AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.189

Klonk i bakaxeln på e46

Jag skulle vilja veta varför det låter som ett klonk ifrån bakaxeln varje gång man kör i ojämnheter, är nåt löst eller? Nåt dyrt kanske. Innan var det klonk i framaxeln, 9500:- senare och nya länkarmar är det iaf borta. Någon som har ett svar?

Kan vara fjäderbensfästena bak. Kostar ca 175 SEK/styck. Upp med bilen, in i baggageluckan, bort med tyget, lossa och ta bort fästena, sätt dit nya :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Tack för svaret, kan man kolla i förväg ifall det verkligen är fjäderbensfästena, typ lyfta bilen och för hand känna att det är glapp i dom?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om klonket kommer uppifrån = fjäderbenslagring (billigt)

Om klonket kommer nerifrån golvet = trolgen främre fjäderbenslagringarna som är dåliga.

Jag fick byta fjäderbenslagringar för ett drygt halvår sedan, kostade drygt 1500 kr med BMWCS-rabatt att få åtgärdat (inkl materiel).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Svårt att 'kolla' att det är fjäderbensstagen.. Gör såhär: leta rätt på knölig väg, släng in en kompis med stetoskop i baggaget och låt honom lyssna efter ljudet. Som Johan skriver, uppifrån = fjäderbenslager. Nedifrån = bakvagnsbussningar eller annat lite dyrare :-)

lycka till

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Tack igen för svaret.. Som tur är bor jag på en knagglig grusväg..och har fru..däremot får jag jaga ett stetoskop ;)

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
ska byta fästena i bak på min snart men jag tror att jag fått "klonk" på båda sidorna nu (var bara höger sida förr). slits den ej klonkande sidan extra bara för fästet pajat på andra sidan?
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Intressant, upptäckte just idag ett klapprande ljud från höger bak, upplevdes mest med sidobelastning men även vid hårdare kompressioner. Blir spännande att se vad felet är.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.