AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.140

E30 vs vinter

Sida 1 av 2
@BeeMWe
Hur gör ni för att få er E30 i något sånär vintervänlig som möjligt, har aldrig kört på vintern med den men jag tyckte det var tillräckligt släng i bakändan med blankslitna däck på gräs. Sandsäckar i bakluckan kanske är att föreslå?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du får ha på bra däck (vinterdäck) och lägg i sandsäckar i bagaget, när jag hade tröttnat på att leka med 02/e21,an på vintern så brukade jag annvända mig av 2 eller 3 vattenskaddade betong/murbruks säckar som jag spände fast i bagaget, så jag fick mera tyngd över bak hjulen.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ähhh, så farligt är det väl inte.

Mr C
02, E21 samt E30 är riktigt dåliga vinterbilar! Nu kommer alla grabbar som tycker det är tufft att åka med sladd bli upprörda och kalla sina gamla treseriebilar för exemplariska! Visst är det roligt ett tag men det är knappast trafiksäkert. E36 var den första treserien som inte levde sitt eget liv på vintervägen. När ASC+T kom som standard blev BMW en riktigt bra vinterbil. De gamla bilarna led dock av pinsamt dålig framkomlighet samt en benägenhet att ge svårparerade kast om föraren inte var med på noterna. Mitt råd är att köpa dubbade smala vinterdäck typ 175/70-14 och lägga i 50 kilo extra barlast i skuffen.
Jag hade tidigare en E30. På vintern hade jag fina dubbdäck och lät sommardäcken ligga kvar i bagaget..Inte mycket plats men det var som natt och dag mot tomt bagage och halvdana dubbfria som jag hade året innan :)

//John
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det är klart, jag kör hellre en framhjulsdriven eller antisladdförsedd bil till Åre än min E30...

Mr C
Ti
54
Tiaz
E30 318iS 1990
Jag har en E30 som jag starx gr in andra vintern på...jag kör på 175/75/14 på och förra året hade jag sandsäck. BIlen fungerade faktiskt bra på våra blekingeska vintervägar men i år kommer eldprovet. Jag skall ha den från och till samt i Sälen i fem månader. Bar vinterdäck och 80 kg extra i skuffen. Jag tror det skall gå bra men visst hade man föredraget framhjusldrift
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag håller inte riktigt med bjoerck. Visst vill bilen sladda och ha sig, men den är ju ärlig. Jag tycker inte det är nå alls problem att häva en sladd med min, och man vet ju alltid när den skall komma. Ända gångerna jag har snurrat är när jag har lekt för mycket.

Det ända jag har problem med är framkomligheten. Den är värkligen dålig. Jag kommer inte upp för minsta lilla backe när det är riktigt halt.

E36 tar sig fram mycket bättre och vill inte sladda lika mycket, men den är mer benägen att "överraska" mig.

Jag har provat med tyngder i bak, och visst ökade framkomligheten, men jag tycker att den blir lynnigare då och kör därför utan tyngder nu.

Ja, ja. Visst är E30 en dålig vinterbil, men den är i alla fall ärlig.
Anledningen till att E30 är ärlig är väl i och för sig att den sladdar i varenda kurva.
Gunneriusson: Du sammanfattade ditt resonemang på ett ypperligt sätt med den sista meningen! Kunde inte gjort det bättre själv!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Visst gjorde jag:=)
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Skönt med självironi istället för fanatiska försvarstal.

Mr C
Har aldrig haft några direkta problem med min E30. Man får ju köra efter väglaget.
Har aldrig haft något som tynger ner i bagaget. Visst blir det sladd när det är snö, men vadå? Då saktar man ju ner
no
245
nos
540iA Touring -99
Glenn
Du har en 316 =)

Det här blir min första vinter med en E30, men jag har ett antal vintrar med 02 och E21:or bakom mig och jag gillar deras uppträdande i snö och på is. Anledningen är enkel, jag hatar nämligen understyrning. Det skrämmer mig när en bil inte omedelbart går dit jag vill och pekar med ratten.
Att bakänden på bilen driftar en aning gör mig däremot inte ett skvatt för det kan jag korrigera med rörelser med ratten och gaspedalen. Att bromsa fast framhjul som tappat greppet är inte lika enkelt.

Inte sjutton har mina tidigare små BMW varit dåliga vinterbilar. De har tagit sig fram överallt dit jag velat ta mig och dessutom har jag sluppit frysa på vägen dit. Om jag sen vill åka brett så finns överstyrning "på kran" tack vare diffbromsen.

Fanatisk? Nä, men uppväxt med bilar som inte är byggda för att gå käpprätt fram i alla situationer oavsett vad jag gör med ratten.

Jag medger att jag hade otränade reaktioner efter att ha åkt E28 en vinter och satte mig i brorsans E30. Det tog några kurvor innan jag kunde hålla samma hastighet i kurvorna som med 528:an.
har väl ingenting med saken att göra
Mi
123
Midas
330i -05
den är ju lite sladd benägen, pendlar 75 mil till till norrland fram o tillbaks en gång i månaden och i vintras ko jag över ett back krön i 150 efter E4 (efter omkörning) och arschlet kastade ut så det släppte på alla 4 hjulen...inge kul men den är ju oherhört välbalanserad det var ju bara att frikoppla och styra tillbaks men inte känner jag ju mig speciellt säker =) jag provocerar fram sladd i varje kurva istället då blir den ju sladden något sånär kontrollerad =)
Har man hyfsade däck på så går det tämligen problemfritt, visst sladdar det som fan men väldigt förutsägbart och lätt att kontrollera.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har kört -02, E21 och E30 sedan 1980 (>10 000 mil i halka utan bucklor) och min erfarenhet är att det krävs bra dubbdäck på vintern.
Däremot så blir bilen inte lika konsekvent och inte lika lätt att ta hem om man fyller bagaget med div skrot. Så låt bagabet vara tomt.
Med bra däck, en del omdöme så fungerar det bra. Sommardäck är dock rena katastrofen i halka!

Gunneriussons summering liggger det dock en hel del i.
/Mats
ixen
lägg lite pengar på riktigt bra däck så går det bara bra. eller köp ix, ännu bättre.
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Om du åker omkring på blank-slitna sommardäck och plattan i mattan så är E30 jätte svår på vintern...men jag tycker inte att den är svår....odubbade Hakka å det är inga probs....nu bor ju jag i stockholm så det är väl lite skillnad om du bor uppe i boden eller nått...I grunden är det ju hur du är som förare och vilket omdömme du har, bara för att jag sagt att den inte är lynnig på vintern så skall du inte prova att köra in i en skarp isig kurva i 90km/h, kör med insidan helt enkelt

ps. det är kul med bredställ
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Om men vill hålla hastigheten på våra vägar är det inga problem....men jag skulle nog inte köra till Åre som ett förstahandsval iaf.

Riwa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.