AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
732

Varför ingen värme ?

ts
107
tsotred
540iA-96
Hej !

Har nyligen köpt en 525i.
I morse då jag tog den till jobbet så fick jag ingen värme i kupen, men motortempen verkar normal.
Kan det vara luftningsproblem ?
Var sitter luftningsskruven på en M50 (om det finns någon)?

mvh
Tord
Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Har du kollat kylarvätskan, det kanske behövas fylla på trots att den inte varnar om det. Givaren kan vara glapp.
Mvh Tobias
mr
51
mr_m_power
///M3 E36;a
kolla termostaten....eller värme-reglachet
ts
107
tsotred
540iA-96
Nej, jag har inte hunnit kolla något ännu. Ska ta en titt på lunchen och se hur nivån är.
Kollade för någon dag sedan och då var den ok.
Misstänker att termostaten inte är riktigt som den ska eftersom värmen stiger för långsamt och inte går riktigt till kl 12.
Enligt den förre ägaren så böts termostaten i höstas till en med lägre gradtal.
Så vitt jag vet så har BMW bara en termostat, och ingen att välja på då det gäller temperatur.
Jag kommer att snarast byta termostat och vatten för att vara säker på att det är ok.
Fast värmen i kupen borde ju fungera ändå....
Fisken
Jag har samma problem. Min bil blir inte varm. HAr iochförsig inte AC. Men tempmätaren går upp till kl 12, men det kommer inte varmluft då, utan den kommer efter nga minuter. Sen blir det kallluft, och sen varmluft. det varierar.

Om man inte har Ac ska man stänga fläktarna mitt på instrumentpanelen?? det komemr väl bara värme längst fram från "rutan" och vis dom små vid sidan???
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hade du värme igår? Dvs är problemet nytt? Om du får upp värmen i motorn, är knappast termostaten orsaken till att du inte får värme i kupén. Låg nivå eller luftning av kylsystemet i E34 är annars en vanlig orsak. Prova funktionen Sök inlägg, så får du många tips.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
ts
107
tsotred
540iA-96
Om allt fungerar som det ska så reglerar man värmen vid uttagen på instrumentpanelen med reglaget som sitter mellan utblåsen.
Rött = varm luft ur instrumentutblåsen
Blått= kall kuft
Normalläge för defroster är vindruta - fullt blås, allt annat avstängt.
ts
107
tsotred
540iA-96
VillaRosa: Det låter vettigt att termostaten troligen inte orsakar felet. Jag tror själv på luftning. Råkade ut för det ibland med min gamla E32, men har inte kollat om det är en likadan luftskruv på E34. Test och titt på lunchen som sagt.
Om glykolhalten är för låg så kan man ju frysa värmepaketet om man drar på en massa fläkt från start. Motortempen kan vara normal ändå.
ts
107
tsotred
540iA-96
Nu har jag kollat upp lite.
Kylarvätska strax undet 'Kalt', jag fyllde upp till ungefär 5 cm över.
Hittade en luftskruv alldeles intill kylaren, det verkar inte finnas någon på termostaten.
Jag har låtit bilen stå på tomgång ungefär 20 minuter med full värme i kupen och luftat lite då och då under tiden.
Lite luft kom ut, men temperaturen enligt mätaren kom inte upp till arbetstemperatur på dessa 20 minuter = fel på termostat eller felmonterad - fel på packning.
Värmen kom däremot igång, men inte så imponerande.
Då jag körde till jobbet kom i alla fall temperaturen upp enligt mätaren.
Det blir väl att byta termostat...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.