AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.214

Byte till Redline

Är det någon som bytt till Redlines D4 ATF olja i M3 eller M5.Är det att rekommendera till dom Växellådorna??

Mvh
M
varför ska man byta olja växellådan?

Håll dig borta ifrån alla Redline oljor till den 6-växlade Getrag växellådan i E39 M5 och E46 M3! Det finns många ägare som har fått problem med synkringar och packningar efter att de bytt till Redline i just denna lådan. Den är också väldigt olik den MTF-LT-1 oljan som BMW rekommenderar. Några M5 ägare kontaktade även Getrag i Tyskland och fick till svar att den enda de också rekommenderar är MTF-LT-1 som tillverkas av Esso/Exxon till BMW.

/RS2

Jaha, kanske bäst att låta bli att byta till Redline olja då da :-( Så ATF olja e inge bra i M bilarnas V-lådor? Vad för märke och olja ska man ha i dom då exakt RS2?

Michel,

Håll dig till oljan som BMW rekommendera till S6S420G Getrag lådan. Den heter MTF-LT-1 och säljs tyvärr bara av BMW. Dock är det bra att byta den med jämna mellanrum på dessa bilar. På E46 M3 så ingår det t o m som en service punkt vid varje Inspektion 2. Om du har bra kontakt med din verkstad så kan du kanske köpa den i mindre kvantiteter (det går bara åt ca 1,8 liter vid ett byte). Jag tror den kostar ca 200 kr/l om jag kommer ihåg helt rätt så den är inte helt billig.

83 22 9 408 942 Gearbox oil MTF-LT-1 (5 ltr)

/RS2

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det ska vara MTF-LT-1 och vad jag vet så är det bara Castrol som gör den.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Ok, tackar för upplysningarna..Skippar nog Redline ATF, dock har man hört gott om den till många bilar, som bytt till Redline från andra märken.

Vad vet ni om bakaxel oljan till M bilarna då? Tänkte byta där med..
Det finns en orsak till att man bör följa biltillverkarnas rekommendationer av oljor och det är långtids egenskaperna! Många oljor kan vara både tystare och ge lättare växlingar vid kallt väder men det börjar snabbt hända saker med synkringar och packningar samt att slitaget på rörliga delar ökar.

Redline har fokuserat väldigt mycket på racing i USA och använder gärna det i sin marknadsföring men ingen av deras oljor är testade eller certifierade enligt API eller ACEA (de säger att deras oljor motsvarar dessa men de är alltså inte testade eller certifierade). Och en racing olja som man byter väldigt ofta är inte heller lämplig att användas i vanliga bilar.

Mina kommentarer ovan gäller Getrag växellådan i E39 M5 och E46 M3 där tyvärr många haft problem efter oljebyte men man bör tänka på det även i andra växellådor.

/RS2

Till E39 M5 och E46 M3 som har en bakaxel med "limited slip" differential så rekommenderar BMW Castrol SAF-XJ som är en hel syntetisk API 75-140W GL5 olja med "friction modifiers".

Men här finns det några alternativ som också är godkända av BMW, bl a Mobil Getriebeöl VS 500, BP Energear SHX-ZR, Shell Getriebeöl ZLS-BMW plus några andra som inte finns i Sverige.

Till E46 M3 så bör man dock hålla sig till Castrol SAF-XJ eftersom den är mer känslig på grund av sin konstruktion. Här finns också ett annat alternativ som innehåller mer "friction modifiers" och som BMW använder om man har problem med oljud.

/RS2
Ok Tackar igen RS2
Det här svaret fick jag från återförsäljaren av Redline oil produkter till M bilen.:-)

Hej,

D4 ATF är rätt val för din växellåda. Bakaxeln behöver en 80W140, den innehåller även LS- tillsats för lamelldiff.

Jag kan inte ge Dig en exakt rätt lokaliserad återförsäljare då jag inte vet var Du bor. Generellt så har AutoExperten, Mekonomen och MECA våra produkter.

Hade du förväntat dig något annat svar ifrån Redline? :-)

Är det tillverkaren av en viss motor, växellåda eller differential som avgör om en olja är godkänd och lämplig att använda eller tillverkaren av oljan?

Redline har rekommenderat såväl D4 ATF, MTL, MT-90 som ShockProof till växellådor i olika BMW beroende på vem man pratat med. Fråga dem istället om de vet vilken växellåda som sitter i din bil och om de har testat och certifierat oljan för den.

De tror tydligen fortfarande att alla BMW med manuella växellådor ska ha ATF/Dexron olja vilket alltså inte stämmer. Det är bara äldre bilar med en orange klisterlapp på växellådan med texten "ATF" som ska ha dessa.

Och inte ens på BMWs långa lista över alla godkända ATF oljor (ca 100 st) som kan användas så finns Redline med...

Men nu var frågan om den 6-växlade Getrag lådan i E39 M5 och E46 M3 och den ska ha BMW MTF-LT-1 och inget annat om man vill vara på den säkra sidan och följa BMWs och Getrags rekommendation.

/RS2

Det är tur man har dig att fråga RS2 ;-) Tack igen för den utförliga informationen. Jag tror mer på dig än Redlines försäljare :-D
Nja, det ska du nog inte göra! :-) Men jag vet som sagt en hel del om just dessa bilar plus att jag tyvärr känner väldigt många som har haft problem. Så jag tycker bara att det är dumt att även andra ska göra samma misstag. Sedan är säkert Redlines oljor jättebra i andra tillämpningar och för racing men inte just dessa bilar. Lycka till med oljebytena!

/RS2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om Red-line bluffar i sin marknadsföring eller ej, vet jag inte, men generellt håller jag med om att man skall använda de oljor som biltillverkaren rekommenderar!

Alla avsteg från officiella rekommendationslistor är en chanstagning som kan gå bra om man vet vad man håller på med, eller gå åt pipan om man inte gör det....

MTF-LT1 tillverkas som sagt av Esso.
Den heter egentigen Esso LT 71141, och används faktiskt av flera biltillverkare. Bland annat Mercedes, VAG, Porsche och Citroen (kan vara fler!), men de har säkert "egna namn" på oljan.
Om de är billigare än BMW eller inte skall jag låta vara osagt.

I vilket fall säljer BMW oljan på 5-litersdunkar (har man tur kanske man kan få köpa på lösvikt). En 5-litersdunk MTF-LT1 kostar ca 700 kr hos BMW.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.