AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
968

Vad säger SBP om...

TobbeBMW
Vad säger SPB om att lambdan är urkopplad på min bil?
Till saken hör att inga motor/avgas värde ligger över gränsen, tvärtom, dom ligger rätt så mycket under maxvärdena, förutom lambdavärdet som ju blir 0.
Kopplar jag istället in lambdan så går bilen som en påse nötter, ryker, frustar och går knappt att köra. Inga värden ligger rätt.
Vad säger SPB om att besikta utan Lambda??

Till saken hör också att motorn i bilen är utbytt, bilen är från 91, medan motorn är från 94, kan detta orsaka problemet?
Är det annan styrbox etc på den nyare motorn??
Motorn är ju annars en exakt likadan, ingen Vanos eller nått sånt.

Hoppas på snabb hjälp.
Si
765
Simon01
120dM -08
om motorn är från 94 bör den väl ha vanos? vanosen kom 93 har jag för mig. Har du testat med en annan lambdasond?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Vanos introducerades väl -92 så hans torde ju allra säkrast ha Vanos då!

__
Länk
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Antagligen säger de: Ombesiktning ...
Ring till stationen o kontrollera om du vill vara säker, men troligen så kommer de att reagera på att lambda värdet ej är korrekt...
TobbeBMW
Motorn är en 94, allt enligt motornummer, men den har ingen Vanos, kan den vara borttagen möjligen?
Har papper på motorbyte samt jobb nämligen, fick vid köp av bilen.
Ska prova med en annan lambda.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
den är händelsevis inte silvermetallic?
reg nr börjar på H?

tänkte om det var min gamla bil som jag hade -00

Mvh L
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Avgasreningen saknar möjlighet att fungera, det ska bli en tvåa av det...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

TobbeBMW
Nej Laban, den är inte silvermetallic, utan Mauritsiusblå :-)

Jesperado: Visst saknar avgasreningen möjlighet att fungera, det kan jag hålla med om, men alla avgasvärden ligger ju LÄGRE än vad gränsen anger, kan dom inte bara släppa det då?? :-)
Ok om värdena varit högre men...
Chansa annars då??
Fick själv igenom en bil med trasiga ABS-bromsar för ett tag sedan på SBP....bara genom & koppla bort lampan....ok,jag vet/visste att chanserna är små,men som sagt...det gick....:)..dock inte med en bmw

Jag hade chansat...som du säger själv,avgaserna ligger under gränsen....har erfarenhet där oxå hos SBP...dock inte med en Bmw där heller.....:)
TobbeBMW
får väl blindkoppla lambdan och hoppas att dom inte säger nått, annars får jag väl byta sondjä_eln :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
TobbeBMW: Frågan är inte om avgasvärdena ligger under gränsvärdena (som är väldigt generösa), utan om de ligger så lågt som de skulle kunna göra...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om värdena ligger rätt, så kommer dom knappast att titta vidare.
Men du bör veta om att maskinen ger inte allt vad den kan, utan värdet från lambadagivaren så ställer sig boxen i ett sk felsäkert läge och kör efter ett medelvärde istället för att optimera värdet efter vad som är bäst.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Det är inte särskilt nyttigt för katalysatorn heller om lambdasonden är urkopplad. Motornstyrningen fetar på mer bränsle än den skulle med ett korrekt lambdavärde, vilket kan resultera i en bränd katalysator.
Dock fungerar avgasreningen (katalysatorn) alldeles utmärkt utan lambdasond, det är bara att värderna precis som Jesperado säger inte är så bra som de skulle vara.

Så vill du få ut fullt med kräm ur motorn bör du skaffa en ny sond.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
TobbeBMW
Jobbar på att införskaffa en ny sond, ska försöka montera dit en i helgen. Menar ni att bilen kommer att ta mindre bensin ändå om jag monterar en fungerande sond? den tar ju trots allt bara 0.8l/ mil som den är nu, tycker det är bra för en 6:a :-)

Fortsättning följer, och ja Jesperado, värdena ligger säkert inte så bra som de skulle kunna göra om sonden fungerade :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.