AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
801

Suflett - skillnad mellan 97-98 & 99-

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har hört att Z3:orna vid 1999 fick ett extra lager tyg.
Ni som kört bilar med båda suflettversionerna, hur mycket skiljer det i ljudnivå dem emellan?

Kan bara jämföra mellan en min 98a och en kompis 97a då det va längesen han sålde sin 99a. Tycker inte det är nån skillnad i ljudnivå alls. Har för mig 99an va precis likadan.

Enda skillnaden jag märkt mellan sufletterna på modell 97 och 98 (båda tyskimporterade) är att sufletten på min 98 är "öppen" under sömmarna bakom sidorutorna. Varför man nu gjort så på årsmodell 98...?

/Carl

_______
Länk
Kom precis på en tänkbar förklaring 2 sekunder efter mitt förra inlägg =) Min bil har elcab vilket hans saknar.

/Carl

_______
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Inbillade mig att den 1999 fick ett extra lager tyg och därmed blev lite tystare, men jag kan ha drömt alltihopa. Någon annan där ute som har erfarenhet av detta?

Jodå, de senare modellerna har dubbla lager tyg. Man ser inte metallpinnarna som man gör på min bil. Enligt vad jag hört skall det vara stor skillnad på ljudnivån oxå. Vilken årsmodell som var först med detta lager xtra tyg vet jag inte, den jag sett var en -01'a

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
"Innertaket" går att köpa efteråt av BMW.
I varje fall enl EBA katalogen.

/PG
Innertaket kom i samband med faceliften (dvs. på bilar tillverkade april 1999 och framåt). Artikelnummer: 54 31 8 410 992. MG Racing (direktlänk: Länk ) säljer också sådana men där kan man också välja olika färger.

///Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kanon, tack ska ni ha! :)

prata med en sadel makare så kan dom sy ett inner tak till caben ganska enkelt mycket tystare

Skillnader är tycker jag att den nyare med innertag känns betydligt modernare ,i övrigt väsnas även den nya tillräckligt.Vägljudet från bakhjulen är minst lika besvärande och har man rejäla sulor på rekomenderas hörsel skydd.Kan påpeka att min tidigare bil Marcos Mantula var betydligt tystare med cabben uppe/nere.Nu tycker jag att det får låta en del om en sportbil med cab.Leve Z3.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Har kört både med och utan innertak en del och vad jag minns så var den med innertak en bit tystare....
Det går att montera på dom "gamla" modellerna också och BMW tar ca 5700+200 för innertaket samt några fästanordningar eller nåt.

Jag tror jag kan fixa hem såna innertak som är likvärdigt originalet och svart för ca 3500:- om det är någon som är sugen (skicka mail isåfall). Jag ska själv köpa ett inom nån månad.
Dom skall passa på alla Z3-modeller, även som nyare om du har fått ditt förstört och behöver byta.

/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.