|
|
|
|---|---|
|
Besiktade min 525 idag och fick anmärkning på CO-halt (4.5), HC-halt (477) CO vid 2500 rpm (5.9) och lambdavärdet. Alla avgasvärden åt skogen med andra ord. Skall även tillägga att tomgången pendlar en hel del. Möjlig diagnos? | |
|
Då du har både orolig tomgång och dåliga avgasvärden, skulle jag främst misstänka dålig lambdasond. Tjuvluft vid insuget skulle det med kunna vara. Kollas enklast genom att spraya startgas vid "misstänkta" ställen på insugningssidan (efter LMM). Om tomgången rusar iväg när du sprayar på något speciellt ställe, har du hittat läckaget. Ha en brandsläckare framme då det finns en liten teoretisk chans att det börjar brinna.... Lite mer "fakta i målet" skulle hjälpa! Hur långt har bilen gått? Hur länge sedan är det den servades (filter, stift och olja)? Etc. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den har gått 27.000 mil, och är i behov av en service. Det var ett tag sen jag bytte olja, indikatorn har precis börjat larma (eller för någon månad sedan), och jag antar att det egentligen är dags för en Insp II, vilket väl betyder nya stift också. Är lambdasonden kostsamt? Bilen skall egentligen säljas till förmån för en E39, men en obesiktad E34 blir man inte av med på nolltid antar jag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.