Vilken diskussion man har satt igång då:)

BMW - Baader Meinhof Wagen
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bjoerck har helt rätt. Teori och fakta går före tyckande och tro.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Bjoerk: Jag tror du är kunigare än mej på detta område. Inge tviel om det.

Det jag menar är att finns det nogon bilmodel som är byggd opimalt. Jag trodde att alla bilar var kompromiser?

Min uppfattning är att det alltid finns begränsningar. Framföralt på disel och turbo där turbon och spridarna är för små eller programerat till att vara för "litet".

Du hävisa till exemplet med 850 TDI:n att den var dåligt trimmad. Kanske det men är inte det exempel på undantaget som bekräftar regeln? Inget är optimalt?

Sen säger du att urvarvning krävs på de lägre växlarna oavsett motortyp.

Men de högre växlarna då?

Sen får du tycka att jag är dryg eller bara dum, men varför nöja sig med ett svaret "Det är så" utan att oponera sig när man kan lära sig något av diskutionen.

MVH Anders

Speddy: Jag tycker inte du är varken dum eller dryg.

"Du hävisa till exemplet med 850 TDI:n att den var dåligt trimmad. Kanske det men är inte det exempel på undantaget som bekräftar regeln? Inget är optimalt?"

I många fall när en bil trimmas bör egentligen även utväxlingen och varvstoppet förändras eftersom motorns karaktär kan bli annorlunda. Troligen blev motorns karaktär helt väsenskild originalet i fallet med ovan nämnda 850 tdi.

"Sen säger du att urvarvning krävs på de lägre växlarna oavsett motortyp."

Urvarvning krävs på de låga växlarna eftersom utväxlingarna har störst språng där vid växling. Varvräknarnålen sjunker lägre vid växling från 1:an till 2:an än från 4:an till 5:an till exempel. En del bilar behöver därför inte varvas ur helt på de högsta växlarna. Däremot måste urvarvning ske på de låga växlarna för maximal acceleration. Varvstopper sitter inte där det sitter av en slump! Varför skulle en biltillverkare sätta ett varvstopp vid 6500 rpm om det absolut inte finns någon anledning att varva dit? Det skulle ju bara leda till ökat motorslitage utan någon som helst anledning.
Den största skillnaden som händer vid chiptrimning av turbomotorer är att man ökar effekten på mellanregistret. Därför är trimfirmorna väldigt förtjusta i att mäta bilars prestanda på någon hög växel där varvtalet är relativt lågt. På högre varv stöter man på flaskhalsar såsom för små spridare, för liten turbo eller IC eller någon annan sak. Detta betyder att man måste sänka laddtrycket där för att undvika spikning o dyl och därmed sänker man också effekten, som annars hade blivit skyhög.

Summan av detta blir att motorn har mycket mer effekt än original på mellanregistret medan toppeffekten inte ökar lika mycket. I dessa fall förlorar man inte så mycket på att växla lite tidigare.

I fallet med TDIn kan det mycket väl ha varit så här.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Summa sumarum:

Vi har diskuterat päron och äpplen, verklighet och modeller. Vilket inte har något med varandra och göra förutom att de är jävligt lika.

Speddy: Håller inte alls med om din konklusion. Modeller och verklighet står närmare varandra än vad du anar. Vad fyller annars modellerna för någon funktion?
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Bjoerk: Antar att du är tekniker.

En annan är mer inriktad på mer mjukare vetenskap, där modellen bara är en extremt förenklad bild av verkligheten. Där man anväder modeller för att förstå samband.
En model av verkligheten går inte att bygga, då variableran skulle bli oändliga.

Du kan bevisa allt, bara du använder rätt model i min värd :)

Känns som det blev offtopic....

Ja, jag är tekniker och har ett naturvetenskapligt synsätt. Jag tror snarare att det är verkligheten det är fel på än modellen när de skiljer sig åt... :-)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag kan väl köpa ergumenten med effekt på höga varv men då kommer jag med ett nytt påstående. Vridmomentets betydelse för accelerationen diskuterades tidigare och de flesta kom fram till att det var viktigt med bra vrid. Vridmomentskurvor visar tydligt att toppen ligger 1500-2000 varv under varvstopp. Kan det då inte vara effektivare att växla innan varvstoppet p.g.a. det?

//Thorssa
Kolla endast på effektkurvan. Vridkurvan förklarar bara motorkaraktären.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Thorssa, har du läst den här tråden?Länk

Visa användare
1.981
Thorssa
Nej det har jag inte och jag orkar inte göra det heller men jag antar att det omkullkastar mitt förslag?

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Men rallybilarna då?

//Thorssa
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Thorssa: Läs den tråden, så får du förklaring på varför din teori inte håller. Kan vara lite tungläst, men den är intressant.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
"men på de lägre växlarna måste en motor varvas ur helt och hållet för maximal prestanda. Detta gäller diesel- så väl som bensindrivna bilar."

Bjoerck: jag är pesonligen inte så insatt, men gäller detta verkligen alla bilar? har som första bil haft en kadett gt med tätstegad låda, jag fick sämre acceleration om jag varvade ut motor till just innan varvstopp och växlade, fick bäst när jag växlade efter 5000-5500rpm. Har sett ett effekt diagram någonstans och kurvan faller innan varvstopp osv.. är jag helt ute och cyklar nu?? Beror väl på kamaxlar osv också!

(snälla dumförklara inte mig nu ;)) hehe

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Oj läste nyss att du ville slippa vissa sorts inlägg, hoppas inte det förra var ett sådant?! Ber om ursäkt isåfall, jag är bara så novis.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.