AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.242

Hur göra med provkörning vid försäljning?

Sida 1 av 2
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena!

Såg på "Plus" där de tog upp ett fall där en person utgav sig för att vara en potentiell köpare av en bil, säljaren valde att inte följa med vid provkörning och han försvann med bilen = inte ett öre från försäkringsbolaget.

Hur gör ni vid försäljning, följer med och vägrar släppa iväg köparen själv? Eller som de två bilar jag provkört där säljaren inte ens ville se mitt leg utan bara släppte iväg mig på en provtur.

Skulle vara intressant att veta då jag inom några månader troligtvis kommer sälja min bil.

///
Nicke
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Självfallet så åker man med. Passa även på att medela provköraren att om han krockar så gäller: You break it, You buy it"
//Marin
När jag köpte min bil fick jag (och Kalle Hansen) ta bilen på en provtur utan att säljaren egentligen visste exakt vilka vi var.
Vi var nog borta i nästan en timme och bilen slukade nog MINST 10 liter bensin då vi ville testa att motorn gick som den skulle ;)
Generöst av säljaren och trevligt för oss.
Men jag kan ju säga att jag kommer definitivt inte göra detsamma när bilen ska säljas såvida det inte är någon jag känner väldigt väl och litar på.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Det jag kan bli förvånad av är att bilfirmor ibland inte kollar legitimation innan de släpper iväg en på en provtur, har t.ex. provkört en MB S500 utan att varken visat körkort eller känt säljaren...
kanske lite annorlunda med en 320 88:a och en M5 e39 tex :)
Instämmer med Marin, inte en chans att någon får provaköra min bil om jag inte åker med.

Olof, Det var väl närmre en halvtimme än en timme vi körde, eller hade vi SÅ skoj? :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Åker självklart med. Skulle aldrig drömma om att släppa iväg min bil utan kontroll.
Med tanke på försäkringsläget är det ren katastrof om något skulle hända.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Naturligtvis gäller det att åka med, snor nån bilen å du har givit dom nyckeln så e du ju tokrökt. Tar för övrigt för givet att ev säljare åker med när jag ska köpa bil. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Har i vissa fall släppt iväg köparen ensam med min bil. Men då om denne kommit med bil, verkar seriös och ärlig och lämnat sin bil på min plats.

Annars åker jag oftast med för att dom inte ska åka vilse samt att visa lämplig sträcka där dom får prova bilens alla egenskaper.

Har nästan alltid blivit iväg släppt själv på provtur när jag ska provköra och det från privatsäljare...

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag följer alltid med. Dessutom brukar jag börja med att köra bara för att visa vad bilen går för. Många som provkör vågar liksom inte gasa och bromsa ordentligt så då får jag visa var skåpet skall stå.

;)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Måsen
Kälvingepågen; Jag åkte med en säljare på Volvo som delar din filosofi ang provkörning. (V 70 R, vässad) Det var riktigt skoj...det var max som gällde både 0-200 och tvärt om. Jag var nära att trilla dit men klarade mig, phuu.....

Jag var inte speciellt intresserad innan och hade nog inte testat bilen som han gjorde, men han lyckades fånga intresset...

H MK
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Många som är intresserade av 540 är ju nyfikna på hur den går och om man då ligger på aut och fiser fram så verkar bilen lika slö som en 523 och då finns risken att man som köpare blir besviken. Om man dessutom gasar lite innan så sätter man liksom yttergränsen för hur mkt köparen kan gasa och bromsa.
Jag skulle aldrig köpa en bil om jag inte fick belasta den lite i kombination med mjukkörning.
Att slå på några tvärnitar avslöjar mkt om bilens skick, dock kan man få en dålig odör i kupen från säljaren som ej är beredd alla gånger.

;)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
-BeeMWe-
Man vet aldrig vem man stöter på när det gäller bilaffärer.

Utanför Uppsala för 1-2 år sedan var det en äldre man som blev ihjälslagen. Det visade sig att en kille på 17-18 år som skulle köpa bil av honom inte fick den till det pris han ville så... Mördaren i sig har alltid varit märklig, iaf enligt mig så det var väll inget man tapade brallorna för när man fick höra vem det var.

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Skulle jag sälja bilen skulel jag ju fan inte släppa iväg nån med min bil själv.. finns ju ingen logisk anledning.. sen att jag kankse skulle ta dem sen på en repa själc oh visa vad den går för och så de får känan på att den inte är så jävla trist som folk utger så givetvis! Men själv åker de inte en meter!

Sen är ju bilförsäljare ett släkte i sig.. vet om en säljare i sundsvall som inte låter en äns provköra bilarna! Han brukar svara: Köra får du göra när du köpt!.... snyggt

__
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag provkör inte bilen om inte ägaren är med, och vägrar låta folk prov köra bilen om inte jag själv är med i bilen.

Mvh Abbe

Länk
Jag tycker personligen att det är askasst när säljaren åker med i bilen.

Mycket bättre om han tar mina nycklar till bilen jag kom dit med som pant i stället eller liknande.

Likadant om det omvända gäller. Klar köparen ska få prova bilen utan en massa undaflykter från mig.

Har köparen provat den själv så får han/jag så får man lita till sitt omdöme när det gäller skick och så.

När någon köper bil av mig får han snoka runt hur mycket ahn vill och har han frågor så svarar jag. Jag är likaså helt nöjd om jag får göra lika när jag köper.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Måste hålla med om att återförsäljare inte är speciellt försiktiga. Jag har visserligen inte provkört så många men jag körde G-wagen på Mercedes och då åkte iofs en säljare med eftersom de hade lånat den bilen men han kollade inte om jag hade körkort. Senast förra veckan var jag och två andra artonåringar på Audi och lånade en A6 Avant Quattro och vi behövde inte visa körkort! (Bilen gick som skit)

//Thorssa
när jag köpte e36:an så var farsan med, säljaren tyckte att jag skulle ta en runda med bilen själv, men jag insisterade på att han skulle följa med och körde inte förrän han satt i pass. sätet. Detta var en av bilarna som jag tittade på.

När jag var och tittade på e36:an som jag köpte så åkte farsan med, säljaren ville inte följa med...båda gångerna stod farsans bil kvar som en säkerhet för säljaren (Audi A6 Avant 2.7 Biturbo -00)

jag skulle inte släppa iväg en potentiell köpare ensam i min bil, jag tycker inte ens om när besiktningsmännen kör bilen!

BMW, Bayerische Motoren Werke
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Fattar inte hur ni lyckas få prova så fräsha bilar, inga försäljare litar på mig =(

///
Nicke
dj
17
djang
316 -92
Har en allmänn fråga när det gäller försäljning av bilar. Har man som köpare en en viss skyldighet/intresse av att kolla sånnt som man vill veta, ex ta en titt under bilen å se om man kan se några läckor, eller kolla mönsterdjup på däck osv. Det gör jag iaf.
Har nyligen sållt en bil å köparen ringer några dagar senare, å klagar på att bensintanken läcker.
Har precis haft den inne på verkstad å fixat det, besiktigad precis efter, ingen anmärkning på att det läckte mera.
Kan köparen kräva en på kompensation på det i efterhand.
Nånn som vet hur lagen är utformad för liknande händelser..? Kan nämna årsmodell -89 = ingen ny bil..!

Hur hade ni gjort som säljare för bilen?

/// Joel

Jag har för mig att man inte är skyldig till något sålänge det inte går att bevisa att felet fanns när du sålde bilen.
Nån som vet bättre? Hade varit intressant att veta exakt vad som gäller...

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.