AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.722

Faceliftad X5 4.4i. Någon som provat?

dunstan
Är det någon som provat den faceliftade X5 4.4i? Det som intresserat mig mest är den nya V8an och Xdrive. Motorn är ju samma som i 745/545. Så borde den inte döpts om till X5 4.5i??? ;-) Ej haft tid att prova en själv ännu. Klart intresserad av lite feedback.

Motorn är fortfarande på 4,4 liter, därför har de ej bytt namn.

Har ej provat X5, men väl 545iA och Valvetronic-V8:an är en mycket trevlig bekantskap med sugande effekt genom hela registret!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
sebbe_bmw
Hej!

Jag har haft min i någon vecka nu och är mkt nöjd.. Att köra är det ju ingen större skillnad mot den gamla 4.4 jag hade.. Det är ju inte exakt samma som i 545/745 denna är på 320 hk istället för 333hk... Lite piggare märks ju givet att den är. X-driven har jag inte hårdtestat än men det verkar fungera bra..

Sebbe
dunstan
Intressant att BMW börjat köra så många varianter på samma motor. Tidigare var det ju samma i alla modeller så fort det kom en ny motor/trim. Nu kör man olika hk/vrid i olika modeller. Typ 3.0D (330D/X3 vs X5/730D) och denna V8a. Jag trodde det vara den med 333 men tydligen nästan samma motor som tidigare då fast med lite mer hk. Vridet verkar vara det samma? Kan det vara så att man inte vill ta in för mycket mot 4.8iS...

Kul att höra att den går bra. Hört att valvetronics V8an är bra. (fast svårare att trimma?)

Får väl se till att prova en när jag har lite tid.
sebbe_bmw
Japp, vridet är det samma som i 333 hästarn.. Jo jag tycker den här valvetronic V8:an fungerar utmärkt.. Skulle inte vilja prova en 4,8 =)

Sebbe
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Vad är det för prat om 4.8!? X5 4.6iS plockades bort från bmw.com och bmw.se i samband med faceliften och jag har då inte sett några data på 4.8iS på vare sig bmw.com eller bmw.se. Är det en modell som är på gång eller har jag missat något?

Micke
ja 4.8 ersätter vell 4,6? tror den är på 380 Hk

//Svebba
- Jag är schnell !
4.8is ska väl vara på 360hk?
Länk

/Wille
Mera:
Länk

/Wille
dunstan
Och som Ni vet sa ar det Alpina motorer i 4.6 och 4.8 modellerna... Mmmm...

Provade X5 4.6iS. Vilken underbar bil. Korde ifran en Volvo S60 T5 totalt med den. Undrar hur bra 4.8 ar... ;-)

Det ar dock ett litet problem med iS modellerna. De ar lite for harda pa daliga vagar. Vilket ar en viktigt detalj i mitt X5 kop. En vanlig 4.4 utan sportpaket och med de dack/falgar som funkar bast for komfort blir det som galler.
dunstan
Lite skumt att 4.8 skulle ha 360hk. I Alpina B10 V8s har ju motorn 380hk...
Dem har ändrat effektkurvan bara för att anpassa den till X5an.

Sen har väl alpinan 375 hk?

MVH Erik
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Måste bara dela med mig av ett minne från St.Tropez. Jag och min lika biltokige kusin satt i hamnen när det gled upp en svart X5 4,6iS med kolsvarta rutor och fyra blänkande utblås. Det var det skönaste ljudet jag någonsin hört, det var uppenbart att det inte var original avgassystem! Till vår stora glädje körde han fram och tillbaka en jädra massa gånger! Varför fattade vi dock aldrig...

//Thorssa
birken
På bmw.se finns nu fullständiga info om X5 4,8iS som har 360 hk.

X5 4,8 iS har inte samma motor som B10 V8S/V8 Roadster. X5:ans motor har något mindre cylindervolym och har Valvetronic om jag inte minns fel.
sebbe_bmw
Thorssa:

Det var inte en 4.4 du såg då? den låter inte helt fel.. 4.6 har nämnligen inte 4 utblås, den har två ovala...

Sebbe
sebbe_bmw
Thorssa:

Du får ursäkta mig, läste inte ditt inlägg ordentligt.. Du skrev ju att det inte var original system på den, jag har aldrig hört en 4.4/4.6 med "sport" system.. Måste låta oerhört fint!

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.