|
|
|
|---|---|
| hej! Jag hade en 320i -86 förut.. dej pajade rejält så nu har jag skaffat en 320i -83 och har sett att det är skivbromsar bak på den men ja hade trummor på den andra.. dessutom är utväxlingen högre.. den förra varvade ca 2500 rpm i 90-100 kmh den här varvar bara 2000 ungefär.. har dom bytt till "sniknare" bromsar på dom nyare eller har jag en bakvagn till en 323/325 eller nåt??? mvh Tony | |
| du har nog en ombyggd nu. | |
|
förutsatt att mätaren visar rätt varvtal så håller jag med jimbooo. En 320 E30 ska varje runt 2500 vid 90på 5:an... antingen är hela axeln bytt till 323/325, eller så har dom öppnat diffen och bytt innehållet...men det troligaste är ju att hela axeln är bytt! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Har också sett detta fenomen, hade tidigare en 320 86 och den varvade väl ca 2500 vid 90 på 5:an som bmwfraken säger. En kompis hade en 320i 85 som inte alls varvade lika mycket, ca 3000 rpm vid 120km/h har jag för mig! Konstigt att det kan skilja så mellan en årsgång, eller var det något annat weiss med den! Har även upplevt samma sak med en 320i 84:a så det verkar inte vara en slump! MVH |
|
|
Tjena Tony. Det fanns 320 med bägge typen av bromsar bak. Tror det berodde på typen av utrustning i bilen. Kan även vara så att kunden fick välja. Ang. utväxling så hade jag en -85:as 320 på 80-talet. Den gick att dra till 155 km/h på trean, provade en nyare 320 med kat. kan ha varit en -88:a. Döm om min förvåning när jag slängde i trean i 140 och det bara skrek i maskinen. Den varvade ur redan vid 130. Snacka om HOPPSAN! Minns att den jag hade gick väldigt billigt. Åkte en tur till Österrike med den bilen, då drog den i genomsnitt 7,4lit/100km. Med den höga utväxlingen var det inte så konstigt. |
|
| tackar... verkar vara en soppa med bakaxlar till dom där.. ja har kollat varvräknaren med instrument å den visar då rätt.. tackar för alla svar | |
|
Inte många rätt i den här tråden :? Kolla här för diff utväxlingar: Länk Som ni kan se finns det massor av olika utväxlingar till 320i. Bilar före 88 kan som ses inte jämföras med de efter 88. Men iaf. 320i '83 har 3.46:1 och det är en avsevärd skillnad mot de 4.1:0 som de efter 88 har. 320i sedan/coupe före 88 utan m-chassi hade bara trumbromsar bak. |
|
| Så om alla före 88 har trummor bak så blir de ju inte kul när ja ska byta bromsar... har ju inte en aning om va mina bromsar kommer ifrån.. :) | |
| och om dom ändrade utväxlingen 88 förklarar det ju inte mycke eftersom mina är från 86 å 83..??? | |
|
Japp alla hade trumbromsar. Men det r inte svårt att byta till skivor. Det allra troligaste är att du har skivbromsar bak från en annan E30. Då kan du ta delar till vilken modell du vill de är lika på alla. 325i och 318is har skivor bak så delar till en sådan skall passa. Kan nog stämma om utväxlingen. Jag har själv haft 3 stycken 320i. En 84, 87 och 88 alla hade olika utväxling:) |
|
svintoleffe |
Inte alla hade trumbromsar. Jag demonterade en 320 i höstats och den hade skivor. NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER MVH Leffe |
|
Min -85:as 320 hade skivor bak, det är jag övertygad om. Hade en -83:as 318 före, den hade trummor. |
|
|
Utväxlingarna har mycket riktigt ändrats en hel del med åren. Här finns data på de tysksålda Länk , det är inte säkert att det stämmer med svensksålda. E30 utrustades med skivor även bak om man valde till ABS. Det gick aldrig att välja till bara skivor, som någon påstod. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ett förtydligande: Alla 323i och 325i hade skivor bak. 318is vet jag inte hur det var med. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| det förklarar en del.. jag har abs på min.. trodde inte de va sant när ja slet upp huven på den när ja va å tittade på den innan köp å såg att de va abs på en bil från 83... då ska de va skivor alltså. | |
|
Glömde bort det där med ABS'en, sorry. Imponerande tidigt med 83... |
|
|
Min 320i -85 varvar 3000 vid 140hm/h. Hastighetsmätaren visar rätt i alla fall om man jämför med andra bilar. Slänger man på 16" sommardäcken visar den lite för lite ;) Even alcohol can bend the room... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.