AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.421

Fortkörning kan bli DYRT !

Sida 2 av 3
Verkar ju vara ett helt sinnessjukt system de har i Finland. Klart staten vill åt pengar men detta är ju bisarrt. Fortkörning är mänskligt, det ska vara en straffavgift, inte 7-siffriga skadestånd...

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Kunde tyvärr inte öppna någon av länkarna, men jag följde diskussionen.

Självklart finns det en stor logik i att ha fortkörningsböter procentuellt beräknade mot inkomsten!

Det är ju inte pengarna som sådana som är det viktiga, utan skadan de gör för den som kört för fort. Har du en inkomst på 90 papp i månaden kan du "unna dig" att köra för fort och åka dit några ggr i månaden utan att det gör något. Skulle jag åka dit EN gång varje halvår och få samma belopp som honom, skulle jag få äta torrt bröd och surnat smör under månader...

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag ser inte körkortsindragning som ett bötesbelopp så den jämförelsen tycker jag inte passar in i diskutionen.

Höga böter gör knappast nån till en bättre förare, men det kan få en att tänka efter lite extra och vara mer försiktig. Tror att böter är satta för att avskräcka folk från att bryta mot lagen, inte att göra dom till bättre förare. Högre böter till dom som har mycket pengar gör att även dom känner att det är avskräckande.
Har faktiskt bekanta som helt struntar i att dom får böter, för dom tycker att det är värt priset att få köra för fort. För dom känns inte böterna ekonomiskt. Sen att det är en civil lydnadsfråga, moral och hänsyn till andra är en annan sak.

Du verkar efterlysa en perfekt värld där ingen bryter mot lagen. Den världen kommer aldrig att komma, människan fungerar som den gör.

Försäkringsbolagen har ju ett ännu vidrigare system som inte gör speciellt stor skillnad på dom som sköter sig och dom som missköter sig. Dom drar alla i en enormt stor grupp över samma kam, oberoende om du är en otroligt laglydig, försiktig pedant eller en notorisk lagbrytare och marodör. Och baserar även premier på hur stor motor eller bilmärke du har.

Att ge böter till en 18 åring på 100 000kr verkar ju jättelogiskt, för han kan ju säkert betala...NOT.

Bara tanken på en nollvision är skrattretande. det kommer aldrig heller att fungera hur mycket man än försöker..ännu en gång är det människor vi pratar om. Detta är en äkta populärpolitsk åsikt. Förmodligen lika lätt att åstadkomma 0 döda i trafiken som att åstadkomma 0 mord, 0 våldtäckter, 0 inbrott osv osv.

Jag tror inte heller att inkomsrelaterade böter skulle hindra miljonärer att köra för fort..det ser vi ju i Finland, men det skulle säker få dom att göra det lite mindre ofta...och kanske inte lika mycket för fort. Varför ha ett system som det är nu...som bara fungerar på dom som har lite pengar.

Finns säkert andra bra system i världen..jag tycker dock att det vi har i sverige fungerar dåligt. USA's system kan säkert vara bra, men det är jag inte insatt i. Tror att prickar kan fungera helt ok.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Olof:
Ja det är mänskligt, men varför ska en fattig procentuellt straffas hårdare än en som är rik?
2000 pix för en miljonär är vad han slösar på en middag på sin svindyra restaurang...och det är vad den fattige lever av på en hel månad.
Alltså får brottet inte samma konsekvens för dom två ytterligheterna , och är därför inte lika avskräckande.
konstigt resonemang! varför skulle bötern vara högre bara för att man tjänar mer, ska inte alla vara lika inför lagen? I så fall kan man ju börja anpassa lagen efter vissa individer. Bra exempel på när människor är avundsjuka på andra som tjänar mkt pengar.

håller helt med om man ska köra med pricksystemet istället och efter ett visst antal så åker körkortet, enkelt!

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Grejen är ju inte avundsjuka utan att det skall vara ett likvärdigt straff ekonomiskt. Som det är nu är det ju värre för en fattig att köra fort. Vad är det för likvärdigt med det då?
Jag rekommenderar spöstraff. Smärtan är lika stor hos en multimiljardär som för den fattigaste av fattiga studenter.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vaddå lika inför lagen?
Böter är ju böter, om det sen är 2000 eller 20000 så är det ju samma "straff" om det är så att den ena tjänar 10 gånger så mycket som den andra. Menar ni att dagsböter också är orättvist då ?

Sen kan jag visserligen hålla med om att ett pricksystem kanske kan vara en bättre lösning.

Att det skulle vara ett exempel på avundsjuka var typ det dummaste jag hört...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bjoerck kom med ett lysande förslag iof...
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Go Bjoerck! Det var den bästa lösningen hittils ;)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bjoerck:
Skillnaden är att den rike kan dölja ärren med plast :)

Så det är alltså helt OK med högre bötesbelopp om man kör för fort i en Lamborghini Gallardo än om man kör i en Volvo V70? Jag trodde straffskalan i vårt rättssytem byggde på lagbrottets karaktär och grad och inte inkomsten men jag kanske har missat något??

