AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.963

Något för er med avställda bilar? Övervakningskamera med MMS!

Hej!

Nokia lanserar nu en produkt som borde vara optimal för er med bilar som är avställda på distans, en övervakningskamera som tar bilder med VGA-kvalité och skickar via MMS till Din mobiltelefon!

Den heter Nokia Observation Camera och kommer enligt uppgift kosta 3-4000:- . Mer info finns på följande länk: Länk

Mvh,
Kalle
_____

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Låter ju inte alls fel...bra av NOKIA

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
är det laglit då? eller är det bara filmnings som är olagligt?

---
Min E30: Länk
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Rent generellt gäller följande. Om området som skall övervakas är låst och allmänheten inte har tillträdet dit får du sätta upp en kamera. Kameran får inte vara placerad så att den tittar ut på allmän plats, du måste dock oavsett om du behöver tillstånd eller inte upplysa om att området är kameraövervakat. Mer finns att läsa på Länk

sleeperix:

moa om man sätter upp observation Camera inne i bilen så är det ok?

Fanns även på den Svenska sidan se länk:

Länk
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Har testat den, upplösningen är rent kass. Man ser inte vem det är på bilden även om man kör med högsta upplösningen i dagsljus, detta vet ju iof inte inkräktaren så i avskräckande syfte är det nog ok.
ppeelle:

Blev så impad att jag köpte en på lunchen och kvaliten är helt ok dock beror det på vilken tel man har.

Läste i ett testa som de hade i butiken(M3 och Mobil senaste nr)det enda som inte var 100 är fotografering i mörker. Däremot så är kvaliten i dagsljus god. Man kan även addera till så att den tar bild vid en temperatur förändring eller vid en rörelse etc etc.
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Testade även att skicka via E-Post och även där var kvaliten rent kass. Tycker absolut inte att den var värd sina pengar, i en telefon är det ju fullständigt omöjligt att urskilja en person som inte håller upp en skylt med namn och person nummer :)
ppeelee:

Det låter tråkigt att du tycker det i både testen så lovordade dom produkten men som sagt det kan skilja beroende på vilken lur man har.

Jag är i alla fall mer än nöjd
ppeelle:

Hade du problem med att installera programet och få alla funktion på plats?
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
starre:

Ja om den inte ser ut genom bilen mot allmänt område, skulle tro att där din bil står kan det vara för mycket folk i rörelse så att du i varje fall behöver tillstånd (fast ni har väl redan tillstånd misstänker jag). Talade med Länstyrelsen senast igår om kameraövervakning, och det är inte helt lätt. Dom berättade att dom har givit tillstånd som senare JK har överklagat till Länsrätten som har rivit upp beslutet.

Tror det fanns nån mer än Nokia som visade en likadan produkt på CeBit för nåt år sen. Kvalitén vid Nokias demo var fullt normal för att vara en enkel kamera med VGA-upplösning vill jag minnas.
Konceptet är ju inte dumt, undras varför inte flera har släppt liknande produkter, kanske Nokia har nåt litet mönsterskydd eller patent? Kostar ju lite i inköp och drift iofs.

FP
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Någon som testat denna nya modell

Länk

Hur är den jämfört med den gamla?
Johan.L:

Med tanke på att den gamla var med en vanlig vga cam och den nya är på 1megapixel klara av inomhus/utomhus. Blåtand så instaltionen är mycket enklare än tidigare mao stor skillnad. Har inte testat kvaliten utomhus utan bara inomhus och då är det bra kvalité. Om du har en en mega-pixel telefon så kan du lätt se hur resultat blir.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.