AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.739

Vid köp av 325, långmilare, vad ska jag tänka på?

Hej,

Tänkte köpa en 325:a från 92 som gått 21000 mil.
Nya skivor och bromsbelägg, nytt avgas original också, och jag har sett att lambdasond och spindelleder är bra att kolla upp. Någor annat man bör tänka på, särskilt i och med att den har gått 21000?

Tack

Craz_bd:

Länk
Tack, men jag kunde inte se om det var något där som gäller specifikt för långmilare? Kanske dum fråga, men är det något som brukar ta slut efter drygt 20000?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Min tyska holk har rullat 22000mil utan direkta problem.Bytte/kostade på en del grejor förra året t.ex Bussningar bakvagn/framvagn,spindelled,v-pump,kamkedjespännare,remmarna samt vanosenhet.Pendlar med bilen så det blir mycket mil men detta är nog den bilen som jag har haft som krånglat minst.Bilen har varit fullservad till 14000 mil sen så har jag servat den själv regelbundet.
mvh dutta

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Crazy_bd: Jag tror inte det är nåt speciellt. Kolla vad det finns för kvitton när du köper bilen. Har du kvitton på bensinpump och vattenpump (t ex) så lär du slippa byta det igen.

Min generator blev renoverad vid 28000 mil...
Tack för svaren!

Är ju lite orolig för att glädjen med 192 nya hk ska förbytas i reparationsångest ;)

Men det ska väl gå bra ändå tror jag!

21000mil för en 92a är väl ganska normalt o ingen långmilare eller? Nåja, jag vet att de brukar rost på bakluckans insida/underkannt. Kolla där. Egentligen det enda jag kan komma på förutom ovanst. inlägg.
ni
4
nicksve
328ia-98
körde en 320 coupe 92 22 000 mil utan större problem. låna bilen ett par timmar och kolla att temp är ok.

på min gav bromsar och bensin + vattenpump upp runt 18 000 mil.. inget direkt svindyrt men det krävdes bärgare.
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
va ja fick höra när min toppackning brast var att om man int byter kylarvatten lite då och då (3000 mil????) så går packningen. = mkt pengar

bara va ja hört, nån som vet? isf kan de vara en bra sak att kolla!
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Tillägg/rättelse:
menar inte att packningen MÅSTE gå om man inte byter men e kan vara en bidragande effekt
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Toiny: Tror att det står i ngn sevice manual att kylarvätskan ska bytas varannat år..mvh dutta

Ett tips, köp en med lägre miltal! då har du större chans att slippa problemen.

Bättre springa i fel fil än att fila i fel springa ;)
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
21 000 mil är inga som helst problem om bara bilen är rätt skött. Är bilen fin o välskött och du inte upptäcker några större fel är det väl bara o slå till om priset är rätt. Förstår mig inte på den här milskräcken, folk tittar mera på mätaren än på vilket skick bilen faktiskt är i. Det var länge sedan (typ 70 tal) som en bil började bli slut när det passerat 20 000 mil.

Visst kan han köpa en med lägre miltal, men jag ser iaf inte det som nån garanti att slippa problem, visst är risken mindre men en bil som paaaerat 20 000 mil har man ofta bytt en del dyra grejor som brukar behöva bytas just mellan 15-20 000 mil. Därför så kan det ibland bli mera ekonomiskt att köpa en som gått 21 000 mil än en som gått kanske 14 000 mil. Sedan så är ju även bilen som gått längre billigare i inköp.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag skulle vilja påstå att min är i bättre skick nu vid nästan 29000 mil än vid 22000 mil när jag köpte den. Har bytt bromskivor och renoverat handbroms bak. Renoverat generator, bytt kamrem ett par gånger och 4 st packboxar på motor. Oljan i diffklumpen. Slavcylinder + huvudcylinder till kopplingen. Rostlagat och bytt framskärmar. Nya spindelleder. Avgassystemet var nytt när jag köpte den. + en del annat som jag inte minns.

Det är väl snart bara vatten- och bensinpump kvar... Men de byttes vid 18000 mil enl. kvitto.

Att kolla kvitton är mitt heta stalltips!
Miltalet ska man nog inte fästa så stor vikt vid.

mvh

När den passerat 20,000 så är ofta massa småsaker slitna, sånnadär saker som man inte ids byta men som skvallrar om mätarställningen på ett irriterande vis.

Tex,

sliten förarstol, ratt, pedaler, knopp, golvmattor.

Bussningar och leder i hjulupphängningen/styrning som gör att den inte känns riktigt tight längre.

ökat glapp i drivlinan som ger klonk mellan gaspådrag/motorbroms, slitna leder mellan spak-låda som gör växlingarna tråkiga.

Gummilisterna runt dörrarna börjar smulas upp, blästrade lyktglas, små begynnande rostangrepp osv osv osv.

Vad man än tar på så känns det lite ofräsht och skabbigt och till slut blir det för mycket att åtgärda i förhållande till bilens värde och man ger upp.

Självklart finns det otroligt välhållna 20,000+ bilar som är precis lika fina som vid 10,000 mil, men risken för "skabb" ökar med mätarställningen.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Håller med om att det generellt sett är större sannolikhet att allt det du räknat upp är slitet med en högre mätarställning, men jag måste faktiskt säga att min nuvarande bil inte har en enda utav de brister du räknat upp. Iofs så är det en m3:a och dessa bilar sköts oftast bättre, men ändå, trots att den just passerat 17000 mil så ser den ut och känns som den gått hälften.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.