|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag skulle sälja min 525i så var det många som kom för att provköra den... det var en som luktade sprit och han fick inte köra bilen, vilket gjorde honom riktigt förbannad... han åkte iväg i egen bil.... en kille i 30 års åldern, drog på ordentligt med den och fick bakvagnssladd och vi höll på att hamna i diket med bilen.... men de flesta skötte sig alldeles utmärkt... jag kollade med F-bolaget.. om vi hade smällt där så hade han bara kunnat tackat och gått därifrån... han har ingen juridisk skyldighet att betala för bilen om han smäller den... hade man som jag halv-försäkring, så får man stå för kalaset själv.... så SE UPP!!! 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Mugge: tack för den informationen! Tur man inte ska sälja bara =) Olof: Jag är med på din linje där.. kan man inte konstater att felet inte var där när man köpte den så ham man ingen skyldighet! Köparen måste bevisa att du visste om skadan! och har den varit innenyss för att fixa det får han vända sig till verkstan och klaga på dom! Så anser jag.. men det finns säkert nån räv som kan det dära bättre! Men stå på dig och betala inget för än du vet exact hur det ligger till! __ Länk |
|
|
Ok, det tror jag oxå. när jag sålde bilen fanns inte felet. Är ju en svår fråga, helt beroende på från vilken sida man ser på det..! /// Joel |
|
|
Olof: Skrev du befintligt skick på kvittot? Om du gjorde det så finns det inget han kan klaga på. Vid begagnatköp har köparen inga "skydd" mot dolda fel etc. Står det befintligt skick så är det befintligt skick. Om bilen totalhavererar när han startar den efter att han skrivit på och överlämnat pengarna så finns det inget han kan göra. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Det är jag som har problemet....(om nu inte olof har samma problem) Men iaf, jag skrev befintligt skick på kvittot, han skrev på det, han fick kvittot. En del säger att det finns inget so heter befintligt skick? /// Joel |
|
|
Finns det nånnstans på nätet man kan hitta vad som gäller vid privatköp? Bilhandlare har ju helt amdra regler. /// Joel |
|
|
Finns inget som heter befintligt skick... hmm lustigt att ord och en underskrift i sånna fall kan bli så värdelöst då!!! Kör över han har ni skrivet kvitto som nu har gjort med den texten så har ju INGET att säga anser jag! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än att hålla med andra! Vet inte vart det finns info om vilka rättigheter du och han har i denna tvist! __ Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Återigen så är det superviktigt att verkligen provköra. Ärligt! Hur många av Er verklingen testar bilen. Dvs full press på bromsen från 110 km/hr. Gasa o bromsa gas o bromsa. Köra i cirklar, köra upp för små kantstenar fram o tillbaka, köra på kuller sten osv. Undersökningsplikten för en köpare sträcker sig längre än en tur runt kvarteret. Gör man en rejäl undersökning så är det bara att bita i det sura äpplet om man efter köpet råkar ut för något. Men då har man åtminstone gjort f..n så mkt mmer än en tur runt hörnet. Om man testar ordentligt så silar man bort huvudelen av alla obehagliga överraskningar. ;) I mina yngre dagar höll jag på att bli lynchad av säljaren och hans familj (romer) då jag skulle köpa bil av dem. Problemet var att de ej förstod när jag sade åt dem att hålla i sig så vid första inbromsningen hade jag hela säljarens släkt (ja de följde med) framme i framsätet. Likaså när jag började fingera en konslinga så hördes det mycket dunk, dunk från både passagerarsida och baksäte när huvuden slog i sidorutor. Nåväl! Jag köpte bilen för den överlevde alla mina tester. Den tillhör en av mina favoriter. Om det finns någon sensmoral i det hela så är väl den det att testar man så köper man ;) ;) "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Herr Gaspedal: Nu har ju inte jag sålt nån bil.. var mest intresserad av vad som gäller så man vet inför framtiden. Att skriva "befintligt skick" skyddar en inte om det går att bevisa att det fanns ett fel på bilen vid köpet. Har jag för mig. Och jag tror det är rätt svårt att bevisa sånt. Det ska nog krävas en hel del för att det ska bli rättegång eller liknande. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Har kollat upp detta nu, och enligt konsumentvägledaren finns det INGENTING som man är skyldig till som säljare. Däremot om man ville vara sjysst mot den som har köpt bilen, men det fanns ingenting som krävdes. Ska kolla upp det mera...! Så att man vet till nästa gång..! /// Joel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.