AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
839

Spridarrenovering???

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har bytt kam och vippor, men motorn tickar fortfarande en hel del. Ticket kommer från insprutningen. Min fråga är då: Är det nå slags ventiler som tickar och kan man renovera dem själv utan större kostnad?

Jag tror inte att det gör så mycket att det tickar, men det är iriterande. Man vill ju inte åka runt och låta som en disel när det är en bensinare.
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Tjena!
Jag lider av samma problem med min 318i -88!
Har dock inte gjort ett smack med motorn, jus nu spelar jag stereo för att inte höra tickandet
Vore kul att veta vad man ska göra iaf!

/Livet e en hora å ja e pank
ChrOmeE
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Byt spridartätningarna (tätningarna som sitter mellan spridare och insugsröret/toppen)!
Jag hörde också "spikningar" fast kammen var i bra skick och inställningen var rätt, men efter jag byte dessa tätningar försvann det!
noizen
låter kanske konstigt men jag har en kompis som hade
samma problem... och vi fattade inte va det var... som en ren chansning kollade vi oljan och där var inte en droppe, fyllde på så att det fullt och körde några mil med bilen och det var borta... =)
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Braxen: Jag tycker att ditt förslag låter billigt och bra. Men jag förstår inte varför det skall ticka så in i h-----e för att tätningarna skulle vara dåliga??? Är det svårt att byta dessa?

Noizen: Om man kör utan olja så får ju inte de hydraliska lyftarana (om han har såna) upp något tryck och därmed knackar motorn. Men jag skulle säga att om man kör utan olja i motorn så är knacket det minsta problemet:=).

Jag har lyssnat med stetoskop och ljudet kommer inte från ventiler/kam mm, utan det kommer från insprutningen.

Tack för svaren och jag är tacksam för fler förslag.

/Jocke
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Hej!
Även jag lider av tickande motor, För det mesta ganska svagt men ibland rent jävligt. Oftast när den är kall. Tickandet är ganska lågfrekvent, min teori är att det är en hydrallyftare som strular men är ej säker, kan det kanske vara insprutningen på min med?
Har kollat kamen och den ser inte ut att vara sliten.

MVH bmwdriver
318is 1988
BMWCS#4324
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
bmwdriver: Eftersom det låter mest när den är kall så tyder det på att lyftarna är täppta med skit. Dom får helt änkelt inte upp trycket direkt. Det du kan göra är att plockar ur dem, värma upp dem och pressa ihop dem. Då får du ut skiten. Jag gjorde det på mina och det blev bra. Om du gör detta så ta det försiktigt. Jag kan inte garantera att lyftarna blir bra.

Det är en hel del jobb med detta
, så om du bestämmer dig för att göra det så passar du på att byta kamrem (måsta ju ändå bort) och kam+vippor (om dessa är det minsta slitna).

Min blev en helt annan bil att köra efter detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.