|
|
|
|---|---|
|
nu skulle jag vilja veta hur det egentligen är! jag har funderat på att köpa en 323/85a men alla som man har pratat med har sagt att dom inte håller! jag tycker ialla fall att en bmw borde hålla för hård körning! gör dom det???? I always go flat out! | |
|
Dom håller visst... om dom inte har utsatts för våldsamt entusiastisk körning under en längre tid med täta ägarbyten mellan 18-åringar som kör hårt och inte servar... vilket tyvärr oftast är fallet. Det som slits på dom är kamaxeln så se till att den inte låter som en disel och blåryker. Men hittar du ett bra exemplar så köp den! Mycket underhållande bil... sålde just min 320i -85 med 323 motor :-( |
|
|
> I always go flat out! Ingen bil håller för detta i längden. Du lever längre med detta motto om du köper en Fiat 126:a (600cc, svans-boxer-twin) istället för en BMW-6:a. /göran, vintermannen/ |
|
|
Kärran går ju som en gud =) klart du ska köpa en 85:a man får skruva lite men det är ju hälften av nöjet =) satte på effekt avgas och open air och bytte rotor fördelar lock och tändkablar på min sen var den som ny och brett går det =) använder den till att pendla 75 mil e4 fram o tillbaks en gång i månaden och det är ett sant nöje så nog håller den om du som nån sa inte får tag i ett vrak kolla dock efter rost om du köper den i dom södra delarna. |
|
Soton |
Det blir dyr med dubbla avgas system. Förresten det fanns väl bara på E21? |
|
det beror på vad du menar =) dyrt eftersom det knappast var nåt fel på orginal systemet...jo..men det blir ju lite trevligare ljud =) klart 323:an är dubbelpipig E21:an som E30 //Micke |
|
327i Nm Power |
Båda bilarna har dubbla avgaspipor, skillnaden är bara att på E21 så går de ut rakt på varsin sida. På E30 ser det ut som på 325, två rör bredvid varandra snett ut på vänster sida. |
|
Du har helt rätt ang E21, hade glömt det den har ju lite jänke stuk =) bmw har ju återgått till det på dom nya M modellerna såg jag. //Micke |
|
kamber |
Har oxå en 323 -86 nu. Går bra hittils (iförsig bara haft den 2dar) har oxå öppet luftfilter o trimkam (börjar bli kär i BMW's 6 cylindriga monster ljud =) som det låter WROOOOOOMMM specielt vid 4tusen o uppåt Mmmm som sång för mina öron =) |
323E21terror |
Allså på tal om att de inte skulle hålla så är de både rät och fel att säga så. För det första vilken bilmodell har gått hårdare än en E30 323 eller en E21 323 genom sin livstid? verkligen tveksamt om ens gti-burkarna kan mäta sig vad det gäller misshandel av både bil och motor. De är klart a en ex E30-323a eller en E21-323 börjar ramla sönder och samman efter att 27 ungdomar typ har ägt dessa bilar och kört på fullvarv mil efer mil. De blir ju bara ännu värre då service och delar..speciell service inte blir billigt om man inte är händig själv och känner att man måste lämna in bilen på tex BMW för då känner man ju till hur många gör....de kör ills bilen rasar efersom det är dyrt att underhålla speciellt BMWs sexcylindriga modeller. Allså de jag vill komma till är att det är konstigt att dessa bilar inte går sönder mer än vad de gör då många exemplar har utsats för ofantlig misshandel. Det vore verkligen inressant att jämföra dessa bilar mot ex japanska bilar som anses vara mycket driftsäkra och ha låg frekvens vad de gäller reparationer. Detta bygger ju på mycket stor del på att dessa bilar uppmanar inte till att smiskas direkt pga den oerhört tråkiga motorkaraktären och körs av en stor skara pensionärer samt folk som inte är speciellt intresserade av att gasa ihjäl sig utan ser bilen endast som ett färdmedel från punkt A till B. Skulle alla BMW bilar köras och servas likadant så är jag tveksam till om japanska bilar skulle framstå som hållbarare i de tester som görs. Jag kan säga att min 323E21 går mycket hårt och har gått 31000mil...och de fel jag har haft är dålig bränslefilter samt bromsar som har bytts sedan har den gått som en klocka och startar alltid och det beror på att jag har historia från när bilen var ny i princip och man kan se att den har skötits ordentligt..ex aldrig mer än någon eller några ågärdspunker vid de besiktningar där den inte gå igenom med blankt papper. Tyvärr körde jag av kamremmen i sommras men de är inte bilens fel utan mitt då jag glömde kolla upp när den byttes senast (förmodligen mycket länge sedan). Jag skulle även vilja se hur andra bilar håller när de lever ett liv som många BMW bilar gör.. det är fel att mäta kvalite på "något" som redan är misshandlat farten är min drog |
|
Tjena. Kör 325-87 med turbo. Jag har bytt kamaxel och lite bussningar osv, men det är egentligen konstigt att den tåler att gå på full gas alltid. Så att de inte håller köper jag inte. Sen att kamaxlen går ner sig är inte så konstigt. När motorn är kall är den väldigt trög under 4000varv. Ska man köra ett par kilometer så är det ju frestande att gasa på och då tar ju kammen stryk. Har man bytt kam en gång så tar man det lungt innan den är varm. Kostar ett par kronor att renovera toppen. Helt underbar bil att köra. Ren och enkel körglädje, fast bakänden har ett eget liv om inte däck o stötdämpare är färska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.