Det är väl jättebra med extremt höga bötesbelopp för unga oerfarna bilförare som tänker med utsidan av hjärnan! Vad är värst, 1 st miljonär eller 10000 st 18-åringar som avskräcks ifrån att köra för fort på våra vägar?

FSRacing, jag sa ju att jag överdrev i mitt resonemang men det var ju bara för att klargöra min åsikt! :-)

/RS2
klart att det delvis handlar om avundsjuka! vissa vill att det ska svida riktigt när förmögna människor åker på böter, men som sagt, inte är det väl avsett som en kassako för staten?! Känns som många missunnar människor som är framgångsrika och redan betalar mkt i skatt, procentuellt efter inkomst.
Är trött o orkar inte skriva mer men en pik åt Anders S, tänk efter lite innan du besvarar inlägg så slipper du bli idiotförklarad;)

Hur ska vi då göra med människor som inte har en fast inkomst , ska vi betala då eller?! Eller det kanske inte är lika allvarligt då en sådan person får böter?
Ska man verkligen straffas hårdare enbart pga av att man har råd med det!

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
RS2:
Vad har bilmärket med inkomst att göra? Du kan ha lånat en lamborghini och inte ha ett öre i inkomst.
Du kan ha sparat i 20år för att köpa din drömbil. Där håller inte ditt resonemang.

Grejen är ju den att det knappt är ett straff med 2000 i böter för en som har en inkomst på en miljon. men det är i högsta grad ett sraff för den som har 46000 i årsinkomst.

Din miljonär kan säkert vara sämre förare än alla de 10000 18-åringarna tillsammans, omöjligt att svara på ;)

Förstår att du överdriver, det gör jag med ;)
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
MatroxMGA:
Men herregud du har ju inte fattat poängen med resonemanget.
Inse att det svider inte för en miljonär att få 2000 i böter, men det svider för studenten. varför ska det inte svida för båda?
att staten har fortkörare som kassako har inte med saken att göra. Saken är den att straffet borde kännas lika hårt för alla.

Att du betalar skatt har inte heller det med saken att göra. Böter är ett straff för ett lagbrott. Att betala skatt är din medborgerliga skyldighet. Tycker man att man betalar för stor summa i skatt kan man ju alltid välja att bli fattig så blir den mindre...svårare att välja att bli rik om du är fattig om vill betala mer ;)

Personligen tycker jag att Ander S har tänkt igenom sitt inlägg bättre än du har..

Dom som inte har en inkomst kan ju inte betala nån böter alls oavsett om det är låg eller hög summa. Brottet är lika allvarligt ändå.
Den som inga medel har, lever ju på existensminimum om han inte nolltaxerar, så det blir väl staten som betalar då på ett eller annat sätt hur du än vänder och vrider på det. Du har säkert fritt fram att byta situation med han om du tycker det är bättre ;)
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Börjar va sent känner jag...smyger in sig lite småfel här och var ;)
FSRacing,

Jag försökte bara påvisa den bristande logiken i inkomst relaterade böter för det är lika ologiskt som att storleken på böterna ska vara beroende på vilken bil du kör, hur gammal du är eller vad du har för jobb! Det som svider hårdast är trots allt ett indraget körkort oavsett allt annat. Eller tycker du det är OK att höginkomsttagare ska bli av med körkortet under en längre tid vid trafikförseelser än andra människor också? Inkomst relaterande fortköringsböter är lika politiskt korrekt som vägtullar och har inget med att försöka lösa själva problemet med trafiksäkerhet och miljö att göra över huvud taget!

/RS2
FSRacing: herregud, läs mitt inlägg igen! Det är just detta faktum jag inte tycker är rättvist, att bötern ska vara i relation till inkomster. Håller med RS2, finns många faktorer man kan ta hänsyn till i så fall. Indraget körkort är givetvis det som svider mest. Men helt ärligt, tycker du själv det är rimligt med böter i dessa summor som artikeln nämner??
Ang. skatt så orkar jag inte diskutera det med dig då vi verkar ha skilda åsikter om mkt ( utom bilar kanske ). Vi i Sverige betalar världens högsta skatt, är det rätt kanske?! För att inte nämna förmögenhetsskatten, helt galet.
För att kommentera sista meningen så skulle jag inte ens vilja byta situation med dig o du nolltaxerar inte;)

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
RS2:
Tror inte att indraget körkort nödvändigtvis är det som svider hårdast för alla. Har du lite pengar och bor i en storstad kan det nog vara böter som svider hårdare.

Och nej jag tycker inte att tiden som det är indraget skall variera med inkomst. Men jag tycker fortfarande att indraget körkort är ett annat straff än böter och har inte med inkomsten att göra.
Samma sak med fängelse, som jag inte anser är samma som böter.
Vägtullar har absolut inget med böter att göra, då det inte är ett straff för ett lagbrott.

Det är ju inte ologiskt att en bot ska kännas lika hårt oavsett inkomst. Du tycker ju att det är bättre som det är nu, att den med lite pengar får ett mer kännbart straff...det är ju mer ologiskt.

Avskaffa böter helt, då är det lika för alla ekonomiskt. Fängelse eller pisk är melodin ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.