|
|
|
|---|---|
|
Hej, Undrar om någon har erfarenheter( lite tips) om hur man bör göra bäst för att bygga om det bef stereo systemet med ett nytt 4+ 50W Alpine slutsteg samt andra högtalare och en mindre Subwoofer. Alla tips är välkommna.. Tackar | |
Robsarve |
Vilket stereosystem har du? |
|
Hej, Inte DSP utan den vanliga business tror jag. Tänkte byta ut Högtalare och ev.en lämplig Sub någonstans utan alltför stora modifieringar. Har du några bra tips? |
|
|
Tänkt om man tittade först innan man skrev förra inlägget :-) Radio Bmw Proffesional RDS 0670 med Ny Alpine CHA-S634 MP3/Cd-Växlare och 4*50W Alpineslutsteg..vad kan man trolla ihop med det och några lämliga(BRA) högtalare? Vilket högt.märke tycker du vore lämpligt, samt en bra mindre sub med bra tryck kan även tänka mig ett monoblock steg för subben. Går det att komplettera med Alpines slutsteg till Navi/Tv displayen mm? Är lite färsk på billjudsmodifieringar på befintligt system, delfilter mm.:-) |
|
Robsarve |
Professional har ett separat slusteg, sitter bakom växlaren. Inga problem att byta ut det mot t.ex ett alpinesteg. Kopplingsschema finns på www.bmwtips.com. Dock är högtalarna aktivt delade i orginalsteget, så det bästa är att sätta i ett nytt kit samtidigt. Vad gäller sub rekommenderar jag samma som jag sagt tidigare, mindre bakhögtalare och bandpasslåda med portarna under orginalgallerna i hyllan. Storlek och effekter beror ju på vad du är ute efter för ljud. |
|
Vad har du för system själv Robsarve?, kan jag sno några ideer därifrån :-) Har tänkt att få ut det mesta ur 4*50W som jag nämde tidigare Alpine slutsteg MRV-F540 ellerMRV-F450. Vet fortfarande inte vad för högtalare eller märke jag ska välja där, utan att förstöra hatthyllan helt..du kanske vet själv hur orginal hatthyllehögtalarana ser ut ?med plastboxen dom e inbyggda i.. Du får gärna rekommendera några högtalare som vore lämpade för detta ändamål..vet ej vad Bandpasslåda e riktigt. |
|
|
Vad har du för system själv Robsarve?, kan jag sno några ideer därifrån :-) Har tänkt att få ut det mesta ur 4*50W som jag nämde tidigare Alpine slutsteg MRV-F540 ellerMRV-F450. Vet fortfarande inte vad för högtalare eller märke jag ska välja där, utan att förstöra hatthyllan helt..du kanske vet själv hur orginal hatthyllehögtalarana ser ut ?med plastboxen dom e inbyggda i.. Du får gärna rekommendera några högtalare som vore lämpade för detta ändamål..vet ej vad Bandpasslåda e riktigt. |
|
Robsarve |
Jag har: Orginal TV/Navi Mk2 med Cd-växlare Alpine H700 DSP (Tisdkomp, delningsfilter, DTS & DD) Phoenix Gold Zx 450 & Zx 500 N-Core Prius diskant i kickpaneler N-Core ER-8" (prototyper) i kickpaneler N-core Trius i taket bak (jag har en kombi) XLS 10 i sluten låda i höger stuvfack bak. Angående högtalare vill jag inte rekommendera något nu eftersom jag håller på med mitt egna märke (N-core), men mina tidigare rekommendationer kan du hitta i artikeln om högtalare som jag skrev i lilla bilstereoskolan: Länk |
|
..får väl lämna in bilen till dig för ljud-modifiering då;-) Bra site förresten...gör du andras bil-ljudprojekt också, eller bara för din egen skull och bil? |
|
Robsarve |
Bra fråga, försöker hålla mig ifrån monterandet och ägna mig mer åt systemdesign, det är det där med tiden som inte vill räcka till... :-) Annars är det ju ingen brist på duktigiga montörer i Stockholm... |
| Vet du hår många RIKTIGA watt originalslutsteget har? Finns det adaptrar för bmw original kontakterna, om man byter till DIN.. antar att Alpine har RCA eller DIN kontakter.. eller blir det till att klippa och löda ?..:-)? | |
Robsarve |
Inte är det många watt... Gissar på att det är byggt med bilstereomoduler för att slippa switchad nätdel (precis som en bilradio) fördelen är då att det är aktiv delning. Gissningsvis 6 x 15 W Det GÅR att få fram kontakterna, men absolut enklast är att skala av en bit på kablarna vid kontakterna och löda in sig. Då har man kontakterna kvar om man vill återställa. |
|
Det har du rätt i Rob...Med var e slutsteget placerat? Hittar Videomudulen den stora blanka, sen radiodelen,, är den kombinerad med slutsteget alltså? Verkar lite krångligt att modifiera allt detta..vad ger man sig in i egentligen :-) Funderar på DLS högtaler eventuellt sen såg jag en bra länk på detta för basen.. Länk Hur gör jag lämligast med ett 4kanalssteg..om det gammla original är ett 6-kanalssteg?.. Tänkte byta originalhögtalarna mot annat märke men med samma placeringar som dom ligger originalfacken.. sen då ev. ett monoblock till basen som på bilden ovan.. tror det kan bli riktigt bra om man hittar BRA tåliga 2-vägshögtalare med bra RMS watttålighet för att inte steget ska bränna dom högtalarna.. Vad tror du Rob? |
|
Robsarve |
Slutsteget kallas av en del obegripligt för radiomodul. Det är en ganska rejäl bit med kylflänsar & två kontakter på ena sidan. Själva radiodelen (som i touringen ligger bredvid videomodulen, under bagagegolvet) är en normal plåtlåda med lite kabel till. Slutsteget är vid närmare eftertanke nog ett 10-kanalssteg, med 10 x 15 W eftersom det driver bakhögtalarna aktivt med. Det är inga problem att byta detta mot ett 4-kanalssteg OM du byter högtalare samtidigt. Låter som en vettig plan i övrigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.