AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
788

E32 - E34 vad ska jag välja?

Funderar på E32 eller E34 1988-1990 dvs...5 eller 7 serie dock inte 4 cyl utan helst V8 (åker amerikanskt idag:))
Kollade runt lite och mina planer på en 750 fick jag nog lägga på hyllan den verkar bli lite väl dyr att äga....försäkring och sånt...
Vad kan ni rekomendera jag bor utanför Eskilstuna och har garage så försäkringen borde inte bli allt för blodig...tycker jag.
-BeeMWe-
SKa du ha V8 får du ta 93 eller nyare av båda serierna.

Jag rekomenderar en 535a.

Ja såg det när jag kollade modellbeteckningarna...attans otur...
Men en 535:a verkar ju vara helt ok och verkar inte vara så dyr i drift...det är ju oxo viktigt om man ska åka varje dag så...
-BeeMWe-
535an kostar mest i bensin, annars slittålig om den sköts rätt.

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Jag skulle lätt köpa en E32 eftersom det är en större bil med massor av komfort.

Jag personligen tycker att 5-serien kan kännas lite klaustrofobisk emellanåt.

Åker du landsväg är inte V8:an speciellt törstig. Min E38 rullade på 0,95 i laglig landsvägsfart.

Lycka till

Jesper
-BeeMWe-
Mer körglädje i en manuell 535a

Sen handlar det juh om att man vill få igenom mer än 50% av inköpspriset på bilen, som man inte får om man köper en 7-serie... Helt stendöd på marknaden.

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Manuell eller automat är ju en smaksak. Jag personligen tycker körglädjen är större i en automatare, men smaken är som baken.

Är 5-serien hetare på marknaden? Jag tycker det dräller av dem..

Jesper
-BeeMWe-
Jo iaf när det gäller 535. 540 vet jag inte, torde inte eftersom de ofta har automat. Börjar juh bli lite ungdomsbil E34an.

530:n är väl en 8a i också? I tidigare modeller.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
E32, helt klart! Helt underbart autobahnlok. :D 740 har motor så det räcker och blir över. (Kör själv med 730, som tyvärr har några kusar för lite i mina ögon. Det som fattas är kicken i över 130).

Automat är nog lättare att hitta, och det spar ju på bilen som helhet. Kan kanske ta lite tid att hitta manuell.
Har sett att priset på 7 serie är lägre än 5 serie...vad kan det bero på tro???
7 serie har ju "fördel" av att vara svårsåld iaf när man ska köpa. Har inte planerat att ha bilen som investeringsobjekt utan en "billig" något sånär lyxbil. Man kan ganska enkelt hitta 7 serie under 20.000:- och då bryr man sig inte så mycket om att man ska få ut så mycket när man säljer.

Men sen är det en fråga om driftskostna oxo...
E34 V8 är MYCKET billigare i skatt och försäkring än motsvarande E32, men är man helt uppslukad av 7-seriens autobahnstatus så är det ju en sådan som gäller, mitt val hade dock fallit på en 540 som är betydligt sportigare.

MVH,
E38B12
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Jag stod också i samma val som du gör för ett år sedan ungefär.
Som du nämner så är ofta e32:an billigare i inköp men varför jag främst valde just den beror på att den känns mer prisvärd med tanke på "extrautrustningen" som ingår, denna är svårare att hitta på en lika billig e34. Efter att ha ägt den 1 år ungefär har jag allt funderat på en sportigare e34 med stor motor, men då kostar det mer i inköp.

Jag har också märkt att e34 alltmer handhas av färska körkortstagare.
Hej Tunahusse
jag personligen skulle satsa på en 730/735 med aut.
Och eftersom du åker amerikanskt annars så passar nog storlek,motor och automatlåda dig mer än tex en E-34 520 med manuell låda.

mvh oscar
530IA-93
530IA E-34

(BMW EN BIL ATT TRIVAS I)

Mvh Hoffe
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Är man van vid amerikanare är e32 definitivt det rätta valet , gärna L karossen och självklart med automat , amerikanare brukar ha bra vrid och det har vare sig 730 eller 735 , 740 kan nog väl svara upp med bra komfort och en riktigt slitstark motor som kan gå snålt om viljan finns.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
HEj...
Jag har haft en 535, e32 or 730 med v8 och 740 med v8...
Rekomenderar inte 740 som är fruktansvärt dyr i drift
535 är klart roligast att köra...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är väldigt nöjd med E32, men önskar så här i efterhand att jag köpt en med automat. Ligger på 1,1-1,2 blandad körning (inte innerstad) och jag försöker köra snålt... =)

Tänk på att 735 väger minst 150kg mer än 535 med motsvarande utrustning! Påverkar både skatten + soppaförbrukningen.

Mvh
Tack för alla svar :)
Lutar åt en 735:a helst manuell...men automat är kanske skönare och lite mera glidare...är ju van vid automat också.
Nu ska jag bara hitta en till "rätt" pris...och med tanke på att e-32 har bra priser så...
Det svåra är inte att hitta en till rätt pris, det svåra är att hitta en i rätt skick, manuell 735i E32 är rätt val, saknar min nästan varje dag, jag ska aldrig mer sälja en bil;)

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.