|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en M3 3.2L 7500mil som går extremt ryckigt då motorn är kall, dock vid acceleration går den mjuk och fint. Efter ca 5 minuters körning och en oljetemp på ca 60grader går motorn jämt igen. Bilen har nyligen genomgått en inspection II service. Vet någon vad detta kan bero på och vilka åtgärder man bör utföra? Tacksam för svar. ///Mattias | |
| Kom problemen efter Insp. II? | |
|
har samma problem med min M3 3,0 -94 (8800 mil), den går ryckigt på jämnt varvtal när den är kall men suveränt vid acceleration och när oljetempen kommer upp runt 50°C Ronnie Axelsson |
|
|
Har ni bytt luftfilter? Speciellt "öppna" filter kan vålla liknande problem. Support Your Local Big Red Machine! -or else- |
|
| har samma problem på min m3 93a.. la ett inlägg förut hä förut och det verkade vara ett vanligt problem.. kan försöka hitta upp det och länka till det senare. | |
|
länken e nog borttagen men har kvar texten så klipper in några svar... ja skulle iof vilja höra lite mer teorier. - Har liknande problem. Ring BMW. Men Jag tror också det beror på att det är en extrem motor. På sommrarna när det är varmt går den bättre. - Även jag hade samma problem med min 93a. Var inne på verkstaden men dem hittade inget att anmärka på. Som sagt så verkar det vara ett allmänt "problem". Bilen verkar ju inte ta skada av det iaf. - Pratade med en BMW mek han påstod att det kan vara en ventil som tillhör vevhusventilationen, ca 3000:- eller något fel på Vanos systemet. Han tyckte dock att man kunde leva med problemet. Enda risken är att avgaserna blir för smutsiga så att bilen inte klarar besiktningen. - |
|
| Hade tidigare en 93- jag oxå och det var precis lika dant för mig.. Avgas värdena låg oxå på gränsen.. | |
|
-Johann: Problemet kom efter insp II servicen, dock började vinterkylan komma under september, tveksam om det kan finnas ett samband?! -Bayerischemotor: Luftfiltret är bytt i samband med service och det är ett orginalfilter. Tja det verkar vara ett kroniskt fel, kanske något man får leva med men det är klart irriterade. Bilen rycker och hakar som det vore en Saab 96 med förgasare när kylan ligger på :( ///Mattias |
|
|
mtre, Om det inte kom direkt efter Insp II så finns det nog inget samband. ECUn lagrar information om den specifika motorn, hur den körs, etc och använder sig av denna för anpassning av bränslemängd, luftblandning, tändning, etc. Det kan hjälpa att nollställa denna. |
|
| Det kan också vara insprutningsventilerna eller vevaxelgivaren. | |
|
hur nollställer man ECUn? måste man lämna in den till bmw eller går det att ordna hemma? larsson -m3 93- |
|
|
Du lämnar in den, vet inte om det går på bilar äldre än 96. |
|
| Ursäkta, men vad är ECUn? Är det "adaptiva minnet"? | |
|
Typ, ECU=Engine Computer Unit, det "adaptiva minnet" är en funktionalitet där. |
|
|
Johann, "felet" kom först 1-2veckor efter insp.II ///Mattias |
|
| Tack för infon. | |
| Det finns ett inlägg från den 3/9 2001 med nr 31064 som tar upp den här frågan med ryckningar och verkar ha en lösning på problemet. Gäller iofs 328 -97, men kanske är applicerbart även på m3. | |
|
länken till sidan som du menade?! Länk larsson -m3 93- |
|
|
Det verkar tyvärr som detta är ett generellt problem på framförallt M-motorer....Jag har samma problem meed min M3a, men samma symtom fanns på min M5a, och på BMW sa det nåt i stil med: _det är ungefär som klonkendet från bakklumpen, det ÄR tyvärr bara så, och är ofarligt, man får ge sig till tåls innan man gasar iväg...." Så en treminuters uppvärmning på ca.1500rpm varje morgon är vintertid ett standard förfarande för mig.....å så farligt är det ju inte..... Men tight om man har bråttom bara, men..... well well, no pain no gain... MVH Philip |
|
| Det är alltid bättre att värma upp bilen med belastning än på tomgång. Det går dessutom fortare och reducerar tiden som motorn behöver gå kall.. | |
| dlarsson, ja det är det inlägget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.