AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
929

ett litet "poff" o sen går motorn som ett arsle..

Jimmyv
i förrgår hände nåt allvarligt(?) me bilen. var ute o körde och tänkte ställa runt den på en öppen plan. krypkörde framåt och tryckte ner gasen i förhoppningen att bilen, som vanligt, skulle ställa ut bakändan. istället händer följande; hör ett litet "poff" från motorn eller avgasröret. sen går bilen som ett arsle.blir helt orkeslös och Ovarvvillig. tomgången ligger och pendlar mellan 4-500varv. låter sjuk när jag försöker varva upp me neutralen i.. (dock inget skrammel elelr annat oljud) var med bilen till en verkstad igår, dom hittade en vakumslang som var av, byte av den fixade tomgången. vidare bytte dom stift åt mig. dom gamla visade sig vara just gamla men d gjorde ingen skillnad på motorgången. jag personligen kan tänka mig att bilen misstände och "sköt" sönder nån packning (+vakumslangen då) och drar efter d tjyvluft nånstans. men på verkstaden trodde dom att det har blivit nåt fel i växellådan och att den därför går dåligt. därför att växellådan är elektroniskt styrd och hänger ihop me motorstyrning. (??) bilen har gått ungefär 27000mil. biter sönder naglar och klor här nu när man funderar över vad d kan vara och hur dyrt d blir o laga. så jag hoppas någon finurlig person här på forumet har hört talas om liknande åkommor eller kan komma me tips om felet. tack på förhand: Jimmy (har personligen inte märkt av att växellådan skulle bete sig konstigt då jag kör bilen)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det kan inet vara så att det skutit sönder locket i LMM:en så att den har fastnat i stängt läge...

Plocka bort luft burken och starta bilen och varva och kolla så att LMM:en öppnar...

---
Min E30: Länk
Jimmyv
ska kollas snarast! varenda möjliga fel vill jag ha lagt upp för mig så jag får igång pärlan fortast möjligt ;P tack..

Jimmyv
Var hem o tog ut bilen ur garaget nyss.. går som en dröm (som den ska alltså). har haft batteriet urkopplat för att nolla ev. fel-lägen. kan d ha varit detta som gjorde susen? till saken hör att bilen inte bara var svag senast igår utan gick dåligt oxå. ett "nöd-program som bara ska få bilen att gå framåt vid eventuella fel ska väl inte göra att bilen går dåligt? kan väl kanske oxå ha varit LMM:en som lostnat om felet satt där? nåja, bilen går bra igen och ingen är lyckligare än jag =) men vill gärna ha ett svar på varför den misstände(?) från första början..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.