|
|
|
|---|---|
| Har lusläst massa inlägg om bmw 540, då jag själv funderar på att nästa bil ska bli en 540. Det jag tycker är konstigt är att vissa nämner en väldigt låg bränsleförbrukning medan andra ger en ganska hög. Vad ska man gå efter? Det är väl klart att en 540 drar rätt ordentligt med bensin men då är det också en 8:a! Skulle vara tacksam om någon/några ärliga 540 ägare kunde svara på vad dom drar lansväg/blandat samt vad försäkring, skatt ungefär ligger på. Det verkar ju vara en underbar bil med bra klipp, men måste man vara laddad med pengar för att kunna äga en? Tackar annars för ett bra forum!! | |
|
Det är väl det enskilda exemplaret som är intressant, en del har ju tur och får tag på en där nästan alla slitagedelar är bytta, en del har mindre tur och måste byta ut halva bilen. Kan få den fetaste plånbok att få anorexia. se till att ha lite pengar över till rep. Har inte ägt nån, men kört ett par, jättesköna vagnar. leta noga och länge, det finns en sjö av dom, både e34 och e39. mat ska dom ju ha, från ca 0,8-0,9 landsväg till 2 liter med gasfot. skatt strax över tvåtusen om året. |
|
|
Bensinförbrukningen beror ju lite på vilken Pellegasfot som sitter bakom ratten. Siffrorna som Pistolas nämner är nog rätt realistiska. Min erfarenhet från E38:a låg på ca 1.15 blandad körning med vikt mot landsväg. Skatten somsagt mellan 2 o 2,5 tusen. Ett otrevligare ämne är väl försäkringen. Det beror väldigt mycket på var du bor, vem som försäkrar, vilket bolag mm. Uppgifterna varierar men bli inte överraskad för ett bud i trakten mellan 10-20 tusen per år. Ska du lägre gäller det att hitta undantagen. Drift i form av underhåll, reservdelar, service mm beror på skick och din ambition. Men jag skulle vilja påstå att om du tvekar en sekund på att lägga ut 10-15.000 per år om du kör lite med bilen bör du fundera på en annan bil. Viss kan du komma undan biligare,,,,men,,,,,det kan också bli värre. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kolla in: Länk där har jag samlat vad min har kostat hittills. ;) |
|
Min drar ~1liter milen på vid 100-120km/h.. brukar komma ungefär 55mil på 70liter vid blandad körning. Tyvärr så är mitt exemplar i behov av lite upprustning, förra årets reservdelsinköp gick lös på ~35k kr. Men då byttes bromsskivor, belägg, stötdämpare och fjädrar runt om och så inhandlades det även 4st 255/40 -17"däck plus diverse reservdelar. Så nog kan det bli dyrt alltid.. och än är jag inte nöjd. Men det beror ju förstås mycket på hur petig man är. Så om du köper en äldre 540 så är det nog inte bensinförbrukningen du ska oroa dig över i första hand.. ;) |
|
| Föresten, kanske borde tillägga att jag är mycket nöjd med min bil fast den gräver stora hål i plånboken. Det är mycket trevligt att köra 540.. underbar motor! | |
|
SC: Bara att slå till, det lilla extra det kostar att äga en 540 jämfört me t ex 528 är värt varenda öre....en underbar körmaskin som bara går o går...... Bränsleekonomin beror ju på hur tung högerfot du har.... :P V8 rockar fett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.