|
|
|
|---|---|
|
För att få lugn och ro i baksätet på BMW:n inhandlade jag via LetsBuyit, på internet, två stycken MP3-spelare från Toycentral, till julklapp åt mina barn. Den ena visade sig ha en defekt knapp och jag reklamerade den via mail under mellandagarna. Efter flera mail-påstötningar fick jag efter nästan en månad en returadress och spelaren returnerades för att få felet avhjälpt. Utan att ta kontakt med mig som kund returnerar sedan Toycentral den oreparerade spelaren med omdömet "funktionsduglig". Något förvånad och lätt förbannad lyckas jag återigen via mail (telefonnummer existerar inte i näthandelsvärlden) komma i kontakt med Toycentral som i en mening skriver att "det inte är något fel på brytaren" för att i nästa säga "knappen var något intryckt och skulle kunna försvåra inmatningen." Men att byta ut knappen eller spelaren det var tydligen inte att tänka på. En varning är alltså på sin plats. Vem skulle acceptera en något intryckt växelspak som skulle kunna försvåra växlingen på en ny bil????? LetsBuyit eller Toycentral kanske? Udo Dirkelsniff | |
|
Inget ovanligt tyvärr. Dyra grejor tro? Om man får vara lite "ful" kanske, fixa ett mera "handfast" fel som tvingar dom till riktig service/utbyte. FP |
|
|
Trist! Saxat från deras hemsida Länk , som dessutom inte går att komma vidare på: ----------- Vi på Toycentral.nu är en pålitlig leverantör som tar fullt ansvar både när det gäller priser och sortiment. Vi är en av de ledande importörerna när det gäller Radiostyrda produkter. Besök oss frekvent då vi hela tiden söker nya spännande produkter. Här nedan är ett utdrag om vad några kunder tycker om oss: "Mycket lätta att ha göra med, inga problem alls" "Snabb o trevlig ++++" "bra och trevlig affär. många plus++++++++" "mycket snabbt & efektivt rekomenderasvarmt +++++" "Sakerna kom snabbt , precis som det lovades" ---------------- Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Konsumentköplagen gäller även nätet. Morr! Buss på dem bara. ;) "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Utdrag ur skriftväxlingen med Toycentral, skall läsas neifrån för kronologiskordning på mailen... Namnen är bytta förövrigt helt autentiskt. Udo "Efter att ha öppnat chassit och konstaterat att det inte är något fel på brytaren." Citat ur mail från dig 4/2-04. Nu skriver du "Jag har inte "öppnat" spelaren..." Var är trovärdigheten??? Jag är inte säker på att jag kan byta knapp och hur går det då med garantin? Skicka en ny spelare så returnerar jag den "med något intryckta" knappen och lägger ner fallet. /Udo Dirkelsniff Sent: Monday, February 09, 2004 8:52 PM > Hej > > Jag har inte "öppnat" spelaren utan konstaterade bara att knappen var > något intryckt. Vill du kan vi skicka dig en ny knapp så kan du byta ut > den. > > Enl. mig är det inget fel på funktionen då mode-knappen fungerar. > Även vid kontroll av våra "andra" spelare så sitter mode-knappen olika > långt ut från spelaren. > > Med vänliga hälsningar > XXXX XXXXXXXX > > > > > > > Hej XXXX! > > > > > > > > Kul att få "direktkontakt" med dig. > > > > Jag köpte ju samtidigt två likadana spelare och kan därför jämföra med > > en som är "ok". Knappen på den hela spelaren är betydligt mera distinkt > > och uppstyrd än på den reklamerade och det är en markant skillnad på > > knapputsticket (se bif. bild). Jag får intrycket (utifrån sett) att > > knappen på den reklamerade är vriden i tillverkningen eller att den > > hoppat ur någon styrning. Det är möjligt "att komma in i MODE-läge > > fungerar" utmärkt nu, men hur länge? Kan jag reklamera den om en månad > > om funktionen upphör? Jag vill heller inte ha en knapp som " skulle > > kunna försvåra inmatningen". Det förvånar mig att du inte bytte "den > > något intryckta" knappen när du hade spelaren öppnad. Du kunde ha ringt > > och sagt: -Den ska vara så här, det är inget fel. Jag hade hävdat > > motsatsen och refererat till spelaren som är ok men vi hade förmodligen > > kunnat komma fram till en uppgörelse där jag betalat knappen och du bytt > > den. Eller varför reklamerade du den inte till er leverantör? Den är ju > > inte korrekt när "knappen är något intryckt". Eller är det så att det är > > den spelare som jag uppfattar som korrekt som avviker från normal > > kvalitet hos er? Du kunde ha sagt vi tycker att den är ok och kan inte > > godkänna reklamationen men vi förstår att du inte är nöjd (för det > > förstår du väl när jag skickar tillbaks den för en frakt på 100:-) och > > erbjudit mig att köpa en till, till inköpspris. Jag hade förmodligen > > accepterat. Men att först inte svara på mail, förrän Letsbuyit trycker > > på, och sedan skicka tillbaks spelaren och hävda att "kunden" tryckt in > > knappen utan att ta kontakt med kunden det förefaller inte riktigt > > genomtänkt. Jag har ju inte skickat in spelaren för nöjes skull... > > > > > > > > På er hemsida kan man läsa en rad "citat". Jag kan inte påstå att jag > > delar dem. > > > > "Mycket lätta att ha göra med, inga problem alls" > > "Snabb o trevlig ++++" > > "bra och trevlig affär. många plus++++++++" > > "mycket snabbt & efektivt rekomenderasvarmt +++++" > > "Sakerna kom snabbt , precis som det lovades" > > > > > > > > Som du förstår är jag inte nöjd med produkten eller handläggningen av > > ärendet, trots ditt mail (återigen efter påtryckning från Letsbuyit), > > och jag kommer i steg ett att anmäla saken till Allmänna > > reklamationsnämnden med hänvändelse till konsumentköplagen (därav > > bilden), skriva några inlägg på diverse hemsidor, några insändare ... > > Inte för att jag vill eller för att jag tror att det ger mig än ny > > MP3-spelare utan för principen att även när jag beställer varor via > > nätet så ska samma regler gälla som annars. > > > > > > > > Eller har du förslag på en lösning som inte ger två (Toycentral och jag) > > eller tre (Letsbuyit) förlorare? > > > > > > > > /Udo Dirkelsniff > > > > > > > > > > > > Sent: Wednesday, February 04, 2004 8:07 AM > > > > > > > >> Hej Udo, > >> > >> Det är jag som testat din MP3-spelare och jag kunde inte finna att det > >> är något fel på den. Efter att ha öppnat chassit och konstaterat att > >> det inte är något fel på brytaren. > >> > >> Det enda jag kunde se att knappen var något intryckt och skulle kunna > >> försvåra inmatningen. Att komma in i MODE-läge fungerar dock utmärkt > >> och själva brytaren kan bara "ta" när den är i mittenläge. > >> > >> Med vänliga hälsningar > >> XXXX XXXXXXXXX > >> Toycentral.nu > >> > >> > >> > >> > Kontakta Udo, > >> > > >> > /K > >> > -------- Ursprungsbrev -------- > >> > Ärende: Re: Fw: TopPlay RC-19 Reklamation/garanti > >> > Datum: Mon, Februari 2, 2004 9:16 pm > >> > Till: "support" <support@carlzon.biz>, <info@toycentral.nu> > >> > > >> > Hej! > >> > > >> > Idag mottog jag den returnerade, trasiga, oreparerade MP3-spelaren. > >> Där XXXX på en rosa Post-It lapp skriver "FUNKTIONSDUGLIG. KUND > >> TRYCKT IN KNAPPEN. /XXXX." Hur kan XXXX påstå det? Jag kan > >> garantera att vi inte haft sönder spelaren och jag känner mig > >> förolämpad av XXXXs påstående. Man har inte ens bemödat sig med att > >> öppna spelaren för att kontrollera att knappen är rätt tillverkad > >> och rätt monterad och så skickas den trasiga spelaren tillbaks utan > >> att man på något vis varit i kontakt med mig. Är det bra kundvård. > >> Betala tillbaka pengarna eller skicka en ny spelare omgående. Jag > >> kan garantera att jag inte kommer att låta mig nöja med > >> handläggningen som skett hittills. Jag har försökt men inte lyckats > >> hitta ett > >> > telefonnummer vare sig på Letsbuyit eller Toycentrals hemsidor så > >> direktkontakt med kunderna verkar inte intressant. |
|
|
Jag skickade in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden Länk och fick till svar att man behandlar inte fall med varor till ett värde under 1000:-SEK. Spelaren kostade 949:-. Kampen mot Letsbuyit och Toycentral får alltså föras på insändarsidor och med inlägg som detta... Udo Dirkelsniff |
|
|
Länk ARN är bra, håller som bäst på att "tuktar" den lokale Rörkrökaren via ARN, han trodde man kunde slarva och salta räkningen och sen blåneka till det när jag klagade... Helt i enlighet med konsumentjänstlagen höll jag inne 1600:- ex moms (4 h arbete) han ville inte ens försöka göra en kompromiss , det kommer bli dom dyraste 1600:- han nånsin varit med om..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Haha, snacka om oseriöst företag. Det är p.g.a sådana fall som ditt jag hellre lägger nån hundralapp extra och går till en affär där jag kan se säljaren i ögonen och samtidigt få klämma på grejen innan köp. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Gasar-Magnus: Tack för länken till Svarta Listan, såg att LetsBuyit redan figurerar där. Gärna fler tips på liknande instanser där "kampen" kan gå vidare... Udo Dirkelsniff |
|
|
Svarta listan är precis livsfarlig. Något mer påfluget system får man leta efter. Där kan vilken konkurrent eller kund som helst till ett företag gå in och spy galla på företaget i fråga utan att någon ifrågasätter sanningshalten i det hela. Personen i fråga behöver inte ens ha handlat något utan kan hitta på det hela bara för att han inte tycker om företaget i fråga utan att någon ifrågasätter honom över huvud taget. Detta kan stjälpa vilket företag som helst på helt obefintliga grunder. Detta är anarki på hög nivå som spårat ur totalt om ni frågar mig. ARN däremot är kunniga människor som jobbar för ett bra syfte. Jag tycker absolut att du bör ta ärendet med dem eftersom du uppenbarligen har rätt. De är seriösa och kontrollerar ärendet och kan mycket om vad som gäller. Konsumentombudsmannen kan också vara väldigt konstiga människor med konstiga åsikter och det händer ofta att de inte vet vad de pratar om. Det händer ofta att de säger saker som går helt stick i stäv med konsumentköplagen. Jag talar utefter personliga erfarenheter, åsikter och reflektioner. |
|
|
Bra talat Haglund, Svarta Listan borde tas bort av precis den anledningen du anger. För ett litet företag kan detta vara rent förödande. |
|
| www.balticinkasso.com | |
|
Nipply, kanske effektivt men j-vligt oseriöst... :) Men vad hade det med tråden att göra förresten ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.