|
|
|
|---|---|
m_johan |
Min fråga.. Hur ofta skall kamremmen bytas egentligen? Har hört 4år eller 6000 mil.. Såg precis en beg-film om bmw 5serien (e34).. Den finns här på sidan.. under diverse och sedan filarkivet.. Där hävdade reportern på trafikmagasinet att det var 8000mil som gällde.. Vad stämmer+ BMW - Baader Meinhof Wagen Länk |
|
Sexorna och sena fyrorna (M43) i E34 har kamkedja och den byts normalt sett inte alls. De tidiga Fyrorna (M40) i E34 har kamrem och om jag inte är felunderättad är det 4000mil/3 år (det som först inträffar) som gäller som bytesintervall. Äldre uppgifter anger ofta längre intervall, men de har sänkts succesivt av BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
6000 mil /4 år stämmer bra på M20! Anledningen att trafikmagasinet sa något annat kan vara att BMW förkortat intervallet efter hand, för att vara på den säkra sidan. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Alltså, kamremmen i din 520i -89 skall bytas efter 6000mil/4år (eller mindre). 12V sexorna på 2,0 och 2,5 liter (M20) hade kamrem. | |
|
Dr Stein, M20-12v-sexorna hade jag helt glömt bort! De har kamrem som du skriver. Jag kan ha fel, men jag har hört 4000-mils bytesintervall för fyrornas kamrem... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det står var 5000:e mil i Haynes, men jag e så gott som säker på att BMW har ändrat till var 4000:e mil. /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
e ju värre än opel ju med intervallerna |
|
|
ja, opel har kortat intervallerna eftersom många bilar rasade innan bytet var gjort, jag har även sett ett par volvo S40 som har rasat innan en service intervall = volvo var tvungen att stå för reparations kostnaderna. Det skadar ju inte att kolla upp om remmen börjar få torr sprickor .. även dålig olja (på vintern) kan göra att kamaxeln nyper fast med ett haveri som följd .. men det är mer vanligt på 80 tals bilar. ######## # PAJALA # ######## |
|
| På 520 och 525 med 12-ventils motorn (M20 B20 och M20 B25) finns kamrem och spännrulle som ska bytas. Intervallet är 4 år och 6000 mil. Det som inträffar först. Då ska BÅDE rem o spännrulle bytas. | |
|
kan nämna som en reflektion till per_j82:s inlägg att jag bytte kamrem och spännrulle på min e30 förra sommaren, gamla remmen och rullen hade då gått lite över 6000 mil, 6200 om jag inte minns fel! remmen såg bra ut, inga "luddiga" tänder,torrsprickor eller något sånt (men materialet har ju troligen blivit utmattat ändå) men det värsta var spännrullen! när man jämförde den med den nya i hur lätt rullen rullade så var den gamla skrämmande! knastrade rätt rejält från lagerna, som om ngn hällt en sandlåda in i lagret eller något :( så glöm inte spännrullen! och om ni byter vattenpump på en m20, håll koll på den lilla pinnen med fjäder som sitter på pumpen och trycker på spännrullen, den hoppar lätt iväg när man tar av pumpen :) MVH Johan K |
|
| Hur mycket kan det kosta att låta en verkstad byta? Tror inte jag vågar ge mig på det själv. | |
| Skulla tippa på ca 2000 kr + material. Dvs, ca 2600:- | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.