|
|
|
|---|---|
| kan man andvända Mobil1 10/40w i en 3,6l eller är det jättenoga vad som andvänds??????? | |
|
10w40 kan du ha på vintern, men i en M maskin skall du ha 10w60 på sommaren om du vill att den ska leva länge. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Det viktiga är ju vad det är för KLASSNING på oljan om jag har förstått det rätt av tidigare inlägg! Bmw rekomenderar oljor i första hand med klassning: CCMC. Men även API är tillåtet! -=Brings Me Women=- |
|
|
CCMC-klassningarna finns inte längre! Det är en äldre standard, som har ersatts av ACEA. Du bör inte använda olja med lägre API-klass än API SJ (använd helst API SL) och ACEA A3. Den olja som du skall använda bör inte ha lägre varmviskositet än 40. Skall du använda oljan på vintern, rekommenderar jag en 0W eller 5W-olja. T ex 0w40, 5W40 eller 5W50, då de oljorna är tunnflytande när de är kalla, men fortfarande klarar av att vara "tjocka" när de är varma. Finns rätt många oljor som klarar det som jag rekommenderar. Om du går in under "Gör-det-själv" finner du en tabell över de flesta syntetoljorna i Sverige. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Braaa att det finns dom som VET vad som ska användas..:))) Jag läste bara i instruktionsboken vid mitt tidigare inlägg.. Mvh -=Brings Me Women=- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.