|
|
|
|---|---|
|
Ja, detta problem märks ju tydligast nu när det är halt. Tex om man gasar iväg lite mer än "normal" trafikrytm och det släpper så hoppar/studsar bilen som fan! Ibland klarar man sig dock ifrån det. Är det lufttrycket som är fel eller är det några bakvagnsbussningar som är slut? --- Kör också båge! www.sporthoj.com | |
| Troligtvis bussningar och/eller stötdämpare. | |
| Att laborera med lufttrycket är dock betydligt billigare ;-) Prova det först. | |
|
Mitt tips är att silentblocken är dåliga. Jag har upplevt det på samma sätt som dig och kommit fram till att det är just silentblocken som är dåliga. /Anton |
|
|
Silentblocken.....eller en kombination av slitna silentblock samt för mycket glapp i drivlina o dess upphängningar.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
min var lika dan tills jag bytte silentblock då hoppar den inget... --- Min E30: Länk |
|
| Min är likadan trots byte av de tokslutkörda silentblocken, men jag vet att även dämparna är döda. | |
|
Tack för bra svar! Som jag misstänkte då, jaja byter väl ut allt skit jag hittar där bak till nytt så har man det gjort! =) Ska jag tjacka några andra roliga bussningar ist för original? Bilen ska smaka turbo sen. --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Uppdaterar tråden.... Har varit på en kortsemester i Hamburg med e30:an. Bilen har fugnerart utmärkt lite klonk har det varit ett tag i bakvagnen men igår efter 35 mils rätt ivrigt körande på autobahn, när jag kom in i Hamburg, så vid ett rödljus när jag skulle köra liggandes i ettan så skuttade hela bakvagnen fram. Det kändes som att hela bakpartiet var löst. Märkligt kändes det. Sedan fick jag slira med frikopplingen för att kunna "starta". Plötsligt var bilen som vanligt igen men efter ett x antal stopp så börjar den återigen hoppa/skutta. När jag kör in i hotellgaraget så var det värre än någonsin och fick kommentar från garagevakten att "det där låter inte bra". I dag när jag körde hem från Hamburg så har den inte betett sig konstigt förrän jag kom hem och ville testa lite och visst, den skuttar och klonkar då med. Dämparna är okej, det vet jag, ruckar jag på hjulen ståendes på gatan så finns det inga missljud. Kan det verkligen vara silentblocken som gör att det känns som att hela bakaxeln ska hoppa loss? Eller är det värre saker på gång med bakaxeln? |
|
svintoleffe |
Det är nog silentblocken som är slut. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Jag har haft samma fel på 325 E30 och M3 E36, det var i båda fallen gummiinfästningarna i stötdämpartornen som var spruckna och helt slut. Enkelt och billigt att byta. Kolla det före silentblocken, som inte är roliga att byta. /Johan |
|
| Vet inte hur bakvagnen ser ut på e30 men på min e34 hade jag liknande syndrom ett tag till jag skulle göra ett gasande ut från en korsning då det sa "bonk" och "skrap"...visade sej att klumpen for i backen pga att bussningen som håller klumpen var rutten och gått av. | |
|
Tack för tipset om gummifästningarna, ska kolla det. Jag förebyggde angående silentblocken och byggde en avdragare i vintras så då får man "äntligen" användning av den. N NU när jag var ute och "hetstestade" så när den "skuttar" fram så dunkade det rätr rejält i varje skutt/hop så jag tror att det är något mer som är lurt där bak, det låter som någonting är riktigt löst. Men jag kollar först gummifästningar och silentblock. |
|
|
Har exakt samma fel på min 325ik -87. Trodde först att det hade något med diffen att göra men det måste vara något som är lurt... Uppdatera gärna om hurvida du hittade något fel! |
|
| Kommer troligtvis att byta bussningarna i morgon eller på fredag, återkommer med resultatet. | |
|
Jag har liknande problem med min E30. Det klonkar och lever om så man tror att hela bakändan skall lossna. Det brukar dock gå bättre att starta på 2:an. Jag har hört att det kan vara packboxen mellan motor och växellåda som läcker lite. När det kommer lite olja på kopplingen så kan det bli de här rycken när man skall starta. Men jag vet inte om det stämmer. Någon som vet? Jag tycker att dåliga bussningar låter som en troligare förklaring. Om det inte är en kombination av båda. mvh /Jörgen Volle Geschwindigkeit speichert Zeit |
|
|
Jag hade samma problem med min Compact. I mitt fall var det stödlagret/mellanlagret för kardan som var felet. Det lät som om hela bakvagnen höll på att lossna när jag skulle starta från stillastående. Jag upplevde att problemet var värre då bilen hade varmkörts. Lagret skall sitta något i spänn och gör det inte det eller att lagret är slut kan detta fenomen tydligen uppkomma. Efter jag bytte har symptomen inte återkommit. /Jörgen |
|
|
Vad är silentblocks för något och vart sitter dom? (skulle vara tacksom om man fick en utförligare beskrivning änn "bakvagnen" ;) ) |
|
|
Länk i och för sig inte till e30 men principen är densamma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.