AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.867

Fungerar motorvärmaren!?

Sida 1 av 2
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Har nyligen köpt mig en 323ci-00 med motor/kupe-värmare.

Det är så att när jag använder den under 2-3 timmar stiger inte
tempmätaren någonting, vidare tar det lång tid innan värme
flödar från systemet. Det är en Defa värmare. Kupevärmaren
fungerar utan problem.

Är detta normalt, eller är motorvärmaren trasig?

Johannes - Borås
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Det låter normalt. Tempmätaren brukar sällan ge utslag av att bilen stått med motorvärmare inkopplad...däremot når ju motorn sin arbetstemperatur snabbare än om motorvärmare inte använts. Att värmesystemet tar tid på sig hänger väl ihop med att ovanstående; när motorn nått arbetstemperatur börjar även värmesystemet fungera "normalt".
Du kan ju känna på toppen eller vid blocket där värmaren är ansluten om det är ljummet.
Jag brukar göra det varje gång jag tar ur värmarkabeln, dock så har jag anslutningen under huven vilket gör att jag måste lyfta huven varje gång jag ska sätta i värmaren.

/Anton
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
När jag haft motorvärmaren igång ett par timmar vid minusgrader brukar tempmätaren lämna bottennivån iaf. Sedan tar det bara några minuter innan den nått skaplig temperatur. Om jag inte använt motorvärmaren tar det enormt mycket längre tid!

//Thorssa
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Du kan oxå "lyssna" om motorvärmaren fungerar...det susar lite svagt från den när den är aktiverad...
Bmw ludde
Om jag har på min motorvärmare i ca 2-3h ställer sig tempnålen där de blåa fältet slutar, (om ni förstår)

Mvh Ludde
Länk
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Petri: Är ínte DEFAs motorvärmare av blocktyp?! Susar de?!?! Är det inte bara doppvärmare som gör det?

Bmw Ludde: Hmm.. min nål rör sig inte alls :/

Johannes - Borås
Bmw ludde
Hmm låter lite konstigt, men märker du att motorn når arbetstemp fortare om du kör med motorvärmare ?

Drive it like you stole it
Länk
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Defas värmare till M52 ligger utanpå blocket och susar inte. Tempmätaren går inte upp när det är kallt ute.. Halva blå fältet ungefär då det är varmt.

/Jonas
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Kollade extra idag. -3 grader ute. Bilen hade stått i 8 timmar och
faktiskt så stod nålen en liten bit in på det blå områden :)

Vad är M52!? (sorry, ny på BMW).

Johannes - Borås
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
oooo_quattro: Jo,det var just blockvärmare jag tänkte på i inlägget...jag har själv Defa blockvärmare på min bil och lyssnar man lite noga så hör man en svagt susande... :)
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det verkar som min motorvärmare (Calix) lagt av. Då jag haft värmaren inkopplad så rör sig tempmätaren inte en minsta gnutta då jag slår på tändningen och dessutom tar det lång tid innan motorn blir varm då det är kallt ute. Jag är besviken om den redan lagt av eftersom den installerades 1999 på bilen av föregående ägare på BMW i Luleå. Håller dom inte längre än 4-5 år? :(

Någon som vet hur man kan mäta sig fram om den är trasig och vad kan det kosta att byta denna hos en verkstad för jag förmodar att det inte är något man klarar själv?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
oooo_quattro:
M52 är en motorbeteckning. Kolla följande Länk för mer information.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ingen som har något bra svar på mina frågor? :)
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
foppa: hur kallt har det varit när du haft den inkopplad, vid -20 rör sig inte tempmätaren på min mb. Vid 0 så är den över 40 grader, arbetstempen ligger på 80.

Du kan ju börja med att känna på blocket om det är ljummet när du haft värmaren aktiverad.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Funkar kabeln och uttaget som det ska?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har känt på motorblocket och det är iskallt. Normalt sett skall det fräsa och knastra då motorvärmaren går...det gör det inte.
Det har vart allt från +5 till -25 grader och tempmätaren rör sig inte en millimeter då jag slår på tändningen. Kabeln delar sig på 2 under motorhuven då den ena går in till kupevärmaren och den funkar. Hur mäter jag om det är fel på kabeln?
Den verkar vara jordad eftersom det är 3 poler.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Hej jag nyligen köpt en 528:a med den där värdelösa motorvärmaren. vid -20 till -35 så kan man ha på den i 24 timmar och det enda som händer är att bakre delen av blocket blir lite ljummen.insticksvärmaren på 325 M20 räcker med 2timmar så ska det vara ...Funderar starkt på att installera en bensinvärmare eller så får man byta bil igen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Det verkar som att dessa blockvärmare inte är någon höjdare. Står i valet och kvalet mellan 318 och 328 E36 och M43 har väl insticksvärmare så nu lutar det åt det.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag snackade med en polare igår som jobbar på Opel/Saab verkstad och sa att det var ingen skillnad på livslängden på DEFA och CALIX. Jag vet inte skillnaden på dessa märken men antar att det är doppvärmare på Defa och blockvärmare på Calix. Livslängden är alltså inte bättre än några år.Man kan dock förlänga den lite genom att inte koppla in motorvärmaren direkt efter körning av bilen. Man bör vänta tills den svalnar och sedan koppla in den.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag har goda erfarenheter av en Calix doppvärmare som hittills hållt i 18 år och 23000 mil.
Den har gått med timer så bilen har varit kall när den kopplats in men är det så illa med moderna bilar att man ska byta efter ett par år, värdelöst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.