|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om någon har en lösning på detta. När jag aktiverar AC.n på min bil stiger tomgången till ca 2500 rpm. Det är väl normalt att varvtalet stiger ca 200 rpm. Utan AC har jag normal tomgång ca900 rpm. | |
|
Det normala är väl att tomgången sjunker med ca 150rpm när man aktiverar ac:n och kompressorn går igång // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Detta är inget som jag kan med så dära hundra.. men 900-1000 rpm jag jar på tomgång om jag drar igån den IS kall.... så nåt fel måste du ha! specieltl eftersom den beter sig så dära med AC:n med! jag skulle lämna in den och få det kollat.. alltså få reda på vad det är för fel.. sen fundera på hur man ska fortsätta med det! __ Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tomgången ska kompenseras med en höjning på ca 150 rpm när AC.knappen trycks in. Du kan ju fått nått fel på tomgångskompensationen. ///MVH Hasso Länk |
|
fan så fel jag hade :) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Tack för svaren! Jag bytte nyligen tomgångsmotorn pga orolig tomgång men felet med hög tomgång då AC.n aktiverades försvann inte. |
|
|
Men hallåååååååå Tomgången ska gå NEEER, Motorn får mer att göra, kan man säga, och helt sonika dras tomgången ner. Det är ju inte så att motorn börjar snurra fortare bara för att AC-n slås på... *BAWORAK* |
|
|
Min erfarenhet är såsom Hasso att tomgången först går ner och sedan upp något. Då en motor får jobba på tomgång så kompenserar den detta med att öka varvtalet. mvh/Jonas |
|
|
Min erfarenhet av andra bilmärken är att det i motordatorn finns en programsnutt som höjer tomgångsvarvtalet när AC.n aktiveras. Är det så även på min BMW? Jag får nog lämna in bilen och göra en koll av felkoderna. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo men hållååå Svante E Det är precis så det är på E39, så fort AC.knappen trycks in och är aktiverad oavsett om kompressorn går eller ej så höjs varvtalet med ca 150 varv. hur det är på E34 vet jag inte, det är kanske det oldfashion way. ///MVH Hasso Länk |
|
jag skulle gissa mer på att det är som så i motorelektroniken som jag är ganska duktig på om jag får säga det. om idle speed är 900rpm +-50rpm så kan tomgången sänkas och höjas med 50 varv per minut sen reglerar den varvet automatiskt. alltså ac kompressorn klickar igång en enkel enledarkabel som styr detta om jag inte har helt fel, den tar ca 10hästar några kw alltså då behövs det en kompensation varvet har sjunkigt under 850rpm då ger den mer bränsle och höjer tomgången. när du stänger av ac:n så kan varvet öka lite och sen sjunka eller ligga kvar beroende på hur avancerad elektroniken är. prova att köra lätt på dragläge på tomgång så får du se hur den ökar varvet som kompensation för det nedsatta varvtalet. varför motorn gör så är att det är skadligt för motorn att köra på för låga varv svårt att känna igen knackningar och förbränningen är svårkontrollerad. |
|
|
Hasso har hört samma som du säger. /Inkognito |
|
|
Jo, 99% av alla motorstyrningar drar upp varvet vid inkoppling av AC. Det är inte för kompensera för effekten som AC tar, då hade den "gasat" tomgångsmotorn så att varvalet varit konstant. Den lägger på 150 varv extra för få lite bättre flöde i pumpen så det kyler bättre. |
|
|
Jahaja, Ja men dåså. Då vet man det... De bilar jag har kört så sänks iaf varvtalet. Men MaxF inlägg kanske förklarar en del. *BAWORAK* |
|
|
min gick också upp 150 eller nåt sånt MvH Bmw 4-ever |
|
|
Dom bilar jag har haft så ökar alltid tomgången med ac´n på. Tycker det verkar mest logiskt oxå med tanke på pumpen som JanF skrev. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.