AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
835

BMW 8-serie på vintern?

Hej!

Vad är åsikten om att köra en 8-serie på vintern? Vet att det är en sportkupe och egentligen inte kanske är gjord för det utseendemässigt, men samtidigt så är det ju inte direkt en sportkupe/roadster i den utsträckning som Z3 och Z8 är. Utan det är ju mer en "stor" bil som råkar ha ett sportutseende.
Anledningen är att man har sina funderingar på att köpa en, samtidigt som jag isåfall inte kommer att kunna ha en andra bil och jag måste ha tillgång till bil över vintern.

Vill gärna ha åsikter av alla de slag!

/ pheur
Soton
Vinterdäck lär kosta skjortan. Men annars så ska det inte vara några problem, lätt på gasen så lär det funka.
Vet inte var du bor men här i Västerås trakten är det inte riktigt halt mer än 4-5 ggr per vinter.
Jag är van att köra bakhjulsdrivna bilar vintertid och har inte direkt några problem med att hantera en bil vintertid. Utan det handlar mer om attityden jag mött av folk när jag berättat att jag letar efter en 840 som "primärbil" och ska alltså bara ha den både sommar och vinter. Även om jag försökt förklara att det är ju inte direkt en liten roadster utan egetnligen ett storts ånglok med sportutseende, så är det just det att för att den har sportutseende så verkar folk tycka jag har en skruv lös när jag tänkt köra den på vintern.

Åsikter?

/ pheur
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag tycker att det är helt ok att köra den på vintern också, det vore ju en sak om det vore en gammal entusiastbil eller något sådant. Dagens bilar tål vintern mycket bättre än många äldre och håller man efter och tvättar/spolar ibland så är det ju ingen fara med den biten heller. Tycker inte att det är något konstigt med att man vill åka snyggt och bekvämt på vintern också, en bil i 8-serien är ju trots allt byggd för att klara det.
Håller med om att en 8-serie är byggd för det, den är ju faktiskt byggd för att gå långa mil fort. Inte för att nöta gummi som vanliga roadsters, tyvärr som jag skrivit tidigare verkar inte alla hålla med!

Jag vill ha allas åsikter om detta, så skriv på!

/ pheur
Vad är det för skillnaden mellan att köra 840 på vintern jämfört med 540 och 740?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Att åka coupe eller för den delen cab med hardtop på vintern är egentligen inga problem med moderna bilar oavsett om det står BMW, Mercedes, VOLVO eller något annat på dom.
Som alla motorstarka bilar gäller det ju att köra med insidan av huvudet och har bra vinterdäck.
Min egen erfarenhet av att köra coupe på vintern säger dock att man ska vara lite försiktig och observant på rutorna i dörrarna med tanke på avsaknaden av dörram. Kalla vinterdagar med is och snö och fastfrusna saker sliter gärna lite extra på tex hissmotorer som alltid måste arbeta så fort en dörr ska öppnas tex. Kan också bli lite otrevliga spänningar i glaset vid kyla.

Mekaniskt och elektroniskt är 8-serien avancerad men bör inte vara ömtåligare än en 7-serie generellt.

Största invändningen mot att köra den vintertid är väl att det sliter onödigt hårt på bil och lack med salt,stenskott,dubbar som flyger, asfalts prickar pga dubb vid barmark, eventuella skador vid kantglidning och ökad krockrisk mm. Givetvis kan mycket elimineras genom extra flitig och noga tvätt och skötsel. Men det gäller ju också generellt sett för alla pärlor.

bjoerck: helt min mening också! Det är samma motor bara att den råkar ha ett traditionellt sportkupéutseende.

Sail: Det är klart att det är mer slitningar på en bil som körs vintertid, men det är ju samma vilken bil man än kör vintertid. Det är slitningar av salt och stänk, men inte borde väl en 8-serie vara mer slitbenägen än andra större bilar ifrån BMW. Jag har för övrigt tillgång till tvätt och gör det idag minst 2 ggr i månaden vintertid så det ska nog inte vara några sådana problem. Vinterdäck ska jag såklart lägga på ordentliga och bra! Och jag är som sagt en van förare av BMW vintertid och man kör såklart med huvudet. Här verkar ju folk inte ha något emot att se en 8-serie snurra på vintern om den tas väl om hand i övrigt.

Hur är det annars med 8-serien, generellt är det dyrare reservdelar till en 840 än till en 740? Tänkte när den modellen inte längre tillverkas och så.

Mycket tacksam för alla svar!

/ pheur
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Klart du ska köra på vintern. På med vintermackor, sen är det ju bara att tuta & köra!!

Jeppe
Om jag inte minns helt fel finns ASC+T (just det!) på vissa (alla?) av de 1994 och senare producerade 8-serie bilarna. Då är det säkerligen en alldeles förträfflig vinterbil i kombination med bra vinterdäck!
Jag har kört 540, 740, 840 på vintern !
Ingen skillnad alls !
Det var någon ovan som sa- svindyra däck ! ??
16" eller 17" vad man nu väljer att åka på kostar lika mycket till alla bilar ! - Märkligt inlägg !!

Gasen behöver du inte heller fundera över - ASC+T, helt överlägset, går att koppla ur när du ska leka !

// MM
kattjävel
Instämmer helt med dig Skalon

Richard
Pe
16
Permobil
850i -91
Körde lite med min 850 i lördags med sommarpuckar på. ASC+T funkar
alldeles utmärkt. dessutom kan man välja (med automatlåda) tre olika växlings-program: sport, ekonomi & mud (antar jag att M betyder). I läge M
växlar lådan väldigt mjukt och slirar lite mer. Motorn verkar hålla sig runt
2000 rpm hur jag än kör. Har dock inte kört så mycket i detta läge (känns
aningen oekonomiskt).

/Per
Pe
16
Permobil
850i -91
Körde lite med min 850 i lördags med sommarpuckar på. ASC+T funkar
alldeles utmärkt. dessutom kan man välja (med automatlåda) tre olika växlings-program: sport, ekonomi & mud (antar jag att M betyder). I läge M
växlar lådan väldigt mjukt och slirar lite mer. Motorn verkar hålla sig runt
2000 rpm hur jag än kör. Har dock inte kört så mycket i detta läge (känns
aningen oekonomiskt).

/Per
Jag funderar på att testa min 840 även till sommaren, har den nu bara som vinterbil, men har hört att den funkar året runt !! ;-)

// MM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.