|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! alla Bmw ägare! Jag funderar på att köpa en 728 1997 som är importerat av en bilfirma. Jag har inte sett bilen än, men bilägaren säger att den är som ny och den har bara haft en ägare i Tyskland. Den är max utrustad ink navi och tv. S-bok finns med säger han. Hur lätt eller svårt är det och att ta reda på om bilen verkligen har gått 13 000 mil som mätaren visar. Vad är det jag måste framförallt tänka på? Hur mycket ska den kosta för att det ska vara värt ett köp. Jag är mycket tacksam av alla svar. Hur är det och äga en sådant. Är det någon som har en till salu kan också höra av sig. | |
|
det absolut troligaste är att den inte gått så få mil. mvh //svsåld passat -01 med 12 000mil på mätaren |
|
|
Hur kan man kolla det? Och hur kan du vara så säker å att den har gått mer? |
|
|
kolla importguiden om milkoll. jag är inte så säker på det, men det troligaste är att den har rullat längre, givetvis finns det undantag. hade det varit en 316 är det troligare att den rullat dom milen. please prove me wrong :-) |
|
|
En välutrustad 728:a från 97 med en ägare och 13.000 mil skulle ge dig en underbar vägvagn. Bra komfort, hyfsad prestanda, ingen racer men ok. Dessutom en mycket snygg vagn. På minus sidan så ligger väl försäkringspremierna som börjar sticka iväg. Det där med maxutrustad är oftast ett dåligt valt uttryck. Se till att få en lista med utrustningskoder på bilen så att du verkligen ser vad som är extra för att på ett korrekt sätt bedömma nivån. Vad det gäller miltalet så kan du låta en BMW-verkstad kontrollera detta, kostar inte mycket. 13.000 mil på en 97:a är relativt lågt, jag brukar som tumregel säga ca 3.000 mil/år på en sådan vagn om den rullat i Tyskland men visst finns det undantag. Du bör givetvis också kontrollera serviceboken så att den verkar äkta samt att den är ifylld. Varför inte ta en kontroll på någon av serviceverkstäderna för att se att bilen verkligen fått den service som står i boken. Priset då? Som sagt hur mycket utrustning är det egentligen på den. Vad är bytt i form av delar. Vilken service har den fått. Hur ser lack, inredning mm ut. Jag skulle vilja påstå att någonstans mellan 100-140 tusen är rimligt. Kollar du på WWW.bytbil.com finns tex en 97:a med 12.700 mil för 129.000 med hyfsad utrustning inkl navi. |
|
|
sali tack för ditt svat! Det är samma bil vi pratar om. Vad tycker du om den? Kan en bmw verkstad göra mätare testet med en gång när man kommer ditt eller är det mycket arbete? |
|
|
Du kan inte lita på BMWs test. Ring och kolla enligt stämplarna i boken. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enda sättet som känns någotlunda 100% för milkoll är att kolla med serviceverkstäderna i Tyskland och tidigare ägare i Tyskland. BMW brukar väl kunna hjälpa till för en rimlig peng med verkstäderna i Tyskland?? ///MVH Hasso Länk |
|
Ser ju fin ut på bilderna. Men det säger å andra sidan inte mycket. Det jag spontant ser är att kromlisten på backluckan inte är original, tror att den kom lite senare. E38:an har problem med rost i bakluckan precis i den skarvkanten vilket bör vara åtgärdat på bilen. Lacken är mörk och gansak känslig, kolla hur den ser ut med tanke på repor och liknande samt titta om bilen är omlackad. Utrustningsnivån är väl OK men det är ingen maxutrustad bil långt därifrån. Spontant så saknar jag tex PDC samt S-EDC Ta kontakt med en BMW-verkstad i närheten och prata med dom om en koll av bilen, oftast vill de ha en bokning. Säg att du vill att dom kollar mätarställning, tittar i felloggar mm och be att få en prisuppgift på arbetet. Som LME säger är det inte 100% men ändå ett bra