AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.087

Köpguide, BMW M3 E36.

Gemini__
Tänkte bara tipsa om att i kommande numret av bilsport(nr 5) har de div. artiklar som handlar om BMW(BMW special). Det som är mest intressant är köpguiden på BMW M3 E36.

Där står även att läsa att M3 CSL petade ner Porsche 911 från tronen i deras "superstage", med över en sekund. Vilken kärra!

Mvh:
Thomas

Länk
Bl
41
Black Sheep
M3-SMG-97
325-TD-94
Hej
Finns oxså köpguide och faq op dessa sidor (på engelska)

Länk

Länk

BS
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Mkt bra köpguide, äntligen ett test som gör m3 e36 lite rättvisa. De verkade också precis som jag tycka att en m3 e36 är väldigt mkt bil för ganska lite pengar.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Jens: Man blir glad ända in i själen av att se en så fin bil som din bland alla förstörda blinkers, neon och Fast and Furious stylade M3 or

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Alpina B8: Tackar o bockar :) blev ganska så glad själv också när jag lyckades hitta ett så fint ex.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Du "JN" som haft 3st olika m3 e36, skulle inte du kunna nämna nått "speciellt" som man ska kolla efter på e36 m3or?
Förutom då vanosarna.

En fråga till varför har du bytt mellan 3 olika m3?
Har dom krånglat nått?
Gjorde du m-test på någon av dina m3or innan du köpte?

Förlåt för jag frågar lite men jag är sugen på en m3a själv
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Vad man ska kolla på m3:or, ja du till att börja med ska man kolla allt som man gör annars när man köper bil, finns en bra checklista på beg. guiden här på Autopower. Det är kanske extra noga på en m3:a då slitdelar o andra delar är lite dyrare till dessa bilar. Annars så är det väl som du säger vanosen man ska se upp lite extra med även om den inte brukar strula så mkt på 3.0:an.

Vad jag brukar titta en hel del på numera när jag köper en lite "speciellare" bil som m3 är hur säljaren verkar samt hur tidigare ägarhistorik samt service/underhållshistorik ser ut. Min nuvarande m3:a köpte jag av en kille som var runt 30 år, BMW CS medlem och gav ett väldigt seriöst intryck. Sedan så var även bilens historik väldigt bra.

Hade jag däremot varit spekulant på en bil som ägdes utav en 18 årig kille som drog en massa historier om hur han lyckats få upp den i 290 km/h, dragit en massa andra bilar, burnouts etc, samt att bilen kanske bytt ägare väldigt ofta och hade en tveksam servicehistorik, ja då hade jag inte köpt den bilen kan jag säga.

Varför jag haft tre olika m3:or, ja du känns som jag fått den frågan ett antal gånger här på forumet redan. Men jag kan ju svara igen för det:

-Ostabil ekonomi, ibland bra med pengar, ibland dåligt.
-Gillar att byta "leksaker" ofta eftersom jag ofta blir sugen på olika prylar o för att få råd måste man ofta sälja ngt, dock finns det ingen annan bil som jag saknat så snabbt som just en m3:a, antagligen därför jag köper en ny igen.
-Egentligen var jag ute efter en 320/325 eftersom jag börjat studera i höstas men då jag insåg att jag skulle få lov att pynta runt 80-90k för en fräsch välutrustad sådan så började jag snegla mer o mer mot m3:or igen och så dök min nuvarande m3:a upp och då den var klockren på alla sätt o vis var det bara att slå till.
-osv. osv.

Har inte haft några större problem på ngn utav mina m3:or förutom på den förra där magnetventilerna i vanosen strulade, lödde om kontakterna i dessa samt rengjorde dem, efter det funkade den klockrent igen. Dock så hörde killen jag sålde bilen till av sig sa att de börjat strula igen, dessa kostar iaf 4000:- hos bmw och är enkla att byta själv. Visade sig efter att jag skrivit om detta här på forumet att några till hade samma problem på sina m3 3.0 och för dem funkade det att löda om. Lönar sig ofta att undersöka lite själv, hade man lämnat in bilen på bmw för detta så hade det antagligen slutat med att de bytt ut vanosen till en kostnad på runt 20k. Annars är det mest småsaker som slitdelar lr ngn list lr liknande som jag köpt. Måste säga att m3:orna är nog de bilar som strulat minst för mig, välbyggda bilar helt enkelt som tål tuffa tag o håller bra om de sköts rätt.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Glömde visst att svara på sista frågan. Nej, jag har inte gjort m-test på ngn utav mina m3:or. Jag har kollat dem själv med hjälp utav min egen erfarenhet utav ett femtiotal bilköp under åren. De första två köpte jag utav bilhandlare och eftersom man då har vissa garantier så var jag kanske inte så noga som jag borde vart.

Min nuvarande däremot köpte jag privat och den hårdgranskade jag riktigt ordentligt innan köp, i och med att jag redan ägt två m3:or tidigare så hade man bra referensramar att utgå ifrån och man blev heller inte "imponerad" av bilen vilket man annars lätt kan bli när man är och tittar på en m3:a och därigenom nästan omedvetet bortse ifrån vissa fel/brister. Tänk på det, försök att inte bli alltför förtjust i första bästa bil du tittar på, var objektiv och granska objektet med kritiska ögon.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Håller helt med Alpina B8, riktigt kul att se en "riktig" m3a när man oftast ser sönderstylade överallt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.