AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
921

Erfarenheter från alpina b3 3.3

Lindahl
jag går i tankarna om att byta upp mig till en alpina b3 3.3 och har f.n en 323ci-00. Kan någon dela med sig av sina erfarenheter när det gäller denna bil? Skyhöga driftskost? Kända fel etc? Hur snabb är den egentligen.

Om jag uppfattat det rätt så ligger de kring 250 -300 för en om gått 5-9¨tusen mil?

Mvh Christian Lindahl

-------

Med feritta hela vägen...låter fint
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Delarna delas till stor del med E46 328 vilket gör att priserna är relativt låga. Man kan köra den på 0,9 l/milen om man kör lugnt. Men man vill gärna trycka på lite och då hamnar förbrukningen på 1,1 ungefär. 0-100 på 5,5 sek, Topphastighet ca 270 km/h.
Försäkringen är väl det enda som är dyrt för min del, vilket till största delen beror på ålder/boende/skadefria år...

Min är till salu, hör av dig om du är sugen så kan vi kanske komma överens om något:
Länk

/Mange
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Finns bilder tillgängliga någonstans på din bil?
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Hmm...är nog blind...hittade =)
dunstan
OK.

Alpina B3 3.3:
* Samma fel som andra på andra E46.
* Ovanligt med fel på Alpina relaterad mekanik/detaljer
* Singel Vanos. Dvs kostar bara runt 5000 att byta om det skulle behövas. (inte 25000 som för M3)
* Slitage delar som bromsklossar etc samma som för 328/330.
* Service samma som för 328/330. Dock dyrare olja. Castrol 10/60 är det som gäller för denna bil.
* Alpina drar liksom M3 mer olja än en vanlig standardbil. Du får fylla på någon liter då och då mellan olje servicarna.
* Ej hört talas om något motorras på Alpina B3 3.3
* Om kattarna behöver bytas till orginal Alpina så blir det dyrt. Räkna med 25000 kr. Å andra sidan kan du få lika bra sport kattar för 10000.
* Försäkringen ligger lite under vad en E36 M3 kostar. Har du ingen bonus, lägenhet mitt i stan, 18 år så är det inte läge för vare sig Alpina eller M3. Kostar att ligga på topp när det gäller föresäkring. Har sett allt från 8000-20000 per år.
* Diftskostnaden är låg för en Alpina B3 3.3. Detta om du inte råkar ut för några ovanliga fel. Kostar i princip inte mycket mer än en 323 att äga.(plus försäkringen)
* Bilen är snabb. Jag har inte blivit avhängd av någon annan bil. Du kör ifrån allt vad Svenska Volvosar och Saabar heter. Även om de fultrimmats. Vilket är trevligt. M3 är det jämt med. I princip oavgjort på vanliga vägar. Förutom att Alpinan kan köra 20 km/h snabbare än M3 med fartspärr. Vilket även det är kul...
* Underbar bil! Jag njuter varje gång jag kör min.
* Det bästa med bilen är den underbara kombinationen av komfort och sport. Du lider aldrig av hårdheten eller ljudet i bilen. När du vill kan du trampa plattan i botten och bilen byter skepnad från familjebil till racer.

Se till att prova en! Och kolla hastighetsmätaren när du drar på. Du kör lätt 200 utan att du märker det. ;-)
dunstan, tack för bra inlägg.

Du verkar verkligen gilla din B3, kul!

V12 LeMans
Alpina är helt enkelt "gottebilar" om man gillar snabba bekväma bilar .

Lindahl
Tack för givande inlägg skall se tilll och prova en så jag vet vad det handlar om.

Mvh Christian Lindahl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.