AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
721

Om jag rent hypotetiskt kör på någon ...

Om jag rent hypotetisk körde på någon när jag var ute och rastade Jaggan i morgontrafiken, vad ska jag göra? Låt oss säga att killen tutade och visade finger för att därefter sticka från platsen. Jag skulle naturligtvis försöka köra efter honom men om han dels inte svängde av vägen så att vi kunde ta oss ett snack, dels körde ifrån mig ... Vad gör jag? Jag vet ju att det var mitt fel, jag körde på killen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hann du se reg-numret kan du väl kontakta honom.
Om inte finns det väl ingenting du kan göra?

(Om jag fattat frågan rätt, det verkar vara en konstig situation du beskriver)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om han skrev upp ditt regnummer eller liknande och han gjort en polisanmälan kan du bli åtalad för smitning.
Men om du går till polisen och anmäler det hela (där du beskriver att du försökte få kontakt med personen i fråga men misslyckades), kan du näppeligen bli åtalad för smitning i alla fall!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hm, min första tanke är att killen du (självklart rent hypotetiskt) körde på inte har rent mjöl i påsen. Kanske inte hade något körkort, var påverkad, körde en stulen bil, är en efterlyst tjuv eller dyligt.

Vilken person skulle bara peka finger och åka därifrån annars?

Låter mycket underligt. Tur att det bara var en rent hypotetisk tanke. ;-)
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Alla kliver inte ur bilen när man blir påkörd bakifrån. Vanligaste sättet att kapa ett fordon.

Ring snuten och säg vad som hände så är du home fri.
Grejen är ju den att jag inte har några läsbara plåtar. den främre är oläslig av smuts och den bakre föll av samma morgon, hur stor är chansen för detta? Så jäkla typiskt! Jag körde inte emot så hårt så förhoppningsvis blev det väl inte några skador, men ändå.

Suck ... Jag ringer polisen imorgon.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Faktum är att den som gjort sig skyldig till smitning från olycksplats är den andra killen, han har lika stor skyldighet att stanna på platsen som den vållande...

Jag misstänker ju genast att det är något skumt antingen med bilen (stulen bil, eller kanske oförsäkrad/oskattad/obesiktad bil) eller med killen (påverkad av alkohol/narkotika, eller skyldig till någon annan form av kriminell verksamhet). Annars måste han vara bra korkad som struntar i ersättning för sina skador...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Lite OT, men jag kan inte låta bli att påtala en händelse som jag var ute för i Polen för antal år sedan, tror det var 1990. I många städer var trafiklyserna tidsstyrda vilket innebar att man ibland fick stå och vänta på grönt trots att det inte fanns någon annan bil i korsningen. Detta medförde att många bilar körde mot rött. Vår chaufför annammade detta beteende, och var trafiken lugn så körde även han mot rött om inga andra bilar syntes...

Vid en korsning hade vi en taxi framför oss (magnet-taxiskylt på taket). Inga bilar kom och det var rött. Då vi tillsammans med taxibilen var de enda vid korsningen antog vi att taxin skulle fortsätta köra mot rött, vilket det såg ut som han påbörjade. Av någon anledning stannade han plötsligt (var väl inte säker på vad han hade bakom sig), vilket resulterade i att vi kanade in i hans bakparti (blöta vägar på den tiden i polen var lika med isgata). Ut kommer taxichauffören likblek och utan att titta på sin bil slår han ut med armarna och säger -"no paper". -"No paper" svarar vi och taxin drar vidare.... I detta fall var det inte svårt att sluta sig till att körningen på något sätt var olaglig....

---
Always Diesel
Jag lägger ned min jakt ... Vill killen inte ha ersättning så slipper han.

Jag har fått mitt straff, när jag stod vid ett rödljus idag blev jag påkörd ... Jippie! Lite ironiskt faktiskt. Nu får man väl åka omkring med slokande kofångare några veckor i väntan på reglering från försäkringsbolaget.

Trevlig helg på er alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.