AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.403

320 -86 svag efter kamremsbyte

jo
20
joppepop
320i -86
Hej!
Jag bytte kamrem på min bil i helgen. Efter det så har den blivit mycket slöare. Den går fortfarande jämt och på alla cylindrar, man kan seg-dra den på höga växlar utan att den hostar, ja den går fint helt enkelt.

*Men den är inte alls lika pigg som innan. Känns som om det fattas 20-30 hästar.
*Dessutom är det lägre tomgång på den nu än innan. Före kamremsbytet låg den på 800 varv på kall motor, nu ligger den på 500 varv både varm och kall.
*Fläkten går hela tiden, det tror jag inte den gjorde innan

Vad kan ha hänt?
Generatorn slog i karossen rätt hårt när jag lossade den, kan den ha börjat ge lägre spänning?
Kan tändningssensorn som sitter vid vevaxelremhjulet ha börjat krångla?
Är det bara ett klassiskt tjyvluftproblem?

Tacksam för alla tips!
Bytte du spännrullen till remmen?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är du säker på att du fick rätt kamrem? finns väl 127 och 128 tandad. Tror inte generatorn tog stryk av det, annars mät spänningen den ger när bilen är igång, min på E21an ger 14.4volt och runt 14 är väl normalt. Kolla tändningssensorn så den inte ligger på skivan, den skall vara nära men ej mot...du kan ju prova om du får in ett bladmått imellan sensorn och skivan så vet du ju att den inte ligger på.
jo
20
joppepop
320i -86
Remmen köpte jag på BMW, så jag hoppas verkligen jag fick rätt!

Sensorn sitter på rätt avstånd från skivan, spänningen på batteriet är 13,8 V och ja "pistolas", jag bytte spännrullen också.

Hur gör jag för att kolla om tändningen står rätt, och hur gör jag för att justera den? Är det stroboskop och vrida på fördelaren som gäller?
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Goddag.

Detta är ett klasiskt fel när man byter kamrem själv, det händer ibland. Ofta så har man lyckats med konststycket att sätta kamremmen någon kugg fel. Ta bort remmen och pröva att sätta dit den igen, var noga med att lägga rätt remmen på motsatt sida spännrullen först och sedan på spännrulle-sidan. Då borde det fixa sig.

En felaktigt monterad kamrem ger svag motor och dåliga avgasvärden.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag råkade ut för en liknande grej på min förra 323:a...trots att remmen satt rätt så gick bilen segt,lite som "gummisnoddsdrag"...Men det var bara att vrida på fördelaren lite så gick bilen riktigt igen...Så mitt råd är att ställa tändningen!
jo
20
joppepop
320i -86
Tack alla för era svar!

Jag är ganska säker på att remmen sitter rätt, åtminstone på vev- och kamaxel. Det andra kugghjulet som sitter strax snett ovanför vevaxeln vet jag däremot inte säkert. Jag stirrade mig blind på kam och vevaxel. Är det hjulet som driver fördelaren?

Om det nu är så att kamremmen sitter en kugg fel, vad kan hända när jag justerar tändningen? Kommer den att kunna gå bra igen även om remmen sitter fel? Jag vill inte gärna köra med vetskapen att remmen kanske sitter fel även om bilen är så pigg som den ska. Förutsatt att det inte är någon fara att göra det så klart!
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Ja,det kugghjulet är till fördelaren...och det är väl ingen fara annat än att om kugghjulet sitter mkt fel så kanske du inte kan vrida fördelaren tillräckligt mycket utan att den tar i,rent fysiskt,nånstans på motorblocket...
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Du kan kolla tändningen med lampa men med tanke på att det inte är så mycket jobb att kolla så att alla drev står rätt i förhållande till varann tycker jag att du ska göra det först innan du börjar vrida fördelaren.

/Per
Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Riv av remmen igen och kontrollera för det första att du har fått rätt rem! Sedan ser du om alla 3 märkningarna stämmer kamaxel, vevaxel och fördelardrevet!

//TobbE
jo
20
joppepop
320i -86
Remmen satt rätt! Vilket varvtal ska motorn hålla när man ställer tändningen? I min bok står det 5000rpm. Det låter lite väl mycket va?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.