AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
813

Stora-ljudsystemet på M5

ulfson
Hej.. Är det någon som har grepp om vad det sitter för högtalare original i en M5:a från -91 enligt vad jag förstått så sitter det 9 högtalare i bilen ??? skulle vilja veta storleken på högtalarna utifall man ska byta ut några.
I min satt det original "Bavaria" sound system Kasett+cd växlare och BMW förstärkare. Nja jag skulle säga att det är 10st högtalare. FRAM: 2x5,25"bas 2x3"mellan(tror jag) 2x1"diskant. BAK 2x5,25"bas 2x1"diskant. Ljudet är otroligt BRA! För att vara original från -91!

Jag bytte till Blaupunkt och Focal utopia kit högtalare. Focal utopia rekommenderar jag varmt! Dyra, men ack vilket ljud!.

Lycka till...

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Jag har också "Bavaria" i min med växlare och sånt men jag tycker inte att det låter bra det tål inte speciellt mycket börjar skrapa vid lite högre volym låter sämre än vad det gjorde i min 525a med endast framsystem så jag antar att förre ägaren har spelat slut på grejerna "trots att han va ca 50 bast", så jag skulle vilja byta ut systemet, till några andra bra högtalare som passar i original hålen,... bayerische det där Focal kittet vad får jag tag i ett sån´t?
Jag köpte det nu igen i Finland eftersom jag bor här, det är otroligt fina högtalare. Mycket "spacetechnology". Jag hittade inte deras hemsida, men dom tillverkas i Frankrike. Jag köpte "Utopia" (den bästa) kit högtalare. Spelar mycket bra. Gudlig bas från 5,25". Men man borde fixa in dom i dörrarna för "kickpanelerna" nere på golvet kan knappast påstås vara bra... eller hur? Kittet innehåller bas/mellanregister och en 1" diskant, samt filter. Bl.a. används material som kevlar. Kolla efter en återförsäljare i sverige. Enda nackdelen är att den är hiskeligt DYR! Har även ett "Polykevlar" kit och det är inte dåligt det heller! Fetare magneter på kit högtalare har jag inte sett. Köpte av "misstag" ett av samma storlek Alpine DDDRIVE kit, men det är inte en krona värt om man jämför mot Focal Utopia eller Polykevlar. Mitt kit heter: 136-W
13cm 2 Wege Komposystem & 130-K
13cm 2 Wege Komposystem

Här är adressen: (inofficiell)

Länk

-or else-
Tackar då får jag leta efter någon å-f i sverige,och spara under vintern nu när bilen står i vintersömn.
ulfson
Vad jag fattat så ska man kunna få plats med större basar fram än dom 5,25 som sitter där idag,någon som provat, varför inte Dls 3-vägs med 6,5 bas ???
Inte passar nåt större än 5,25" i original fästena! För att få in 6,5" måste det modifieras. Elementen skruvas fast i själva plastpanelen nere vid "kickpanelen" med !muttrar!. Positionen är ändå så dålig att för att få ett bättre ljud måste elementen flyttas till dörrarna. Tragiskt vilken klåpare på bmw som designade E30 o E34 högtalarplaceringar!

-or else-
ulfson
Jag grävde lite i min E-34 angående ljudsystem och hittade lite konstigheter. Vänstersida i bagageluckan sitter ju Cd-växlaren samt slutsteget, men på högersida sitter ytterligare en dosa vad är denna till ??.Jag har fått nå knas med ljudet. Funkar ibland men lyset blir svagt i bandspelaren och ljudet försvinner, har kolla alla jordförband bak men ej hittat något känns nästan som om det kan ligga på lågnivån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.