|
|
|
|---|---|
| Hejsan,jag funderar att ta taxi kortet,men min körkort har blivit indragen förra året i 4 månader för fortkörning,jag har tillstånd för ABECE som gäller i 3 år till,så jag undrar om det kommer påverka min utbildning.Tacksam för svar | |
|
Talar vi taxi körkort nu eller taxi legitimation?? Taxi körkort får/fick man per automatik om man tog DE ( och tidigare om man tog C/CE och bara kryssade i en ruta på blanketen) sen kan man även ta sep taxi kort för B mwen hur det funkar numera vette tusan... Taxi legitimation kräver väl att man inte varit dömd för. t.ex. våldbrott, narkotika brott eller liknande en fort körning bör inte på verka där.. ( dock kanske en vårdslöshet i trafik kan inverka negativt...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Reglerna säger att du antingen måste ha D/DE körkort eller vara minst 21 med B-kort sedan minst två år (där tror jag att det stuper om det var indraget förra året). Taxi-körkort finns inte längre men taxi-legitimationen finns och den känner jag inte till så noga. | |
|
Tror inte indragning av körkort för fortkörning spelar någon roll. Bara att man naturligtvis inte kan köra taxi om har lisensen redan;) Men det är bara att ringa vägverket och fråga. Skrev förresten provet för taxi lisens idag. |
|
| ILiveToRide:hur var det på provet var det svårt eller så,hur gjorde du från början jag har tillstånd för de högre behörigheten måste jag ta om läkarundersökningen?De tog mitt kort för jag körde 160 på motorvägen o det va ingen trafik alls,det va ingen vårdslöshet bara fortkörning,så om du kan berätta hur det gick till skulle jag va tacksam | |
|
Man måste ha haft körkortet minst 2 år i obruten följd för att kunna få ta sin taxiförarlegitimaton. (Är själv taxichaufför) Sune |
|
|
Nej det var inte svårt. Var bara att ringa vägverket och boka tid. Sedan när provet var klart fick jag ansökan om taxilegitimation, med den måste man bifoga läkarintyg. Bestämde mig för ca 1 vecka sedan att jag skulle göra det hela. Fick tid den 9:e. Men jag kan fick ingen tid för läkar undersökning förren om en månad:( Men jag jobbar på det. |
|
|
ILiveToRide:vad ska man läsa för nått,eller vilken bok ska man läsa inför utbildningen?ringde idag o bokade provet fick den 9 mars. |
|
|
Jag läste boken: Taxi-förarlegitimation som ges ut av STR (sverigens trafikskolors riksförbund) Plus att jag fick några övningsprov och rättningar pga att jag fick fel bok från början. Men jag har runt nio rättningar kvar. Du kan se vad jag menar om du går in på www.teoriprov.se Det var där jag beställde boken. Du skulle kunna få mitt användarnamn/lösenord om du vill? |
|
| är det www.teoriprov.com du menar.Ja jag skulle vilja låna din lösenord och anvämdarnamn :) du kan skicka den till min mail | |
|
Japp, var det jag menade:( Skickar ett mail. |
|
|
Du bör plugga motormännens kartbok, det är mycket räkna ut kortaste vägsträcka på provet. Samt räkna ut hur långt det är mellan Malmö och Falun exempelvis, det är avståndsmått mellan orter på kartan. Många torskar på kartdelen. Dom andra delarna klarar du lätt om du har tagit körkort relativt nyligen typ 5-8 år. Vilotidsreglerna är också krångliga. Inte ens polisen kan dom... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.