|
|
|
|---|---|
|
Hej va nere o på BTRacing Länk här i Borås o tänkte jag skulle köpa ett sportluftfilter till bilen, men börja diskutera me han o han tyckte att det är ännu ett steg bättre med open air. Tyckte han verka veta va han prata om, han kör själv banracing o verka ha vart med ett tag. Men sen när jag läser här på forumet "gamla" inlägg verka det va väldigt dåligt för motorn att installera Open Air...vem ska man lita på :-) Mvh Daniel | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör man banracing så är det bra för det är där det hör hemma. På en standardbil så är det bortkastade pengar, dessutom sämre rening på insugningsluften vilket leder till ett högre motorslitage, kan också ställa till med en del andra bekymmer, för Luftmassemätaren som tar stryk. Så inget som rekomenderas till en standardbil. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok tack men är ett sportluftfilter ok på bilen? Mvh Daniel |
|
|
Får la bli ett sportluftfilter och 100cells racingkattar, dem verka bra iaf. Men det trodde jag open air va me när jag prata me han, ska ner dit snart o tjöta lite.. Mvh Daniel |
|
|
Just det ja racingkattarna kosta 3000kr styck e det vettigt pris? Man behöver ju 2 så det får la bli o göra lite övertid på jobbet :-) |
|
|
Sportluft eller open air är precis samma rening, samma filter i olika form. Luftburken renar ingenting så smutsmängdsmässigt så får du in lika mycket skit som med open air. Dock så tvivlar jag starkt på att sportfiltren är så illa som många skriver. Kolla dalhems hemsida. där har de urklipp från test med flöden,filtreringsförmåga och annat. Standardfiltret är inte bäst i filtreringen (förvisso peugeot, men ändå). Rätt skött med rengöring och olja så filtrerar sportluftfiltret bra (om man köper ett bra filter, kanske inte att rekommendera micros eller liknande). Sen att det inte ger ngn som helst effekt annat än ljud så.. Viss skillnad på turbobilar dock, de får lite lättare med sånt filter. |
|
|
Hej ringde o prata me han på bt igen, Han sa att det absolut inte renar sämre o att bilen får lättare att "andas" vilket skulle ge effekten att Nm kom fortare..e ingen expert på detta. Men det andra han sa verkar vettigt. Han har en porshe som han kör me, o han sa att han aldrig skulle sätta i något i den som skulle kunna skada motorn. Mvh Daniel |
|
|
Daniel, Vore det inte väldigt konstigt om försäljaren skulle säga att "Den här produkten är total skit, köp den inte!"??? Som sagt, gör en sökning under "Sök inlägg" så kommer du hitta en mängd åsikter om sportluftfilter, både positiva och negativa! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jo det e klar :-). Har sökt inlägg o läst o läst...det enda jag kan komma fram till är att prova själv eftersom alla verka ha väldigt olika åsikter om detta. Mvh Daniel |
|
|
Det finns så många olika åsikter för att 99% av de som utalar sig inte har kört sin motor i bromsbänk före och efter filtret. Har man inte gjort det kan man inte utala sig annser jag. Själv tror jag det kan ge någon enstaka hästkraft eller annorlunda effektkurva på vissa motorer , och inget alls på andra. Dock tror jag inte det finns någon motor som ger 5-10 hästar extra med ett sportluftfilter. 3G ger dig Cancer. |
|
| Dalhems erbjuder sina filterkunder test i bromsbänk för ett par hundralappar, returrätt på filtret om man inte är nöjd efter vad jag förstod. | |
|
Det är ju riktigt seriöst ! Vore roligt att se några mätningar före/efter på några vanliga bmw motorer. |
|
| Daniel, Låt oss säga att det verkligen ger en gnutta effekt. Kan du verkligen leva med ljudet? När du ger gasen i botten så kommer den låta allt annat än vad en så fin bil ska låta. Kommer brumma rejält. Coolt tycker vissa... | |
|
Slängde i ett K&N Kit57i i min T4:a i helgen. Effektmässigt vet jag inte ännu om det känns, antispinnlampan bara blinkar(det gjorde den innan också). Men ljudet märks ju. Väsande ljud vid 2.5 till 5 krpm däröver så blir det nästan ett lätt visslande (?) under 2,5 så märks det ingen skillnad alls i ljud. Däremot så har man fått ett skönt dumpliknande ljud vid växlingarna (om man trycker på lite). Låter inte lika högt och vasst som en riktig dump men ett rejält pyssshhh kommer det iaf. Så något brummande och ylande vid fullgas är det inte att tala om, så väl ljuddämpade är inte plastlådorna så det skulle dämpa ett sådant muller. |
|
|
Lite info från Dalhems hemsida: Angående effekten: Om du köper ett Dalhemsfilter av oss, så kan du för 150 kr testa skillnaden på vår datastyrda Bosch rullande landsväg. Skulle du inte mäta upp någon skillnad får du pengarna tillbaka. Vår bromsbänk har en felmarginal på mindre än 1 %. Detta säger ju inte att du får mer effekt men du får iaf tillbaka pengarna om du inte får det. Angående genomsläpp av luft och smuts: www.dalhems.se fliken Airfilters. Man har jämfört ett originalfilter från Peugeot med en rad olika sportfilter. Peugeot 1lager skum Filtrering 43% Kapacitet 100gr Tryckförlust 160mm Jämför med K&N Bomull Kapacitet 115gr Filtrering 95,7% Tryckförlust 134mm Förklaringar till hur det avläses: Material= olika tillverkningssätt, påverkar nog ej, dock verkar bomullsfilter ha lägre tryckförlust Filtrering: Hög procent=lågt genomsläpp av partiklar. Kapacitet: Hur mycket partiklar som filtret kan ta emot innan luftgenomsläppet påverkas. Tryckförlust: Lågt värde= bra flöde Högt värde= dåligt flöde Visst kanske peugeotfiltrena är dåliga men jag har inte hört att de har haft problem med för mycket smuts i motorerna, trots en filtrering på låga 43%. De som har haft problem med brända Lmm:er har sannolikt oljat in filtret för mycket eller inte låtit det torka i 24H innan användning. Jag säger inte med det här att Open Air filter är jättebra, men att de inte är dåliga det kan man nog konstatera, BARA de sköts rätt. Sen om det är placeboeffekt eller ej det får man nog mäta upp innan man tar den diskussionen. |
|
|
hur monterar man ett open air filter(universal) satte ett k&n 57i kit filter på min tidigare bil en Mi16 blev ett jävligt härligt ljud. det var enkelt att montera följde med alla tillbehör samt beskrivning med tydliga bilder på just den motortypen. 57i kit finns inte till 735 så man måste ju köpa universal men då får man köpa en adapter och ett löst filter men jag har inte förstått hur man mäter sig fram till vilken adapter man ska ha och hur man sätter fast filtret... nån som har det på sin 735a som kan ge lite råd & tips? MVH ANDREAS |
|
|
Hasso, så rätt och riktigt det bara kan vara. Jag vet av egen erfarenhet vad dessa i mitt tycke ***filter ställer till med, oavsett vad försäljaren lovar, 10+hk osv, På bana kan det höra hemma, men i en STD bil?? Nej, inte i mina bilar i alla fall. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.