AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
745

Varför köpa E39 som begagnad?

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Funderar på att köpa en 528i Touring, E39, -97. Är det något man bör se upp med på E39:an? Servicebok och mätarställning är OK.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Kolla fram- o bakvagn eventuella glapp, kylarläckage, mid-display intakt, bagagelås. Det var vad jag hade problem med på min. Annars en helt ok bil att köra och äga.
Trevlig bil!

Stereo: det skall inte vara maxvolym efter att man startat om motorn på bilen.
Klimatanläggning: kolla så att den ändrar fläkthastigheten automatiskt när du höjer/sänker temperaturen.
Termostat: kolla att den går upp i normal temperatur.

På sedanmodellen vet jag att flera fått rostangrepp på bakluckan väldigt tidigt, hur det är med Touringen vet jag inte.

/Micke
Samma pinsamma problem med rostangrepp på bakluckan gäller i allra högsta grad toringmodellen. BMW är dock generösa med good-will gällande ovan nämnda problem.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Framgår inte hur långt bilen har gått vilket betyder lite för vad som bör kollas utöver de vanliga bitarna. Cheklistan här på sajten är rätt bra.
M-test eller liknande är ju alltid bra att göra.
Men glapp i framvagn bör kollas, tung bil som kan gå hårt med breda däck. Bagagelyckan, lås, funktion på öppningsbara rutan. Funktion på klimatanläggningen, automatik, kylning mm.
Är allt ok får du en mycket trevlig Touring för långa och avslappnade resor med hyfsat lastutrymme. Dessutom en jäkligt bra vinterbil vad det gäller väghålllning.
Kan dock vara lite problem med imma på rutorna om du har mycket last/folk i bilen en halvtaskig vinterdag. Man får blåsa på med lite extra värme o fläkt för att den ska försvinna.

Min Touring ockuperas dock för det mesta av frugan under parollen, "Rör inte min perfekta stads och shoppingbil"
Stereoproblemet gäller bara 96:orna har jag hört.
Jag har också hört att vägegenskaperna inte är de bästa när man pressar bilen (annan bakvagn) men det kanske DSC råder bot på.

//Magnus
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Tack för synpunkterna! Bilen i fråga har gått 13700 mil och är i originalskick. Priset verkar rätt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan vara värt att kolla på div upphängningar och bussningar i framvagnen samt bakhjulslagren. Kan komma med milen. Sen är det aldrig fel att svänga förbi en bmwhandlare och låtadom köra DISen(diagnosinstrument) för att kolla att miltalet är korrekt. Även att alla nycklar osv finns. Om du känner till tidigare ägare och kan historiken på bilen är det av mindre vikt att göra detta. En underbar vägvagn som ger många trevliga mil som sagt. HAr kört min 540 Touring ca 5000mil på ett år, nästan varje gång med ett stort leende.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.