sätt. Dessutom tycker jag att du öppet ska deklarera att du skall göra en sådan grej mot säljaren. Jag tycker också som jag skrev tidigare och även LME att du ska kolla upp serviceboken mot de verkstäder som gjort servicen. Är det BMW-verkstäder brukar det inte vara några problem. Är du osäker kan ju ett M-test eller liknande hjälpa till lite extra. en E38:a är så pass komplex med mycket elektronik och utrustning som kan krångla att man bör känna sig så säker som möjligt,,,eller ha en bra airbag i plånboken. Om allting ser bra ut så är väl ett pris strax över 120 rätt OK vilket ger dig en bil med mycket liv och känsla. |
|
mipa |
Hej! Ett tips om 728 i Eskilstuna är av intresse - den har stått där rätt länge! Kolla med bilregistret hur länge, och det är nog prutläge... Men som sagts; den ska nog kollas upp ordentligt. Annars är jag kanonnöjd med min 728, går som en dröm, allt fungerar och nästan fullutrustad (inkl stora navin...) MIP |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Länk Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Verkar som hasso grävt ordentligt och hittat inte allt för bra historier. Med det ryktet verkar det som en undersökning av bilens historik skulle kunna avslöja en del överraskningar. Vilket gör att det bästa kanske är att leta efter en annan bil. För som jag skrev i tidigare inlägg,,,taskigt exemplar av E38:a kräver bra airbag i plånboken. |
|
|
Jag var och kollade på en 530 där i höstas. Bilen såg fin ut, men känslan jag fick i magen av det stället gjorde att jag la ner de planerna rätt fort. Fast det var ju bara vad magen tyckte... /Micke |
|
Sail:Liksom i Ö-o och E-tuna så snurrar det på hårdisken lite extra. ///MVH Hasso Länk |
|
Såg helt okej ut, men milen hmm...kan stämma el oxå inte. Kolla upp det noga! Ang kromlisten så kom den 99. Finns att köpa hos bmw då jag själv har en likadan. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Spontant när jag ser bilderna så tycker jag att lädret är lite väl slitet för att vara körd i enbart 12.700 mil. min 740 har rullat 17.000 mil och lädret är fortfarande som nytt!!! Kolla även när senaste service gjordes samt M-Testa den. Jag M-testade min och det visade sig att den hade 2 fel. Styrboxen till Airbag samt dimljus. men det visste jag om. Bmw's 7-serie är Rollsen. Du kan inte ha bättre och du kör med grädden. Men du får vara med på att betala! Mkt i vissa fall...... Fråga säljare om du kan få motor garanti? Det finns en en sådan försäkring att köpa på seriösa bilhandlare. Den kan man teckan tills bilen har rullat över 17.000 mil. Den står för elktronik och allt förutom slitage delar. Typ broms skivor. Men allt annat står den för. Brukar kosta ca 1500-2000 kr att teckna. Men min personliga åsikt är att kolla upp säljare och bil. Ser lite skumt ut det här....... Hoppas på att du snart kommer in i "familjen". Mvh Daniel Jönsson BMW WROOOM |
|
|
BIlen har visst stått stilla sedan Oktober!!! Det bör kollas upp varför???!!!! Det kan beror på att den inte går att sälja, men det är inte mkt pengar för en sådan bil. Någonting är skumt!!! Mitt råd är. Leta upp en annan!!!! Mvh Daniel Jönsson BMW WROOOM |
|
|
den här kanske är sjysst, svsåld åxå. Länk |
|
|
Det verkar vara något.... men tyvärr ingen Navi....... BMW WROOOM |
|
Scheckheft |
Hej Fateh Junesi: läs genom vad jag skrivit på min hemsida. En del värdefulla tips hittar du säkerligen. Jag tror också att du kommer att revidera din uppfattning om "maxutrustad" när du läst klart ;). Länk Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
O vad många bra tips jag har fått. Jag vill tacka alla ni som har hjälpt mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.