AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.964

Svetsningen, lite tips tack!

Sida 1 av 2
no
29
no_limits
325iK -87
Tjena. Har en 325a 87a som jag rostlagar, försöker att helsvetsa kant mot kant i bagage, men det bränner igenom, smattrar som en k-pist och ser ut som kråkskit där jag svetsat, och blir ju därför inte tätt.

Helsvets är ju snyggast, hört att man kan punkta och täta med glasfiber, men blir det lika bra.

Behöver lite tips (första gången jag svetsar "på riktigt")
Du kan inte svetsa med en lång svets hela vägen. Du får svetsa en kort bit i taget. Värmen lätt överflödig men ofrånkomlig när du svetsar med MIG/MAG. Ta det lugnt med lagom mycket svets åt gången.

Vad är det för svetsmaskin du har?

Ställ in svetsen noga på provbitar innan du börjar svetsa i bilen.
Jag antar att du vet hur du ska ställa in svetsen?

/Anton
Punkta och sen täta?, det beror på vad du menar.
Hur långt mellanrum har du mellan punkterna?
Jag brukar alltid fylla i med glasfiber efter jag svetsat, men jag tror alla har olika uppfattningar om det.
När du skriver att du bränner igenom, då har du antagligen rost kvar, eller så har du inte ställt in svetsen rätt.
var noga med att inte KALLsvetsa så de på besiktningen slår sönder det du svetsat.....

vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, jag skulle nog kunna skriva en uppsatts om svetsning men det är ju svårt att skriva om något jag inte har sett. jag vet inte hur det ser ut i ditt läge.
Akta dig för den där Jäv...a underredsmassan bara, den kan börja brinna lätt som f..n.
Så att den inte tar sig till något som har med bränsle att göra
Hmm, T-gul har en viktig poäng!! Vikten av att ha en brandsläckare i närheten är av absolut högsta vikt!!
Svetsa ALDRIG utan att kunna släcka eventuell brand!!!

/Anton
no
29
no_limits
325iK -87
Svetsen heter automig 180 eller nåt.

Jag har testat o ställa in svetsen på många sätt, men det bli inte bra ändå. Klarar inte svetsa 10 mm föränn d bränner igenom.

Det finns ingen rost kvar, underredsmassan och lack är bortslipat på båda sidor, tanken är borttagen och brandsläckare ståt jämte bilen.

Att slipa ned den där svetsen är inte det enklaste, segt som f*n
Inte kul när det ser ut som kråkbajs efter man slipat helt rent för svetsning, och att bocka till platarna ve me svårt.

Learning by doing kanske är det enda receptet ?!
Enklast blir att sitta och loppa ihop plåtbitar på sidan av så du får in känslan. Hittar du rätt då så kan du ge dig på bilen.
Ha tålamod, det får ta tid innan du hittar rätt!

Det är om jag förstår rätt en två-fas svets du har till förfogande? Dom är ofta lite kinkigare än en stabil 3-fas.
Är maskinen i gott skick? Tänker främst på slangpaketet..
Har du rätt gas och tryck?

/Anton
no
29
no_limits
325iK -87
Jo tålamod verkar krävas!

Hur skicket är vet jag inte då jag inte vet hur det ska vara, men det står mison 18 på tuben och den mäteren som jag tror visar hur mycket som är kvar står på hälften, den andra visar trycket eller?! Vad ska den stå på ?

Det är en trefassvets, det är det den är kopplad till iaf

Mvh Anders
Ok, tre-fas en bra förutsättning.

Angående trycket och gasen så kan jag inte hjälpa dig då mina kunskaper om just MIG/MAG är begränsade.

Om du matar tråd rakt ut i luften, matar det då jämt och fint utan störningar osv. När du svetsar, försök att ha slangpaketet så rakt som möjligt för att undvika störningar i matningen.

Rent spontant funderar jag på om du inte har för hög strömstyrka inställt. Tunnplåt är tunn.. ;-) Behövs inte så mycket kräm då.

Som sagt, prova på en hel massa plåtbitar med olika inställningar. Försök se hur smältan beter sig. Går det för varmt ser du det och kan avbryta i tid.
Du får punkta kortare strängar med jämna mellanrum, det går inte att lägga en lång sträng på tunnplåt.

/Anton
no
29
no_limits
325iK -87
Svetsen matar jämnt, testat många strömstyrkor, kan knappt punkta förrän det brännt igenom, men ska se om jag kan ställa ner strömstyrkan ännu mera.

Funderar på att lägga ner helsvetsning o bara punkta istället för att sedan glasfiberspackla istället. Men ger det lika bra resultat????? En helsvets sitter ju snyggare, men efter att ha mekat me skiten i 7h idag så exploderade jag och åkte hem.

Ska till verkstaden imon för nya tag =) Ska meddela hur det gått, tack för tipen och fyll gärna på me fler.

Mvh anders
Bmw ludde
Tycker det låter konstigt, har du testat att variera matningen också ?

Mvh Ludde
Länk
no
29
no_limits
325iK -87
Japp, jag har testat att variera matningen, jag brukar vara ganska händig men nu vette e fan, är säkert fel på svetsen ;)

Ska rapportera imon hur det gått.

Gonatt alla racers
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När det låter som du steker fläsk när du svetsar så har du rätt inställning. Antingen har du för hög ström eller för lite trådmatning. Det gäller att träna först, ingen svets är den andra lik. så en bunt 1 mm plåtbitar att träna några timmar på först är ett måste för den ovana. Och det gäller att oftast bara "punkta" korta bitar i taget max nån cm och inte på samma ställe utan att låta det svalna i mellan, en kopparklubba brukar kunna vara lämplig att använda för att snabbt "suga "bort värmen för att hindra att det slår sig.Svetsa är kul, när man väl lärt sig det.
Lite att läsa.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Bmw ludde
I mina ögon låter det som du har en kass svets ?

Mvh Ludde
Länk
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Inte bara dålig jordning?
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Kolla så munstycket är rent och det kommer gas, låter som kylningen är dålig.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Har sett på tv när dom ska bygga så håller dom som är lite ovana vid att svetsa munstycket alldeles förlångt ifrån arbetsstycket och då blir det kråkskit.håll munstycket så nära som möjligt ca 6-7mm ifrån sen när man plåtar bilar så lägger man alldrig plåten kant i kant för då blir det bara skit med alltihopa.Försök att få ett överlapp på ca 3mm.
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
"alldrig plåten kant i kant för då blir det bara skit med alltihopa."
???
Hmm, jag lägger ALLTID "kant mot kant", är svetsen rätt inställd så är det bara att mata på (med känsla) å de blir bra... har ingen supersvets heller, ESAB 150, en fas, 0.8 tråd...
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
kör kant mot kant, med ca 0.5 mm gap mellan plåtarna, se bara till att det är frisk plåt på båda sidor.

överlapp blir inte bra, mycket spackel för att få till det då.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Att byta tex ytre och inre skärmkant och passa in det kant i kant och få till det bra det lär ju bli stora problem.Jag har plåtat lite grann och Farsan har haft bilplåtslageri sedan slutet på femtiotalet så det känns lite som att jag vet vad som är lämpligaste metoden.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Man andvänder falstången när man lappar över och därmed blir det inte mycket spackling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.