AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.671

Dommen 540 e39

Sida 1 av 3
Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Nu har jag fått min dom på min 540 e 39. Bägge kattarna skall enligt verkstaden vara helt eller mycket täta, därför blir bilen att gå dåligt vid gas på drag.
Vet nån om man skall se genom ett katt ( orginal ).
Enligt firman skulle orginal kosta 30.000 kr st det är ju f*n sanslöst.
Går det att använda sig av racerkattar ( går den genom besiktningen då ).
Hoppas på svar
Mvh Tobias
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Racekattar går utmärkt Asken hade ferrita till Krutis.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du är inte den första som drabbas och inte sista heller, 30 papp låter väldigt dyrt tycker jag tror inte den prisbilden är relevant
en 523 kostar 11.000(samma problem) och även om priset dubblas så är det inte ens i närheten a 30 papp.
Har en engelsk kollega 540-96 som jag misstänker har samma problem.
Universalkattar eller racecattar är användbara. Kolla även börsen om det finns nått begagnat.
Den förra här i Sverige(nånstans på forumet) som jag kommer ihåg, där stängde motorelektroniken av bränlse/tändning på en cylinder runt 4000 varv, tror det var den ena katten som var trasig enbart, ägaren rensade katten och bilen gick perfekt, införskaffade nya eller beggade kattar sedan.
Den 523 som jag nämde varvade inte över 3000 och hade en hel del missfire lagrat i felminnet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
87
smurf
Tack för svaret HASSO.
Vet du/nån om man skall kunna se genom katten om den är funktions duglig eller kan den vara så mycket skit så den är full ( trasig ) Den ena katten skramlade förfärligt när jag tog bort den. ( trasig ). Varför blir en katt full i skit skall dom inte fungera längre än 7 år.
Mvh Tobias
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det ska dom, men inte den kvalitet som BMW valt på Cattar.
Det är det keramiska innehållet som bryts sönder eller lossnar.
(En anektod oavsett bilmärke är när det keramiska innehållet åkt ur katten och fastnat längre bak i systemet i en krök, så kan det "gruset" fortfarande fungera och hela rör kröken är rödglödgad).
Jag skulle inte montera originalkattar nått mera i ditt ställe.
Man vet ju inte vilken kvalitet man får om man köper original, de bilar som är nyare än 99 verkar det vara bättre cattar på (än så länge) men jag skull inte chansa.

///MVH Hasso
Länk
D-diddy
skyll inte bara på BMWs val av kattar nu hasso. Det är också ägarens val av serviceskötsel, kör man med ruttna stift och igensatt luftfilter så kommer kattarna dränkas i oförbränt bränsle och tids nog ge upp.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Äh, det verkar ju på många som att ingen servar sina bmw, klart dom gör. Sen är ju 80% av bilarna som det frågas om på denna sajten import, och enligt "alla" så ska ju dom servas jättebra i tyskland utan att snålas på piratdelar etc.

Trodde att bmw ägare generellt var mer rädd om sina bilar än gemene man. På sajten här så verkar ju folk ställa in perfekta vinterbilar i garaget, och åka 1000kronors bilar tom.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
D-diddy: Ser inget samband med någon av de bilar som fått byta catalystor pga det som du påstår. Säg till Askens att hans FD 540 som en katten fick bytas på efter 7000 mil var dåligt servad som exempel. Då blir han rejält ledsen i ögat :))
Det är undermålig kvalitet på BMWs Cattar. Speciellt på V8 modellerna. Men även andra E39 modeller med få mil drabbas också. Och det inget alls med service att göra när en cat går sönder mekaniskt invändigt.

///MVH Hasso
Länk
D-diddy
vad jag menade var att man inte uteslutande kan klaga på bmws val av komponenter, man måste ju sköta om komponenterna för att dom ska funka som det är tänkt. det var inget förtal av varesig smurfs skötsel av bilen eller Hassos kunskaper, jag inflikade bara ett annat perspektiv att betänka.
David.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vem är det som uteslutande klagar på BMWs komponetval ??

