|
|
|
|---|---|
David Hermansson |
Hej bröder!! Nu är det bara 10 veckor kvar sedan kommer Z:an fram. Och då undrar jag vilken olja skall jag köra på. Castrol helsynt, Eller halvsynt. Bilen är köpt i okt 03 så jag har inte hunnit serva den själv. Men jag vet att det är hel synt i den nu. Vissa BMW Verkstäder har i GBG använder sig av hel och halv beroende var man lämnar in bilen. Vad kör ni på ?? |
|
Definitivt helsyntet, varför köra på något som är sämre? Skulle slänga i Castrol RS men verkar det för dyrt så kör på SLX vilket är den olja de flesta BMW verkstäder använder... /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Castrol RS 0W-40 om du aldrig kör på bana eller RS 10W-60 om du ska pressa hårt o ofta! Nytt oljefilter givetvis. Mvh |
|
|
Om din bil skall ha BMW-longlifeolja skall oljan ha den klassningen. Vilket märke du väljer på oljan spelar mindre roll! Jag skulle inte använda något annat än en helsyntetisk olja med bra klassningar. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sök ordentligt genom sökfunktionen. Någon på forumet har sammanställt en tabell med värden för dem flesta motoroljor. Riktigt bra och upplysande. Han hade tagit typ 30 olika oljor på marknaden. Dessvärre hittade jag inte detta vid en snabbsökning, det finns en hel del trådar om olja…men har du tid så hittar du säker detta. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Ja, "någon" har gjort en sammanställning! ;oDDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...men just det: var inte denne någon du Johan? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Johan B: Vart är exel-arket låg det inte på siten? Z3c 4 ever! Du är smart du:)))) |
|
|
Z3c 4 ever1, kanske det.... :oDDD Starre, kolla under "Gör-det-själv" och gå in på service. <--------- Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Någon som provat Raxol motorolja som säljs av weboil.se | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Både Tiger C3 5W40, LL III 5W30 och Ultra 5W30 är BMW LL-04. Så om din motor kräver BMW LL-04 (eller tidigare specifikationer som 01 eller 98) så är det bara att hälla i. Om din motor kräver något annat än BMW LL-04 (eller 01/98) så verkar inte Raxol ha något produkt för detta (vad jag kunde se) och således bör du välja en annan olja som matchar kraven som din motor ställer. |
| Det är ju en gammal Z3 som kräver LL-01, oljan behöver ju bara medverka i 2-300 mil sen åker den ju ut igen, kanske lite slöseri med naturtillgångarna. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej för tusan, finns många fördelar en modern olja har som kan utnyttjas i din motor (bättre rengöringsegenskaper, bättre skydd mot oxidation etc etc etc). Så Tiger C3 5W40 är den som du isåfall ska välja av de tre (gissar det sitter en M52- eller M54-motor i Z3'an). Du får bra men samtidigt prisvärd olja (44 SEK liter vid köp av 20L) så är ju bara fördelar! Hade varit plus med ett datablad på oljan också men kunde inte hitta något. EDIT : Hittade det! Länk Slöseri med naturtillgångar däremot sker varje gång vi köper kinesium och slänger det ett halvår senare (kommer ni ihåg när man köpte apparater, verktyg och annat som skulle hålla ett tag och som hade reservdelar och som kunde underhållas samt repareras - nu köper man ett strykjärn och när skiten lägger av ett halvår senare köper man ett nytt). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.