AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.411

Ingen ide att importera bil till finland!

Som sagt var... jag skulle imoportera in min bmw 540 1995.. Ok en 9 år gammal bil men skatten jag fick ligger på 8765,94€!!!!!
Kul grej eller hur?? Jag kan ju köpa en till för dom pengarna i sverige eller typ två i tyskland!! Jag säger bara det att finska tullen kan dra åt hel***e dom är europas värsta "bilförsäljare". Dom räknade ut att en 540 kostar EXAKT 21900€ här sen 29% av det och massa annat straffskatt och skit... Det är bara att ta lån och lösa ut bilen först... har inte kört eller sett den sedan 3/11-03 får säkert betala nån avgift för att tullen har beslagtagit bilen som står i deras garage en mille till eller så.....
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Du hadde otur när tullen lottade fram din skatt! För skattebesluten verkar vara helt tagna ur luften!

Jag hadde tur med min 525:a, 2550€ i skatt, jag hade gissat på ca 3500 så det var en trevlig 1000€ överraskning när skattbeslutet kom!

/// Kristian
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vad är det för fel på norrmän och finnar, alltså ärligt talat så måste det vara nått fel.

I sverige kostar det som högst 6000 kr att få allt klart för en import bil. oavsett modell.

Inorge räknar de ut hur mycket skatt som ska betlaras vid för registreringen. Frågade på en A4 Quattro V6 96 de ville ha 120 i skatt. Fuck sa jag.

Jag trodde att det vara så i Norge men tydligen så har finnarna samma problem.

Synd om er, här klagar jag på bensinskatten. Jag tror att jag kommer att vara tyst i fortsättningen och bara tanka och ha en fet smile JÄMT.
Men det bästa är... : jag sa att jag tänker inte impotera bilen för att det blir för dyrt... Vad säger finska tullen: Det är för sen för att bilen har funnits i landet sedan 03?????? Hur i h*****te ska svenska jobbare kunna jobba i finland med en svenks reggad bil i finland??(sa jag). För att dom är bosätta i sverige???? Ok åk över med färjan varje dag till din hem adress (i sverige) men samtidigt så ska du hinna till jobbet varje dag?? hur i he****te går det till?? Jag ska bråka med tullen varje dag tills jag får tillbaka mina pengar that´s for sure. Jag planerade att ta bilen som flyttegods men jag fick skulden för skatte....vad är det nu?? fusk? det här tar aldrig slut ska jag säga bara.. Först tar det typ 3
månader att klara ut problemet men bara 4ddg att betala skatten.. Men ok jag har ju en skoda 130gls årm88 och en tayota camry 86 2,0Turbo diesel med 43000mil pä mätaren.. Dem är ju mycket miljövänligre osv..
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag lider me dig. Jag hade förmodligen varit så arg att jag slutat på nått dårhus.
Fy för korkad byrokrati!

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fattar inte hur Finland får ta ut sådana extraskatter, ni har ju till och med Euro...

Tror på en glasklar seger i Europadomstolen.

Mvh
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag svor och tjoade mycket åt den finska tullen för ett år sedan när de ville ha 4500€ för min bil som dessutom räknades som flyttgods. Jag hade fått en "rabatt" på 13500€ men det räckte inte!! Allt ordnade sig dock när de nya reglerna togs i bruk i maj förra året, slapp att betala en endaste cent i skatt och kan nu glatt köra omkring med finska skyltar.

Suomalainen,

Har du bott i Sverige och ägt bilen tillräckligt länge för att få ta in den som flyttgods? (Bott i Sverige minst ett år samt ägt bilen minst ett halvår av den tiden).

Micke
m_johan
Har inte det extra skatterna något med att göra att dessa länder inte har någon egen biltillverkning då?

BMW - Baader Meinhof Wagen
Länk
mikren-6
har bott i sverige i 20år.. Men flyttade "tillbaka" till sverige för 1,5år sedan och bilen har jag ägt i 1,5 år ungefär. Men tullen var inte intresserade av bilen utan hur länge jag har varit i finland???
Jag har varit i finland över 185dagar och brutit mot "turistlagen"?
Finns säkert bara i finland??
Ok en fråga om jag tar min extremt fina camry som är finskregad och kör runt med den i sverige i typ ett år.. vad händer då? Menar då att jag jobbar i sverige i ett år och har camryn där också.?
Här åker du dit för skattefiffel iallafall.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Suomalainen

Måste säga att Finlands importregler av bilar är bland det hemskaste jag stött på. Myndigheten har verkligen gjort ALLT för att göra det så besvärligt och dyrt som möjligt att ta in bilar till landet. Lider med dig. En 540 ser man inte varje dag i Finland direkt...

m_johan

Beskattningen på bilar i Finland är en gammal tradition från 50, 60-talet någon gång (tror jag) då bilar räknades som lyxvara och beskattades som sådan. Det har varit en bra inkomstkälla för staten och skatten har legat kvar trots att samhället förändrats och bilen inte längre är någon "lyxpryl". Detta är anledningen till Finlands sorgliga bilpark där över 40% av bilarna saknar katylsator (äldre än -89). Här i Finland får man räkna med dubbla priser eller mer på vissa bilar jämfört med Sverige.

Micke
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Samma sak i DK och i Norge.

Jag kommer från Danmark och när vi bodde där ägde vi två stycken E34, 525i och en 530i, dessa köpte vi beganade då man inte har råd med nya läckra bilar i DK: BILPRIS + 180 % skatt + MOMS (25%)..

Därför gillar jag Sverige lite bättre :)

mvh

Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.