///MVH Hasso
Länk
D-diddy
Det är ingen som uteslutande gör det... kände du dig träffad ? ;)
Inlägget var bara en annan förklaring som duger i vissa fall av trasiga komponenter.
Ville inte kasta skit i fläkten eller reta upp någon.
David
Föresten Hasso. Du är ju/väll kompis med Pelle på Bil o el!? har han kvar sin rullande landsväg?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
En fråga bara till er; Kan man inte sätta ditt racekattar som inte är så dyra?? 2000-3000kr st kostar dom ju är det inte värt?? eller fungerar dom dåligt?

MvH Bmw 4-ever
Mi
31
Micky
528iA Touring-99
Kolla in på Jarls bilservice!

Jarls Bilservice kan nu erbjuda alla 540/740 ägare med skramlande katalysatorer där ute ett mycket förmånligt erbjudande.

En komplett ombyggnad med fullflödes katalysatorer för endast 12 000:- inkl arbete moms och material, detta att jämföra med de 20 000:- BMW vill ha för original. Och som grädde på moset ger detta även en effektökning på mellan 8-14% och dessutom ett råare ljud.

/Micky
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
p-diddy.

I min torslandatraktor funkar katten som en extra reservdunk med tanke på all bensin som rinner igenom den o ändå var allt OK i går på bes (37 000 mil på samma katt).
BMW har misslyckats i sitt val av kattar likväl som deras val av kylare och vattenpumpar.

Vad man borde göra är att enas och göra en gemensam inlaga till konsumentverket då BMWs handlande är katstrofalt i vissa frågor.
Tag bara hur de hanterar goodwill på rostiga bakluckor som exempel.

I USA finns det en intresseförening som gemensamt försöker få till ett underlag för stämning. Det som de har riktat in sig på är att BMW vägrar att ersätta konsumenter som har råkat ut för kylproblem då den här föreningen menar att V8 (m62) är felkonstruerad. Man kan åka omkring med kokande bil men ändå ha normal temp. på sin visare inne i kupen. Allt under BMWs vetskap.

;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja Pelle har kvar den rullande landsvägen, men använder den sällan, grannarna klagar när det står rallyracers där och gasar :))
Har sett en bil lik din på USÖ parkeringen.??Med HT.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Originalkatalysatorer kostar ca 8500kr/st hos BMW, så det blir ändå en nätt summa på 17000kr i materialkostnad. Men det är å andra sidan långt från den summan som du fick från verktstaden.....30000kr/st låter som ett rent försök till blåsning!

Men jag hade nog satsat på race- eller andra piratkatalysatorer i ditt fall!

Iofs behöver de nog svetsas fast, men det löser en normal verkstad.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
87
smurf
Tack för de bra svaren, racekattar är mitt nästa projekt, svetsning ordnar jag med själv så det blir inga problem. Hoppas nu bara att det är detta problem och inget annat.
Mvh Tobias
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Kolla in Länk .
D-diddy
Vad kul att han har den kvar. Han har väll inga grannar Pelle? bara företagsväxter och dom kan ju inte klaga. jag står inte på USÖ, men det går en till svart cab i stan. ägaren heter tydligen Mehmet, eftersom det springer massa pizzabagare efter mig när jag kör över järntorget och vinkar glatt samtidigt som dom ropar Mehmet mehmet!! :0)
sen går det en grafitgrå M3 cab. som en mek på Bilforum har. Jag har iofs Hardtop så det kunde varit jag..
David

Reagerade på en sak....

Bägge kattarna slut vid 7000 mil.... Skulle inte tro det.. Om det nu var så att denna bil (jättefinför övrigt) gått dessa mil, varför byttes de då inte på garanti?? Eller är det så att det bara är BMW sverige som lämnar detta ?? eller hänför sig problemet enkom till vissa årsmodeller ??

Vid mina förfrågningar till bmw angående kattar o livslängd (första någongång kring 94 nä min 320-89 rullat ca 30000 mil eller ngt) svarade de att de aldrig byts annat än vid åverkan... Har själv haft ett antal 540 o någon 740, har aldrig bytt på någon av dessa. 540 har med ett undantag vari e34 or. 740 Var en 4 år gamal 96 med ca 37000 mil och 540 var en 3 år 97 med ca 18000 mil. (alla import)

A
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Otto: vilken garanti ?? en 98 har knappast någon garanti kvar år -00. Vad du tror och vi vet är det nog rätt stor skillnad på ,

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.