|
|
|
|---|---|
|
Kom ut i minus 13 grader i morse och försökte starta kärran men Det var endast jag som ville detta , kärran totalvägrar! Batteri verkar vara ok ( elhissar, fläkt, stereo snurrar igång) Ca 10-12 liter soppa kvar . Startmotor drar ej, reläer "smattrar" vid försök till start. motorsymbol samt batterisymbol lyser vid startförsök Vad kan detta bero på | |
|
Säkerligen batteriet som är dåligt! Bara för att det finns ström till lyse och elfläkt mm, innebär det inte automatiskt att strömmen räcker för startmotor och styrelektronik! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När vi ändå är igång hur länge håller ett batteri? Kanske man ska byta ut det? För att förebygga "kenta" syndromet? mitt är väl på sitt fjärde år nu.. Mvh Kristian |
|
|
kristian: beror lite på vilken bil du har och om du kör långa resp korta sträckor... Men rent generellt så brukar 5-6 år vara max...till min 328 bytte jag nyligen, då var det faktiskt originalbatteriet från fabriken som var inne på sitt 7:e år. BMW i Lund sade att det var rekord...så länge borde det inte ha klarat sig då just 328 tar mer ström än de mindre motorerna. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Batterier håller normalt mellan 3-5 år, men det finns gott om batterier som har hållit mer än 10år! Så det känns lite onödigt att byta i förväg om man inte märkt att batteriet har börjat bli så dåligt att det inte vill ta laddning. Oftast räcker det med en ordentlig laddning (minst ett dygns laddning, gärna två). Börja med det. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mitt originalbatteri till E28:an höll i 10år och 1 månad, ca 12500 mil Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Upptäckte att om jag har både framstolarna på max värme och sätter fläkten på max värme, ja då gungar fläkt ljudet lite. Är det tecken på att batteriet inte mår så bra? Detta upptckäkte jag efter 2 mils körning från kallstart och ganska kallt ute. | |
Bmw ludde |
Om ni ska skaffa nått batteri, så köp Optima, lite dyrare, men helt underhållsfritt. Mvh Ludde Länk |
|
Tyvärr (?) är det ju så att de flesta nyare bilar är nedlusade med diverse strömkrävande komponenter som klimatanläggningar, larm, ABS, ESP, mmm vilket gör att ett bilbatteri på bilar med dessa komponenter håller kortare tid om man inte laddar dem regelbundet. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Råkade ut för exakt samma sak för några veckor sen, multimetern visade 9V på batteriet (hade inte använt bilen på flera veckor). Laddade batteriet och sen startade den igen, men i o m att batteriet är inne på sitt 4 år känns det som om ett nytt batteri inte skulle skada ;) |
|
|
Tackar, startkablar gjorde susen! |
|
|
Jag har märkt vikten av att regelbundet sköta batteriet, fylla på vatten samt ge sig ut på en laddningsrunda nångång ibland om det blivit många korta turer. Detta gäller ju särskilt på vintern. Var noga med att verkligen bakluckan stänger så att lyset släcks, det ser man lätt genom lycktorna. Har råkat ut för att batteriet varit urladdat pga bakluckan. |
|
|
Hade också orginal batteri från fabrik i 10000 mil. Det bästa var att man kunde trycka ner ett större batteri i bakluckan. Gott om plats. Blev dyrt dock. ///Tomten |
|
|
Fick byta mitt batteri för en månad sen när det var runt -20°C. En cell som var kortis... bilen är en nolletta med 14500mil ungefär... stoppade i lite större än originalets 80Ah oxå, så nu har jag 88Ah. Diesel-räsern |
|
| Hade en startmotor en gång som var ett totalt mysterium. Över -5 startade den alltid. Under -5 var den knäpptyst och det spelade ingen roll hur bra batteri eller annat jag hade. Solenoiden vägrade totalt. Var en utbytes med garanti så volvo fick nöjet att byta den men dom hade aldrig varit med om något liknande förut. | |
|
En sak att tänka på om man kollar spänningen på batteriet, mät först med tändningnen avslagen och dra sedan på den plus lyset. Det ska stabilisera sig rättså fort. Batteriet kan ge 12.6 obelastat även om det är kass. |
|
|
När man pratade om byte,, tror ni inte att batteriet dog i helgen. Skulle upp till värmland för påskfirande. Ny tvättad och vatten kammad satte jag mig själv i bilen och skulle fara iväg inte ett liv i bilen. Okej! BMW har stängt! Fick ta en taxi till micro för att få ett batteri, så nu sitter det ett sådant där ett micro batteri i bilen. Känns inte helt bra, ska jag köpa ett nytt på BMW på tisdag eller duger detta batteri jag nu har köpt? Det stog 70 Amp på mitt gammla, det står 72 Amp på det jag köpte på micro. Trodde det skulla vara 80 Amp på 328:an men icke! Mvh Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.